A modern pszichoanalitikus kritika
2008.05.22. 12:35
Modern pszichoanalitikus kritika
- pszichoanalízis: eredetileg az elfojtás felszínre hozására és az elutasított tartalmak verbalizálására törekvő terápia, „beszélő kúra”
- az irodalmat először a pszichoanalízis diskurzusának szolgálatába állították
- fontos fórum: Imago (bécsi, lipcsei, zürichi megjelenésű folyóirat 1912-1937)- alapító: Otton Rank
- Freud: Das Unheimliche c. tanulmány az Imagoban jelent meg 1919-ben (alap: E.T.Hoffman: Homokember)
- A pszichoanalitikusok az irodalmi művet a fantáziával állították párhuzamba, egy adott szerző tüneteként kezelték
- Freud saját szimbólumértelmezését a nyelv egészére kiterjeszti (vulgáris freudista szimbolizmus) pl. minden függőleges dolog~ fallosz
- Modellek: 1. a tudattalan az a dinamikus alrendszer, amely olyan reprezentációhoz (főleg gyerekkori vágyak) kapcsolódik, melyek megpróbálnak bejutni a tudatba és ott aktiválódni-rejtett formában, kompromisszumos alakban (mivel nem elfogadhatóak a normális viselkedésben)
- A klasszikus pszichoanalízisre támaszkodó kritikus az irodalmi szöveget az álom mintájára értelmezte, közvetlen viszonyt feltételezett a szerző és a szöveg között
- Az álommunka a látens, tiltott álomgondolatokat biz. mentális folyamatok segítségével lefordítja a megengedett, manifeszt álomtörténetek nyelvére- ilyen folyamat a sűrítés és az eltolás (hasonlítanak a metafora és metonímia retorikai eljárásaira)
- Sűrítés: azért kell, mert a manifeszt álomnak sokkal kevesebb tartalma van, mint a látensnek, több látens vágy is összesűrűsödik egy manifeszt elemben
- Eltolás: a látens álomgondolatok biz. elemeit a manifeszt álomban más elemek váltják fel
- A manifeszt álom elemei a látens álomgondolatok elemeit egy asszociációs láncolat révén serélik fel
- A manifeszt álom középpontja nem esik egybe az álomgondolatok középpontjával
- Jellemző a formai és esztétikai tényezők figyelmen kívül hagyása
Klasszikus pszichoanalízis és az olvasó
- klasszikus pszichoanalitikai kritika 2. szakasza: 1950-60
- alapja: strukturális modell- Freud a psziché összetevőit 3 funkcióra osztja: 1. id (östönén, közvetlenül az ösztönös hajtóerőkhöz kapcs.), 2.ego (én, a hajtóerőket szabályozza), 3. szuperego (felettes én, feladata a kritikus ítélet)
- a pszichoanalitikus kritika, mely az ego- pszichológiára épül, Ernst kris kreativitáselméletének hatása alatt alakult ki
- Norman Holland: mi történik az olvasó és a szöveg között?
- Az id-fantáziák és ego-védelmek fogalmaival írja le e viszonyt, szerinte az irodalomból eredő gyönyörűséget az adja, hogy a tudattalan vágyakat és félelmeket kulturálisan elfogadható jelentésekké alakítjuk át
- A szöveg formája az elrejtés eszköze
- Az olvasás az identitás újjáteremtése
- Működésbe jönnek biz. defenzív stratégiák, melyek oly módon alakítják át a jelentéseket, hogy az olvasó identitása alkalmazkodhassék
- A klasszikus pszichoanalízis az analitikus és a páciens tranzakcióinak szintjén betekintést enged az elbeszélés struktúrájába
- Freud rájött, hogy az elbeszélésbe fiktív elemek keverednek
- Brooks- párhuzamot von a pszichoanalízisben megjelenő elbeszélés és az orosz formalizmus elbeszélés-elmélete közt:
o formalisták-fabula (események eredeti sorrendje) és szüzsé (sorrend, ahogy az események megjelennek)
o az olvasó az analitikushoz hasonlóan a szüzsével kerül szembe, ennek alapján kell helyreállítania a fabulát
o visszafelé kell haladni az időben
|