Az angolszász újkritika
2008.05.22. 12:31
Angolszász újkritika
- irodalomelméleti, és –kritikai irány a háború előtti Angliában, ahol I.A.Richards és T.S.Eliot munkássága indította útjára
- Amerikában az ötvnes, hatvanas években John Crowe Ransom, W.K.Wimsatt , Cleanth Brooks és Allen Tate vitték tovább
- Hasonlóságok a prágai iskolával és az orosz formalizmussal:
· Elvetették a pozitivista irodalomtudományt, figyelmét az irodalomra mint irodalomra fordította
· Hangsúlyozták az irodalom megkülönböztetését az írás más fajtájától, e különbségeket teoretikus fogalmakkal próbálták meghatározni
· Meghatározásaikban központi szerpet játszottak a struktúrára és kölcsönös összefüggésekre vonatkozó gondolatok
· Az irodalmi szöveget szerzőjétől és történeti kontextusától lényegében független tárgynak tekintették
- az újkritikusok nem ismerték a formalisták munkásságát
- olyan alternatívát kínál, mely megkönnyíti az olvasók és kritikusak életről és világról alkotott nézeteinek összeegyeztetését
- kiemelték az irodalom kapcsolatát a való világgal
- empirikus és humanista
I.A.Richards
Művei:
- Az irodalomkritika alapelvei (1942)
- A jelentés jelentése (C.K.Ogden+Richards)
- Tudomány és költészet (1926)
- Gyakorlati kritika (1929)
- művei hátat fordítanak a pozitivista tudománynak, olyan kritikát szorgalmaznak, melyek az irodalom sajátos tulajdonságaival foglalkozik, ezek meghatározásában az emberi tapasztalat és emberei érték az irányadó
- az olvasónak az irodalomra adott reakciójára és e reakció értékelésére helyezi a hangsúlyt
- az olvasás folyamatának elemzése érdekli és azon kritériumok megállapítása, melyek segítségével értékelhetővé válik az olvasás adta élmény
- a kritikusnak 2 dologra van szüksége: a kommunikáció és az értékelés elméletére
- kísérlet egy szisztematikus elméleti keret megalkotására, ennek alapja a nyelv 2féle funkciójának megkülönböztetése:
1. szimbolikus /referenciális/ funkció -a szavak feladata az objektív világra való rámutatás, pl. tudományos próza
2. emotív funkció- szubjektív érzések, attitűdök keltése, pl. költészet (mely R. szerint pszeudokijelentés)
- R. kevesebbet törődik a költészet és a mindennapi diskurzus különbségének hangsúlyozásával
- A költészet nyújtotta élmény csak intenzitásában, nem jellegében tér el az emotív élményektől
- A jó az impulzusok kibontakoztatása és a velük járó hajlamok kielégítése, de mások igényeit is figyelembe kell vennünk- a moralitás problémájának megoldása az, hogy az ellentétes impulzusokat kibékítsük, úgy hogy együttesen a lehető legnagyobb fokú kielégülést eredményezzék
- Ez a kibékítés a művészetben nagyon magas szinten megy végbe- ez a képzelőerő coleridge-i elméletének materialista újrafogalmazása
- A művészetek felfrissítik és felerősítik az életre adott reakcióinkat azáltal, hogy szakítanak megszokott beidegződéseinkkel, de a hangsúly az élményre esik
- Az olvasó szerepe kap hangsúlyt a szerző és a szöveg helyett
- A megfelelő mentális állapotot, melyet az olvasónak/kritikusnak kell magában létrehoznia, a szerző mentális állapotának is tekinti
- Értő olvasó: aki reprodukálni tudja a versben a költő által kifejezett impulzusokat
- A szöveget áttetsző közegnek, a szerző és az olvasó élménye közvetítőjének tekinti
- Gyakorlati kritika c. mű: azon tényezők vizsgálata, melyek gátolják az olvasót a mentális állapot megközelítésében
