Norvgia - bketrekvsek
2008.01.03. 20:47
Norvgia bketrekvsei a vlsg sjtotta vezetekben
A nemzetkzi kzssg munkjt a bke, biztonsg s a stabilits megteremtsrt az egsz vilgon egy ltez nemzetkzi trvnyre kell alapozni, az ENSZ Alapokmnyra s az ENSZ Biztonsgi Tancs hatrozataira. Az ENSZ kulcsszerepet jtszik a bke s a biztonsg megvsrt tett erfesztsekben, de a kisebb szereplknek is jelents feladat jut ebben a harcban.
A jelenlegi fegyveres vlsgok jrsze bels konfliktus, teht nem kt orszg kztt zajlik. Ugyanakkor a konfliktusok nagy rsznek kvetkezmnye jval tlmutat az rintett orszgok hatrain. Ezek a vlsgok nagyon gyakran vezetnek tmegek szenvedshez, az emberi jogok megtiprshoz, a gazdasg jelents megkrostshoz, a meneklk s otthonukat elhagyni knyszerlk hatalmas radathoz. A bels konfliktusok gyakran egy egsz rgi stabilitst veszlybe sodorhatjk, s bizonyos esetekben a globlis biztonsgot s fejldst is veszlyeztetik.
A politikai jelleg bels fegyveres konfliktusokat politikai eszkzkkel kell megoldani. A norvg bketeremt trekvsek ezrt jelents mrtkben hozzjrulnak a vlsg sjtotta orszgok fejldshez. A vlsgvezetekben alapvet elvrs a bke megteremtse s fenntartsa a nemzetkzi stabilits elrshez.
Norvgit szmos alkalommal felkrtk, hogy vllaljon szerepet bketrgyalsok elmozdtsban a kt szembenll fl kztt, s az orszg bizonyos esetekben eleget is tett ennek a nehz kihvsnak. gy pldul a Sr Lankn zajl bkefolyamatban a norvg kzvettk a Sr Lanka-i kormnynak s a Szakadr Tamil Tigrisek (LTTE – Liberation Tigers of Tamil Eelam) nev szervezetnek segtenek a trgyalsokban az tfog bke megktshez.
Egy msik plda a dl-szudni bkefolyamat, ahol Norvgia a bketrekvsek aktv tmogatja volt egy regionlis egyttmkdsi szervezet, a Kormnykzi Fejlesztsi Testlet (GAD – Intergovernmental Authority on Development) gisze alatt. Az Egyeslt Kirlysggal s az USA-val kzsen, Norvgia segtsget nyjtott a megfelel nemzetkzi tmogats mozgstsban. Ez hatalmas elnyt jelentett a bke erinek munkjuk sorn.
Norvgia korbban szintn kzponti szerepet jtszott a kzel-keleti bkefolyamatban s Guatemalban. A Kzel-Keleten az Osli folyamat vezetett bkemegllapodshoz Izrael s a Palesztinok kztt, melyet 1993-ban rtak al. Norvgia ma is aktvan tmogatja az titerv a Bkrt elnevezs bketerv megvalsulst, pldul annak a csoportnak az elnksgvel, mely Ad Hoc Liaison Committee (AHLC) nven ismert. A guatemalai bkefolyamat az 1996-ban Oslban alrt bkemegllapodssal rt vget, melynek a megvalstsrt a felek folyamatos erfesztseket tesznek.
A legtbb esetben Norvgia ms szereplk bketeremt s bkltet erfesztseit visszafogottan tmogatja. Idetartozik az ENSZ, regionlis szervezetek, ms orszgok s nem kormnyzati szervezetek. Ennek szmos oka van. Fontos, hogy a nemzetkzi kzssg egy hangon szlaljon meg, vagyis elengedhetetlen a klnfle orszgok trekvseinek sszehangolsa. Az esetek tbbsgnl ez a fbb szereplk, mint pldul az ENSZ, segtsgvel a leghatkonyabb. Ezen fell a regionlis rsztvevknek felelssget kell vllalniuk az adott rgiban zajl bkefolyamatrt, s ahhoz, hogy ezt meg tudjk tenni, sajt maguknak kell a folyamatot kzben tartani. Sok esetben azonban a regionlis rsztvevk teljes mrtkben a kls tmogatstl fggnek, idertve az anyagi tmogatst is, ha tovbb akarjk vinni a folyamatot.
Mindegyik konfliktus egyedi eset, s minden bke s bkltetsi folyamat rengeteg kihvssal jr. A kzvett szerepe ezrt
mindig a szban forg helyzettl fgg, s a konfliktusban rdekelt felekkel folytatott kzvetlen prbeszden alapul.
Ugyanakkor tallunk szmos olyan elemet, amely kzs azokban a bkefolyamatokban, melyekben Norvgia is szerepet vllalt.
•Kis orszg lvn, Norvgia nem erltetheti a feleket, hogy fogadjanak el egy adott megoldst. Norvgia prtatlan kzvetti szerepe azt jelenti, hogy az teljes mrtkben azon mlik, hogy a felek elfogadjk-e ezt a szerepet, s szintn trekednek-e a bks megolds elrsre.
