| 		
		 
 Az angolszsz jkritika
  2008.05.22. 12:31 
Angolszsz jkritika 
  
  
-         irodalomelmleti, s –kritikai irny a hbor eltti Angliban, ahol I.A.Richards s T.S.Eliot munkssga indtotta tjra 
-         Amerikban az tvnes, hatvanas vekben John Crowe Ransom, W.K.Wimsatt , Cleanth Brooks s Allen Tate vittk tovbb 
-         Hasonlsgok a prgai iskolval s az orosz formalizmussal: 
·        Elvetettk a pozitivista irodalomtudomnyt, figyelmt az irodalomra mint irodalomra fordtotta 
·        Hangslyoztk az irodalom megklnbztetst az rs ms fajtjtl, e klnbsgeket teoretikus fogalmakkal prbltk meghatrozni 
·        Meghatrozsaikban kzponti szerpet jtszottak a struktrra s klcsns sszefggsekre vonatkoz gondolatok 
·        Az irodalmi szveget szerzjtl s trtneti kontextustl lnyegben fggetlen trgynak tekintettk 
  
-         az jkritikusok nem ismertk a formalistk munkssgt 
-         olyan alternatvt knl, mely megknnyti az olvask s kritikusak letrl s vilgrl alkotott nzeteinek sszeegyeztetst 
-         kiemeltk az irodalom kapcsolatt a val vilggal 
-         empirikus s humanista 
  
  
I.A.Richards 
  
  
Mvei: 
-         Az irodalomkritika alapelvei (1942) 
-         A jelents jelentse (C.K.Ogden+Richards) 
-         Tudomny s kltszet (1926) 
-         Gyakorlati kritika (1929) 
  
  
-         mvei htat fordtanak a pozitivista tudomnynak, olyan kritikt szorgalmaznak, melyek az irodalom sajtos tulajdonsgaival foglalkozik, ezek meghatrozsban az emberi tapasztalat s emberei rtk az irnyad 
  
-         az olvasnak az irodalomra adott reakcijra s e reakci rtkelsre helyezi a hangslyt 
-         az olvass folyamatnak elemzse rdekli s azon kritriumok megllaptsa, melyek segtsgvel rtkelhetv vlik az olvass adta lmny 
-         a kritikusnak 2 dologra van szksge: a kommunikci s az rtkels elmletre 
-         ksrlet egy szisztematikus elmleti keret megalkotsra, ennek alapja a nyelv 2fle funkcijnak megklnbztetse:  
1.      szimbolikus /referencilis/ funkci -a szavak feladata az objektv vilgra val rmutats, pl. tudomnyos prza 
2.      emotv funkci- szubjektv rzsek, attitdk keltse, pl. kltszet (mely R. szerint pszeudokijelents) 
-         R. kevesebbet trdik a kltszet s a mindennapi diskurzus klnbsgnek hangslyozsval 
-         A kltszet nyjtotta lmny csak intenzitsban, nem jellegben tr el az emotv lmnyektl 
-         A j az impulzusok kibontakoztatsa s a velk jr hajlamok kielgtse, de msok ignyeit is figyelembe kell vennnk- a moralits problmjnak megoldsa az, hogy az ellenttes impulzusokat kibktsk, gy hogy egyttesen a lehet legnagyobb fok kielglst eredmnyezzk 
-         Ez a kibkts a mvszetben nagyon magas szinten megy vgbe- ez a kpzeler coleridge-i elmletnek materialista jrafogalmazsa 
-         A mvszetek felfrisstik s felerstik az letre adott reakciinkat azltal, hogy szaktanak megszokott beidegzdseinkkel, de a hangsly az lmnyre esik 
-         Az olvas szerepe kap hangslyt a szerz s a szveg helyett 
-         A megfelel mentlis llapotot, melyet az olvasnak/kritikusnak kell magban ltrehoznia, a szerz mentlis llapotnak is tekinti 
-         rt olvas: aki reproduklni tudja a versben a klt ltal kifejezett impulzusokat 
-         A szveget ttetsz kzegnek, a szerz s az olvas lmnye kzvettjnek tekinti 
-         Gyakorlati kritika c. m: azon tnyezk vizsglata, melyek gtoljk az olvast a mentlis llapot megkzeltsben 
·        Az sszetett jelentsek befogadsi nehzsgeinek, a hangok s kpek ltal kivltott olvasi reakcik elkerlhetetlen eltrseinek forrsa maga a szveg 
·        A hibk msik rsze az olvaskban van- gondolatok/rzsek, melyek torztjk v. gtoljk a rjuk tett hatst 
·        A hibk korriglhatk 
  