· Az összetett jelentések befogadási nehézségeinek, a hangok és képek által kiváltott olvasói reakciók elkerülhetetlen eltéréseinek forrása maga a szöveg
· A hibák másik része az olvasókban van- gondolatok/érzések, melyek torzítják v. gátolják a rájuk tett hatást
· A hibák korrigálhatók
- A jelentés jelentése: R. a szimbolizmuskapcsán beszél a kommunikációról
· A nyelv és a valóság lényegi szétválasztásának leszögezéséből indul ki
· A szavak inkább gátat jelentenek köztünk és a világ között, nem vagyunk képesek elszakadni a nyelv struktúrájától
· Saussure: a szavak jelentése nem függ a dolgokhoz való viszonyuktól, de a mű szerzői szerint a szavakat arra használjuk, hogy rámutassunk dolgokra, jelentésük attól a dologtól függ, amire rámutatunk
· Álláspontjuk empirikus, arra épül, hogy a tudás tapasztalatból fakad
- R. elméletének egyes részei ma már elavultak:
§ -a költői nyelv tisztán emotív
§ -az irodalmi érték materialista felfogása
§ a szerző- szöveg- olvasó kapcsolatáról vallott nézetei
- elméletének pozitív elemei annak humanizmusa, empirizmusa, organicista felfogása (a szöveg működése valamennyi alkotórész kölcsönhatásán nyugszik, akár egy élő organizmus esetén)
- tanítványa: William Empson, műve: A többértelműség hét típusa, 1930- a költészet többértelműségének kifejezésbeli analízise
Amerikai újkritika
- közelítésmódjuk empirikus, humanista, organicista és elméleti volt
- nem annyira az olvasás élménye foglalkoztatta őket, mint inkább a médiumnak, magának az irodalmi szövegnek az objektív tulajdonságai
- az amerikai újkritika Richards és Eliot művének ötvözetéből született
- Eliot költészetről szóló írásai elutasított Richards vélekedését, miszerint a költészet lényegét az emotív nyelv használata adja, és hogy pusztán a szerző élményeit közvetíti az olvasó felé
- Eliot szerint a jó költészet tárgyiasítja az érzéseket és a dolgok leírásán keresztül fejezi ki azokat- a tárgyi megfelelő révén, a jó költészet gondolati költészet
- Az „újkritika” fogalma J.C. Ransomtól ered (könyve: Újkritika)
- Az amerikaiak az általuk javasolt alternatív kritikai módszereket kidolgozott irodalomelméletekkel támasztották alá
- Wimsatt: A verbális ikon c. írás
- Brooks: A szép mívű váza c. írás
- Az újkritikát főleg déli kollégiumokban kezdeményezték
- Wimsatt, Bearsley: A szándék téveszméjéről, A hatás téveszméjéről c. esszék (1946, 1949, in: Sewanee Review)
· A pozitivista tudománnyal szemben kínált alternatíva megalapozását kísérli meg, mely a szövegek sajátosan irodalmi vonásait veszi számba a tudomány által hagyományosan megkívánt objektivitással és szigorral
· A szerzők szerint a vers nem egy individuum privát alkotása, hanem a nyilvánosság körébe tartozó tárgy
· A szerző alkotását meghatározó élmények csak történeti érdekességgel bírnak, csak azok fontosak, melyek a szövegben tárgyiasulnak
· A szerző szándéka csak annyiban érdekes, hogy sikerült-e valóban verset alkotnia
· A legtöbb dolog, ami használható az irodalomtudományban, ki van zárva a kritika szférájából
· Szigorúan behatárolt a történelem szerepe az irodalom tanulmányozásában
· A hatás téveszméje c. írás: a vers nem csak érzések közvetítője, hanem egyedi tulajdonságokkal rendelkező, önálló tárgy
· A szerzők szerint az ellentétek kibékítése nem a szerző v. olvasó szellemi tettének, hanem a szövegjelentés v. –struktúra objektív tényének tekintendő