•Norvgia kpes a kzvetti szerep betltsre a bkefolyamatban, mert kis orszg lvn nem fzdnek rdekei a konfliktusokhoz. Az egyetlen rdeke, hogy hozzjruljon a bks megoldshoz.
•Norvgia bketeremt s bkltet erfesztseinek gykereit gyakran a vlsgvezetekben mkd norvg nem kormnyzati szervezetekben kell keresni. Egyhzi hlzatok, humanitrius szervezetek, kutatintzetek s szakszervezetek gyakran szles ismerettel rendelkeznek a helyi adottsgokrl, s mr szleskr hlzati rendszert alaktottak ki a helysznen. A norvg hatsgok gy biztos alapokra pthetnek. A norvg nem kormnyzati szervek klnsen fontos szerepet jtszottak azokban a helyzetekben, ahol a szembenll felekben bizalmat kellett breszteni egyms irnt, hogy ily mdon ltre lehessen hozni a trgyalsok alapjt.
•Szleskr fejlesztsi segtsgnek, illetve ms egyttmkdsi forminak ksznheten, Norvgia egyre inkbb kapcsolatba kerl a vilg szmos vlsg sjtotta vezeteivel. Ez azt jelenti, hogy j nhny alkalommal volt abban a helyzetben, hogy aktvan tudta segteni a bkt s a bkltet folyamatot. ltalnossgban elmondhat, hogy Norvgira egy hatkony kzremkdsi kpessggel megldott, semleges orszgknt tekintenek.
•Brmely konfliktusba trtn konstruktv beavatkozs alapos tudst s szisztematikus elemzst kvetel. A mindkt fllel val j kapcsolat polsa elengedhetetlen, ehhez sok trelem kell, s hossz tv perspektva. Norvgia gy vli, hogy ezeken a feltteleken tlmenen a bks eredmny elrshez lland s sszehangolt erfesztsek szksgesek.
Norvgia hozzjrulst a bkefolyamatokhoz ltalban hrom f csoportra lehet osztani: 1) a trgyalsok tmogatsa kt szembenll fl kztt, 2) megfigyelsek tmogatsa annak rdekben, hogy biztostsk a megllapodsban vllalt ktelezettsgek betartst, s 3) azonnali rekonstrukcis intzkedsek megttele a hbor sjtotta vidkek lakossgnak gyors megsegtsre.
Ezek a szempontok jelents szerepet jtszanak Norvgia jelenlegi bketrekvseiben, pldul Sr Lankn s Szudnban. Fontos, hogy tmogassuk a szembenll felek trekvseit, hogy azok megtalljk a politikai megoldst a trgyalasztalnl, de mg ennl is fontosabb, hogy az erfesztsek eredmnyei azonnal megvalsuljanak. A tapasztalat azt bizonytja, hogy a vizsglatok ezen a tren nagyon hasznosak. Norvgia tevkenyen segti a Sr Lanka-i Monitoring Misszit, kvetve a 2002 mrciusban alrt tzsznet utni fejlemnyeket. Norvgia szintn kezdemnyezte az adomnyoz orszgok egyttmkdst, hogy elsegtse a Sr Lanka-i bkefolyamatot. Ez felgyorsthatja a nemzetkzi kzssg mozgstst, illetve megakadlyozza, hogy a fejlesztsre sznt segtsg verseny- s konfliktushelyzetet teremtsen a felek kztt, s vgl, de nem utols sorban, segt megrtetni a hbor ldozataival, hogy a bke az egyetlen letkpes megolds. Fontos, hogy a bke megszilrdulsa nagyobb biztonsghoz vezessen, a trsadalmi szolgltatsok, a gazdasgi let s a fejlds rvn, mert ezek cskkentik annak a kockzatt, hogy a kaotikus krlmnyek s a kormnyzs hinya miatt negatv erk jussanak elnyhz. Szudnban s Sr Lankn mr 20 ve hzdik a vlsg. Mindkt jelenlegi bkefolyamat, melyben Norvgia tevkeny rszt vllalt, a bke megszilrdulsnak remnyvel kecsegtet. A nehzsgek ellenre, a legslyosabb vlsgra is lehet megoldst tallni, ha a vlsgban rintett felek s a nemzetkzi kzssg egyesti erit s sszetart.
A nemzetkzi bkrt s biztonsgrt folytatott harc fontos minden orszg szmra. Nem egyszeren az ENSZ feladata, hogy megoldst talljon az olyan fegyveres konfliktusokban, amihez gy rezzk semmi kznk. Mindannyiunknak tenni kell a nemzetkzi bke s biztonsg megteremtsrt, klnsen azokban a helyzetekben, ahol az ENSZ s a Biztonsgi Tancs nem kpes egymaga megoldani a problmkat. Fontos, hogy felismerjk, hogy a tvoli orszgok konfliktusai kzvetlenl befolysoljk biztonsgunkat a sajt orszgunkban, pldul megnvekedett menekltradat formjban, a szervezett bnzs, vagy a terrorizmus nvekedse ltal.
|