-         A jelents jelentse: R. a szimbolizmuskapcsn beszl a kommunikcirl 
·        A nyelv s a valsg lnyegi sztvlasztsnak leszgezsbl indul ki 
·        A szavak  inkbb gtat jelentenek kztnk s a vilg kztt, nem vagyunk kpesek elszakadni a nyelv struktrjtl 
·        Saussure: a szavak jelentse nem fgg a dolgokhoz val viszonyuktl, de a m szerzi szerint a szavakat arra hasznljuk, hogy rmutassunk dolgokra, jelentsk attl a dologtl fgg, amire rmutatunk 
·        llspontjuk empirikus, arra pl, hogy a tuds tapasztalatbl fakad 
  
-         R. elmletnek egyes rszei ma mr elavultak:  
         -a klti nyelv tisztn emotv 
         -az irodalmi rtk materialista felfogsa 
         a szerz- szveg- olvas kapcsolatrl vallott nzetei 
-         elmletnek pozitv elemei annak humanizmusa, empirizmusa, organicista felfogsa (a szveg mkdse valamennyi alkotrsz klcsnhatsn nyugszik, akr egy l organizmus esetn) 
-         tantvnya: William Empson, mve: A tbbrtelmsg ht tpusa, 1930- a kltszet tbbrtelmsgnek kifejezsbeli analzise 
  
  
Amerikai jkritika 
  
-         kzeltsmdjuk empirikus, humanista, organicista s elmleti volt 
-         nem annyira az olvass lmnye foglalkoztatta ket, mint inkbb a mdiumnak, magnak az irodalmi szvegnek az objektv tulajdonsgai 
-         az amerikai jkritika Richards s Eliot mvnek tvzetbl szletett 
-         Eliot kltszetrl szl rsai elutastott Richards vlekedst, miszerint a kltszet lnyegt az emotv nyelv hasznlata adja, s hogy pusztn a szerz lmnyeit kzvetti az olvas fel 
-         Eliot szerint a j kltszet trgyiastja az rzseket s a dolgok lersn keresztl fejezi ki azokat- a trgyi megfelel rvn, a j kltszet gondolati kltszet 
-         Az „jkritika” fogalma J.C. Ransomtl ered (knyve: jkritika) 
-         Az amerikaiak az ltaluk javasolt alternatv kritikai mdszereket kidolgozott irodalomelmletekkel tmasztottk al 
-         Wimsatt: A verblis ikon c. rs 
-         Brooks: A szp mv vza c. rs 
-         Az jkritikt fleg dli kollgiumokban kezdemnyeztk 
-         Wimsatt, Bearsley: A szndk tveszmjrl, A hats tveszmjrl c. esszk (1946, 1949, in: Sewanee Review) 
·        A pozitivista tudomnnyal szemben knlt alternatva megalapozst ksrli meg, mely a szvegek sajtosan irodalmi vonsait veszi szmba a tudomny ltal hagyomnyosan megkvnt objektivitssal s szigorral 
·        A szerzk szerint a vers nem egy individuum privt alkotsa, hanem a nyilvnossg krbe tartoz trgy 
·        A szerz alkotst meghatroz lmnyek csak trtneti rdekessggel brnak, csak azok fontosak, melyek a szvegben trgyiasulnak 
·        A szerz szndka csak annyiban rdekes, hogy sikerlt-e valban verset alkotnia 
·        A legtbb dolog, ami hasznlhat az irodalomtudomnyban, ki van zrva a kritika szfrjbl 
·        Szigoran behatrolt a trtnelem szerepe az irodalom tanulmnyozsban 
·        A hats tveszmje c. rs: a vers nem csak rzsek kzvettje, hanem egyedi tulajdonsgokkal rendelkez, nll trgy 
·        A szerzk szerint az ellenttek kibktse nem a szerz v. olvas szellemi tettnek, hanem a szvegjelents v. –struktra objektv tnynek tekintend 
·        A komplexits s koherencia egytt adjk az irodalmi szveg elemzsnek legfontosabb szempontjt 
  
