Jegyzetek - 1. félév
 
Jegyzetek - 2. félév
 
Jegyzetek - 3. félév
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Bevezetés a skandináv irodalomtudományba 2.
Bevezetés a skandináv irodalomtudományba 2. : Az angolszász újkritika

Az angolszász újkritika

  2008.05.22. 12:31

...

Angolszász újkritika

 

 

-         irodalomelméleti, és –kritikai irány a háború előtti Angliában, ahol I.A.Richards és T.S.Eliot munkássága indította útjára

-         Amerikában az ötvnes, hatvanas években John Crowe Ransom, W.K.Wimsatt , Cleanth Brooks és Allen Tate vitték tovább

-         Hasonlóságok a prágai iskolával és az orosz formalizmussal:

·        Elvetették a pozitivista irodalomtudományt, figyelmét az irodalomra mint irodalomra fordította

·        Hangsúlyozták az irodalom megkülönböztetését az írás más fajtájától, e különbségeket teoretikus fogalmakkal próbálták meghatározni

·        Meghatározásaikban központi szerpet játszottak a struktúrára és kölcsönös összefüggésekre vonatkozó gondolatok

·        Az irodalmi szöveget szerzőjétől és történeti kontextusától lényegében független tárgynak tekintették

 

-         az újkritikusok nem ismerték a formalisták munkásságát

-         olyan alternatívát kínál, mely megkönnyíti az olvasók és kritikusak életről és világról alkotott nézeteinek összeegyeztetését

-         kiemelték az irodalom kapcsolatát a való világgal

-         empirikus és humanista

 

 

I.A.Richards

 

 

Művei:

-         Az irodalomkritika alapelvei (1942)

-         A jelentés jelentése (C.K.Ogden+Richards)

-         Tudomány és költészet (1926)

-         Gyakorlati kritika (1929)

 

 

-         művei hátat fordítanak a pozitivista tudománynak, olyan kritikát szorgalmaznak, melyek az irodalom sajátos tulajdonságaival foglalkozik, ezek meghatározásában az emberi tapasztalat és emberei érték az irányadó

 

-         az olvasónak az irodalomra adott reakciójára és e reakció értékelésére helyezi a hangsúlyt

-         az olvasás folyamatának elemzése érdekli és azon kritériumok megállapítása, melyek segítségével értékelhetővé válik az olvasás adta élmény

-         a kritikusnak 2 dologra van szüksége: a kommunikáció és az értékelés elméletére

-         kísérlet egy szisztematikus elméleti keret megalkotására, ennek alapja a nyelv 2féle funkciójának megkülönböztetése:

1.      szimbolikus /referenciális/ funkció -a szavak feladata az objektív világra való rámutatás, pl. tudományos próza

2.      emotív funkció- szubjektív érzések, attitűdök keltése, pl. költészet (mely R. szerint pszeudokijelentés)

-         R. kevesebbet törődik a költészet és a mindennapi diskurzus különbségének hangsúlyozásával

-         A költészet nyújtotta élmény csak intenzitásában, nem jellegében tér el az emotív élményektől

-         A jó az impulzusok kibontakoztatása és a velük járó hajlamok kielégítése, de mások igényeit is figyelembe kell vennünk- a moralitás problémájának megoldása az, hogy az ellentétes impulzusokat kibékítsük, úgy hogy együttesen a lehető legnagyobb fokú kielégülést eredményezzék

-         Ez a kibékítés a művészetben nagyon magas szinten megy végbe- ez a képzelőerő coleridge-i elméletének materialista újrafogalmazása

-         A művészetek felfrissítik és felerősítik az életre adott reakcióinkat azáltal, hogy szakítanak megszokott beidegződéseinkkel, de a hangsúly az élményre esik

-         Az olvasó szerepe kap hangsúlyt a szerző és a szöveg helyett

-         A megfelelő mentális állapotot, melyet az olvasónak/kritikusnak kell magában létrehoznia, a szerző mentális állapotának is tekinti

-         Értő olvasó: aki reprodukálni tudja a versben a költő által kifejezett impulzusokat

-         A szöveget áttetsző közegnek, a szerző és az olvasó élménye közvetítőjének tekinti