· A komplexitás és koherencia együtt adják az irodalmi szöveg elemzésének legfontosabb szempontját
- hasonlóság az újkritikusok és formalisták közt:
Ø a struktúrára és belső összefüggésekre vonatkozó gondolatok kitüntetett szerepe
Ø a kritika objektív jellegének hangsúlyozása
Ø a szerző és olvasó megkülönböztetése a szövegtől
- nem fordítottak különösebb figyelmet az eltávolítás, szokatlanság vizsgálatára
- a jelentés magyarázata: - Richards szerint- a jelentés magyarázata a szavak rámutató használatában keresendő
- Wimsatt, Brooks- mentalista nézőpont, a költészetet a tudással, mintsem az érzelmekkel hozták kapcsolatba, funkciója nem a dolgokra való rámutatás, a jelentés önálló gondolati képződmény, jelentés-kiterjesztésként kötődik az anyagi világhoz
- W. és B. az irodalmi struktúrát nem tekintették teljesen zárt rendszernek, álláspontjuk saussure és Richards között van
- A költészet lényegi ismertetőjegye W.& B. szerint: az ellentétek kiegyenlítése, melynek formája a szavak objektív jelentésének objektív elrendezése- az elrendezés formái: analógia jellemzi, melynek eszköze főként a metafora
- A jó metaforában 2 tárgy egymásra ruházza a kultúra által hozzájuk kapcsolt képzetek egész körét
- Jó irodalom az, ahol a szöveg valamennyi eleme részt vesz az ellentétek összebékítésében
- Wimsatt irodalomfelfogását egy szemiotikai elmélettel kapcsolja össze- C.W.Morris behaviorista „ikonikus” és „szimbolikus” jel megkülönböztetése
- Az ikonikusságot a költői nyelv metrikai szerkezeteiben, a különféle beszédalakzatokban kereshetjük
- A költészet meghatározó vonása az irónia is
· Irónia: egy állítás módosul attól, hogy az olvasó ellentétes szándékot tulajdonít szerzőjének, v. az olvasó tud olyan tényezőről, melyek összeütközésbe kerülnek a kijelentéssel
· Közel áll a paradoxonhoz (2 egymással ellentétes elem társítása 1állításban)
- Brooks: A parafrázis eretneksége c. mű – az irodalom értéke nem a benne található kijelentésekben található, hanem kapcsolatrendszerükben, e kapcsolatokat a képzelet szabja+
- Az újkritika korlátai:
· Stíluskritikusi nézőpont: nem fordítottak elég figyelmet a szöveg nyelvészeti formáira
· Strukturalista ~ : túlzott ragaszkodás az irodalom referenciális funkciójához, mivel kapcsolatot láttak az irodalom és a való világ között.
· Posztstrukturalista ~ : tagadják az irodalom az újkritikusok által feltételett egységét
- „A szándék éveszméjének” bírálata: állítás, miszerint egy szöveg szavainak jelentése publikus természetű, elfogadható a szavak szótári jelentése /denotáció/ esetén, de problematikus a szavakhoz társuló képzetek /konnotáció/ esetén
- objektív sajátossága-e a költészetnek az ellentétes tényezők struktúrája?- sok minden ellene szól: 1. kétséges, hogy e fogalomra támaszkodva megkülönböztethető a költészet és a nem költészet, 2. kétséges, hogy az ellentétek kiegyenlítése megbízható elv a költészet meghatározására
- az irodalom lényegi sajátságait abszolút és objektív fogalmakkal történő definiálása csak biz. irodalmi alkotások esetében relevánsak és csak egy megközelítésmódot jelentenek a sok közül
- az újkritikánál ígéretesebbek azon iskolák törekvései, melyek egyforma figyelmet fordítanak a szövegstruktúra leírására és az olvasó tudásának számbavételére, ill. e 2 kölcsönhatásaira
|