Norvgia - politika
2008.01.03. 21:02
A Storting
A Storting (norvg orszggyls) 1884, a parlamentarizmus bevezetse ta Norvgia legjelentsebb politikai testlete. Norvgiban ngyvente tartanak orszggylsi vlasztsokat, s a mandtumokat az arnyos kpviselet elve alapjn osztjk szt. A kormnyt a kirly kpviseletre a Storting kpviseli kzl vlasztjk.
A Storting felgyeli a kormny munkjt. Az ellenrzs legfontosabb eszkzei: a bizalmi szavazs, a kzjogi felelssgre vons lehetsge, az llami Szmvevszk vizsglatai, valamint a kzvetlen krdsek s interpellcik.
A 165 vlasztott kpvisel mindegyike valamelyik politikai prt tagja. A Storting mdostott egykamars parlament, ugyanis amikor trvnyalkot feladatt ltja el, kt kamarra, Odelsting (3/4) s Lagting (1/4) oszlik, melyek viszonylag azonos hatalommal rendelkeznek. A kormny trvnyjavaslatait elbb az Odelsting, majd a Lagting el terjeszti be. Az llami kltsgvetst s az alkotmny mdostst plenris lseken vitatjk meg. Alkotmnymdostshoz a kpviselk legkevesebb ktharmadnak jelen kell lennie az lsen, minden ms esetben elegend az egyszer tbbsg.
A Storting ln egy hat fbl ll elnksg ll. Egyre kisebb jelentsge van a hz lsein zajl trgyalsoknak s vitknak, mivel az rdemi munka nagyobbrszt az lland bizottsgokban zajlik, itt kszlnek tulajdonkppen a kormny ltal elterjesztett trvnytervezetek mdostsait clz javaslatok is. A frakcik mellett, a tizenkt lland bizottsg kpezi a Storting legjelentsebb politikai testlett.
A Storting tagjait az arnyos kpviselet elve alapjn a megykben vlasztjk, azaz a megyk bizonyos szm kpviselt deleglnak a lakossg szmnak arnyban.
ltalnos tudnivalk
Norvgia llamformja alkotmnyos monarchia, melyet parlamenti demokrcia irnyt. A demokratikus kormnyzst, akrcsak a monarchit az 1814-es alkotmny deklarlja, a parlamentarizmust pedig 1884-ben vezettk be. A kirly tnyleges politikai hatalma napjainkban cseklynek mondhat, de llamfknt s a norvg trsadalom s gazdasg hivatatos kpviseljeknt igen jelents szimbolikus funkcit tlt be.
Az llamhatalom formlisan a kvetkez hrom szerv kztt oszlik meg: Storting (trvnyalkot hatalom), kormny (vgrehajt hatalom) s a brsgok (igazsgszolgltats). A negyedik llamhatalmi szervet a kzigazgatsi hivatalok kpezik, melyek alapveten a politikai testletek rdekeit szolgljl, mivel nllan intzkednek, s hatssal lehetnek az llami politika alakulsra. A politikai hatalom fldrajzilag is megoszlik az llami, megyei s helyi szinteken.
A lakossg kzvetlen szavazs rvn, valamint a klnbz szervezetek tagjaknt vesz rszt a politikai letben. A norvg tlagember ngy klnbz szervezet tevkenysgben vllal szerepet, s a felntt lakossg mintegy 70 szzalka legalbb egy szervezetnek tagja. Ezek a testletek a kzigazgatsi szervekkel val formlis vagy informlis kapcsolataik rvn kpesek befolysolni a klnbz politikai szerveket. Az lland parlamenti bizottsgok, minisztriumok s rdekvdelmi szervezetek kztti szoros kapcsolat kvetkeztben a norvg politika figyelme olyan terletekre irnyul, mint az ipar, a mezgazdasg vagy az oktats.
Az ltalnos vlaszti jogot 1898-ban vezettk be a frfiak szmra, s 1913-ban terjesztettk ki a nkre. A nagykorsgot 18. letvnek betltsekor ri el a norvg polgr.
Politikai prioritsok s prtok
A II. vilghbort kveten a norvg politikusok azon fradoztak, hogy egyenslyban tartsk a gazdasgi nvekedssel kapcsolatos tnyezket, s megvalstsk a trsadalmi egyenlsget. 1945 s 1971 kztt rohamosan fejldtt a kzszfra, majd a nemzetkzi viszonyokhoz s a piac feltteleihez val adaptci hossz korszaka kvetkezett.
A hbor utni norvg politikban kt szempont klnsen hangslyosan volt jelen, nevezetesen a jlt nvekedse s az igazsgos eloszts. 1971-ig az llam kulcsszerepet jtszott a gazdasg tervezsben. A norvgok egyrtelmen a kiemelt kzssgi tmogatsi rendszer, biztonsg, szolgltatsok s ellenrzs mellett tettk le voksukat, s mindezt meg is kaptk. A nagy volumen kzintzmnyi reformnak olyan momentumai vannak, mint a Norvg Nemzeti Biztost ltrehozsa 1967-ben, tovbb az oktats s az egszsggy legfbb terleteinek bvtse. Ebben a korszakban a kzkiadsok a GDP hozzvetleg egyharmadrl a felre ugrottak, s ezt az arnyt azta is tartjk. Az 1970-es veket kveten a hangsly egyre inkbb a gazdasg irnyba toldott, ami decentralizcihoz vezetett, azaz a kzfeladatok helyi szintre vagy olyan fggetlen intzmnyekhez kerltek mint a Telenor (norvg telekommunikcis szolgltat).
Az igazsgos elosztsnak van egy szocilis s egy geogrfiai komponense. A jlti llam a szenvedst s szegnysget hivatott meggtolni. A mltnyos kzoktatsi djak lehetv teszik, hogy a lakossg nagy rsze javtson anyagi helyzetn. A javak jraelosztsa az egyes vidkek s ipargak kztt nmikpp mrskelte a peremvidkek elnptelenedst szakon s szaknyugaton, valamint Kelet-Norvgia bels rszein. Br az urbanizci egyre nagyobb, mgsem olyan jelents, mint a nyugati orszgokban, s radsul jval kisebb vrosok s teleplsek krl alakult ki.
Politikai prtok
- Vrs Vlaszti Szvetsg
- Szocialista Baloldal
- Munksprt
- Kzpprt
- Liberlis Prt
- Keresztnydemokrata Prt
- Konzervatv Prt
- Halads Prtja
(Pnznem: norvg korona – NOK = kb 32 Ft)
|