-         hasonlsg az jkritikusok s formalistk kzt:  
Ø      a struktrra s bels sszefggsekre vonatkoz gondolatok kitntetett szerepe 
Ø      a kritika objektv jellegnek hangslyozsa 
Ø      a szerz s olvas megklnbztetse a szvegtl 
-         nem fordtottak klnsebb figyelmet az eltvolts, szokatlansg vizsglatra 
-         a jelents magyarzata: - Richards szerint- a jelents magyarzata a szavak rmutat hasznlatban keresend 
-         Wimsatt, Brooks- mentalista nzpont, a kltszetet a tudssal, mintsem az rzelmekkel hoztk kapcsolatba, funkcija nem a dolgokra val rmutats, a jelents nll gondolati kpzdmny, jelents-kiterjesztsknt ktdik az anyagi vilghoz 
-         W. s B. az irodalmi struktrt nem tekintettk teljesen zrt rendszernek, llspontjuk saussure s Richards kztt van 
-         A kltszet lnyegi ismertetjegye W.& B. szerint: az ellenttek kiegyenltse, melynek formja a szavak objektv jelentsnek objektv elrendezse- az elrendezs formi: analgia jellemzi, melynek eszkze fknt a metafora 
-         A j metaforban 2 trgy egymsra ruhzza a kultra ltal hozzjuk kapcsolt kpzetek egsz krt 
-         J irodalom az, ahol a szveg valamennyi eleme rszt vesz az ellenttek sszebktsben 
-         Wimsatt irodalomfelfogst egy szemiotikai elmlettel kapcsolja ssze- C.W.Morris behaviorista  „ikonikus” s „szimbolikus” jel megklnbztetse 
-         Az ikonikussgot a klti nyelv metrikai szerkezeteiben, a klnfle beszdalakzatokban kereshetjk 
-         A kltszet meghatroz vonsa az irnia is 
·        Irnia: egy llts mdosul attl, hogy az olvas ellenttes szndkot tulajdont szerzjnek, v. az olvas tud olyan tnyezrl, melyek sszetkzsbe kerlnek a kijelentssel 
·        Kzel ll a paradoxonhoz (2 egymssal ellenttes elem trstsa 1lltsban) 
-         Brooks: A parafrzis eretneksge c. m – az irodalom rtke nem a benne tallhat kijelentsekben tallhat, hanem kapcsolatrendszerkben, e kapcsolatokat a kpzelet szabja+ 
-         Az jkritika korltai: 
·        Stluskritikusi nzpont: nem fordtottak elg figyelmet a szveg nyelvszeti formira 
·        Strukturalista ~ : tlzott ragaszkods az irodalom referencilis funkcijhoz, mivel kapcsolatot lttak az irodalom s a val vilg kztt. 
·        Posztstrukturalista ~ : tagadjk az irodalom az jkritikusok ltal felttelett egysgt 
  
-         „A szndk veszmjnek” brlata: llts, miszerint egy szveg szavainak jelentse publikus termszet, elfogadhat a szavak sztri jelentse /denotci/ esetn, de problematikus a szavakhoz trsul kpzetek /konnotci/ esetn 
-         objektv sajtossga-e a kltszetnek az ellenttes tnyezk struktrja?- sok minden ellene szl: 1. ktsges, hogy e fogalomra tmaszkodva megklnbztethet a kltszet s a nem kltszet, 2. ktsges, hogy az ellenttek kiegyenltse megbzhat elv a kltszet meghatrozsra 
-         az irodalom lnyegi sajtsgait abszolt s objektv fogalmakkal trtn definilsa csak biz. irodalmi alkotsok esetben relevnsak s csak egy megkzeltsmdot jelentenek a sok kzl 
-         az jkritiknl gretesebbek azon iskolk trekvsei, melyek egyforma figyelmet fordtanak a szvegstruktra lersra s az olvas tudsnak szmbavtelre, ill. e 2 klcsnhatsaira 
 |