-         Gyakorlati kritika c. mű: azon tényezők vizsgálata, melyek gátolják az olvasót a mentális állapot megközelítésében

·        Az összetett jelentések befogadási nehézségeinek, a hangok és képek által kiváltott olvasói reakciók elkerülhetetlen eltéréseinek forrása maga a szöveg

·        A hibák másik része az olvasókban van- gondolatok/érzések, melyek torzítják v. gátolják a rájuk tett hatást

·        A hibák korrigálhatók

 

-         A jelentés jelentése: R. a szimbolizmuskapcsán beszél a kommunikációról

·        A nyelv és a valóság lényegi szétválasztásának leszögezéséből indul ki

·        A szavak  inkább gátat jelentenek köztünk és a világ között, nem vagyunk képesek elszakadni a nyelv struktúrájától

·        Saussure: a szavak jelentése nem függ a dolgokhoz való viszonyuktól, de a mű szerzői szerint a szavakat arra használjuk, hogy rámutassunk dolgokra, jelentésük attól a dologtól függ, amire rámutatunk

·        Álláspontjuk empirikus, arra épül, hogy a tudás tapasztalatból fakad

 

-         R. elméletének egyes részei ma már elavultak:

§         -a költői nyelv tisztán emotív

§         -az irodalmi érték materialista felfogása

§         a szerző- szöveg- olvasó kapcsolatáról vallott nézetei

-         elméletének pozitív elemei annak humanizmusa, empirizmusa, organicista felfogása (a szöveg működése valamennyi alkotórész kölcsönhatásán nyugszik, akár egy élő organizmus esetén)

-         tanítványa: William Empson, műve: A többértelműség hét típusa, 1930- a költészet többértelműségének kifejezésbeli analízise

 

 

Amerikai újkritika

 

-         közelítésmódjuk empirikus, humanista, organicista és elméleti volt

-         nem annyira az olvasás élménye foglalkoztatta őket, mint inkább a médiumnak, magának az irodalmi szövegnek az objektív tulajdonságai

-         az amerikai újkritika Richards és Eliot művének ötvözetéből született

-         Eliot költészetről szóló írásai elutasított Richards vélekedését, miszerint a költészet lényegét az emotív nyelv használata adja, és hogy pusztán a szerző élményeit közvetíti az olvasó felé

-         Eliot szerint a jó költészet tárgyiasítja az érzéseket és a dolgok leírásán keresztül fejezi ki azokat- a tárgyi megfelelő révén, a jó költészet gondolati költészet

-         Az „újkritika” fogalma J.C. Ransomtól ered (könyve: Újkritika)

-         Az amerikaiak az általuk javasolt alternatív kritikai módszereket kidolgozott irodalomelméletekkel támasztották alá

-         Wimsatt: A verbális ikon c. írás

-         Brooks: A szép mívű váza c. írás

-         Az újkritikát főleg déli kollégiumokban kezdeményezték

-         Wimsatt, Bearsley: A szándék téveszméjéről, A hatás téveszméjéről c. esszék (1946, 1949, in: Sewanee Review)

·        A pozitivista tudománnyal szemben kínált alternatíva megalapozását kísérli meg, mely a szövegek sajátosan irodalmi vonásait veszi számba a tudomány által hagyományosan megkívánt objektivitással és szigorral

·        A szerzők szerint a vers nem egy individuum privát alkotása, hanem a nyilvánosság körébe tartozó tárgy

·        A szerző alkotását meghatározó élmények csak történeti érdekességgel bírnak, csak azok fontosak, melyek a szövegben tárgyiasulnak

·        A szerző szándéka csak annyiban érdekes, hogy sikerült-e valóban verset alkotnia

·        A legtöbb dolog, ami használható az irodalomtudományban, ki van zárva a kritika szférájából

·        Szigorúan behatárolt a történelem szerepe az irodalom tanulmányozásában

·        A hatás téveszméje c. írás: a vers nem csak érzések közvetítője, hanem egyedi tulajdonságokkal rendelkező, önálló tárgy

·        A szerzők szerint az ellentétek kibékítése nem a szerző v. olvasó szellemi tettének, hanem a szövegjelentés v. –struktúra objektív tényének tekintendő

·        A komplexitás és koherencia együtt adják az irodalmi szöveg elemzésének legfontosabb szempontját

 

-         hasonlóság az újkritikusok és formalisták közt:

Ø      a struktúrára és belső összefüggésekre vonatkozó gondolatok kitüntetett szerepe

Ø      a kritika objektív jellegének hangsúlyozása

Ø      a szerző és olvasó megkülönböztetése a szövegtől

-         nem fordítottak különösebb figyelmet az eltávolítás, szokatlanság vizsgálatára

-         a jelentés magyarázata: - Richards szerint- a jelentés magyarázata a szavak rámutató használatában keresendő

-         Wimsatt, Brooks- mentalista nézőpont, a költészetet a tudással, mintsem az érzelmekkel hozták kapcsolatba, funkciója nem a dolgokra való rámutatás, a jelentés önálló gondolati képződmény, jelentés-kiterjesztésként kötődik az anyagi világhoz

-         W. és B. az irodalmi struktúrát nem tekintették teljesen zárt rendszernek, álláspontjuk saussure és Richards között van

-         A költészet lényegi ismertetőjegye W.& B. szerint: az ellentétek kiegyenlítése, melynek formája a szavak objektív jelentésének objektív elrendezése- az elrendezés formái: analógia jellemzi, melynek eszköze főként a metafora

-         A jó metaforában 2 tárgy egymásra ruházza a kultúra által hozzájuk kapcsolt képzetek egész körét

-         Jó irodalom az, ahol a szöveg valamennyi eleme részt vesz az ellentétek összebékítésében

-         Wimsatt irodalomfelfogását egy szemiotikai elmélettel kapcsolja össze- C.W.Morris behaviorista  „ikonikus” és „szimbolikus” jel megkülönböztetése

-         Az ikonikusságot a költői nyelv metrikai szerkezeteiben, a különféle beszédalakzatokban kereshetjük

-         A költészet meghatározó vonása az irónia is

·        Irónia: egy állítás módosul attól, hogy az olvasó ellentétes szándékot tulajdonít szerzőjének, v. az olvasó tud olyan tényezőről, melyek összeütközésbe kerülnek a kijelentéssel

·        Közel áll a paradoxonhoz (2 egymással ellentétes elem társítása 1állításban)

-         Brooks: A parafrázis eretneksége c. mű – az irodalom értéke nem a benne található kijelentésekben található, hanem kapcsolatrendszerükben, e kapcsolatokat a képzelet szabja+

-         Az újkritika korlátai:

·        Stíluskritikusi nézőpont: nem fordítottak elég figyelmet a szöveg nyelvészeti formáira

·        Strukturalista ~ : túlzott ragaszkodás az irodalom referenciális funkciójához, mivel kapcsolatot láttak az irodalom és a való világ között.

·        Posztstrukturalista ~ : tagadják az irodalom az újkritikusok által feltételett egységét

 

-         A szándék éveszméjének” bírálata: állítás, miszerint egy szöveg szavainak jelentése publikus természetű, elfogadható a szavak szótári jelentése /denotáció/ esetén, de problematikus a szavakhoz társuló képzetek /konnotáció/ esetén

-         objektív sajátossága-e a költészetnek az ellentétes tényezők struktúrája?- sok minden ellene szól: 1. kétséges, hogy e fogalomra támaszkodva megkülönböztethető a költészet és a nem költészet, 2. kétséges, hogy az ellentétek kiegyenlítése megbízható elv a költészet meghatározására

-         az irodalom lényegi sajátságait abszolút és objektív fogalmakkal történő definiálása csak biz. irodalmi alkotások esetében relevánsak és csak egy megközelítésmódot jelentenek a sok közül

-         az újkritikánál ígéretesebbek azon iskolák törekvései, melyek egyforma figyelmet fordítanak a szövegstruktúra leírására és az olvasó tudásának számbavételére, ill. e 2 kölcsönhatásaira

 
Számláló
Indulás: 2007-12-03
 
Óra
 
Egyéb
 
Naptár
2024. November
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
<<   >>
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?