Hegel
2007.12.28. 12:20
Hegel
német idealizmus utolsó fontos alakja
Fichte és Schelling után
mindent történeti összefüggésben tárgyal
dialektika bevezetése
- tézis, antitézis, szintézis
- semmi sem elszigetelt - minden tett/mű önmagában valami és vonatkozásban áll más dolgokkal
- szintézis nem szünteti meg a dolgokat, hanem magába olvasztja, "megszüntetve megtartja"
-
történelem jelenségei nem véletlenszerűek - szükségszerűek, átfogott jelentést hordoznak
részei egy nagy szerves egésznek - abszolút szellem története
Enciklopédia c. műve - 3 kötetből áll
abszolút szellem kifejlődésének részei
- logika - szellem kifejletlen, magában való, eszme még nem ismeri önmagát
- természetfilozófia - valamit önmagával szembeállít a szellem - a természetet
- természet - térbe kiterült eszme (mechanika, fizika, szerves fizika, biológia)
- ember = természetben csapódó szellem öntudatra ébredése
- természet - körkörös, örök körforgás
- szellem filozófiája
- az idő és a szabadság fogalma
- szubjektív szellem tana - ember antropológiai, pszichikai megállapítása
- objektív szellem tana - emberi társadalom vizsgálata
- abszolút szellem tana - emberiség tudatosítja önmagát
- művészet, vallás, filozófia
Hegel szerint az ő kora a történelem vége - nem lesz több változás, több fejlődés
Előadások a világtörténet filozófiájáról c. műve
- egyénenként az abszolút szellem részei vagyunk
- fejlődést az ész uralja
- valóságos = ésszerű
az ész csele - egyéni cselekvőként ki vagyunk szolgáltatva az egyéni vágyainknak
történelem nagy szereplői azt hiszik, önmagukért cselekszenek
abszolút ész mozgatja őket
Caesar, Napóleon, stb.
Hegel (kötelező olvasmány a vizsgára)
- filozófia története
- múlt eseményeit nem tőlünk független dolgokként kell kezelni
- a múzeumok kriptaként hatnak - élettelen történelem/múlt
- történelmi események nem elszigeteltek egymástól
- igazság folyamatosan fejlődik
- külső és belső történet közti különbség
- filozófia külső története - nem fontos
- filozófia belső története - eszme kifejlődése
- a feltevés, miszerint a filozófia vélemények halmaza, tévedés Hegel szerint
- fejlődés - nem naiv értelemben felfogható
- nem akkumulálódás, hanem strukturált átalakulás
- magánvaló dolgok - egy dolog kifejletlen állapotában van
- magáért való dolgok - kifejlődés, reflexív jelleg, önmagára vonatkozás
- konkrét - absztrakt ellentéte
- valósággal foglalkozik
• Az abszolút eszme Önmagában adott, de mégsem megkülömböztető jelenségek (ld. bővebben a forrás szövegében)
Példa: Gyümölcs: nagyon egyszerű jelenség, szegényes meghatározás, nem rendelkezik az Alma vagy Körte fizikai tulajdonságaival, ezért nem elég, ha önmagában megjelenik. Ha az Alma szót használjuk, az jobb mint a gyümölcs, de nem feltétlenül több. (Specifikusabb, ezért a jelentést is leszűkíti)
• A hegeli spirál Állítás(1) > tagadás > tagadás tagadása (=állítás(2)) Állítás(2) > tagadás > tagadás tagadása (=állítás(3))
Az ÁLLÍTÁS = TAGADÁS TAGADÁSA, azonban ez az azonosulás egy felsőbb szinten következik be (a spirál egy felsőbb szintjén). Ezt a fajta spirális logikai rendszert Hume fejlődésként írja le.
Példa: A búza: MAG > tagadása: NEM MAG = NÖVÉNY > tagadás tagadása: NEM NÖVÉNY = MAG (2) - a feljődés menete: MAG > NÖVÉNY > MAG (2), hiszen ez a mag már a következő évi temés lesz.
• A hegeli spirál alkalmazása a filozófiatörténetre Az eszmék a filozófiatörténetben egy adott rnedszer szerint köveik egymást és ezen rendszer egyes mozzanatait írják le. Habár ezek az eszmék egymást tagadják, nem a tagadás ténye a fontos, hanem ezen tagadások szintézise. ESZME > TAGADÁS > TAGADÁS TAGADÁSA = ESZME(2) - ez az eszme már egy magasabb szinten áll,fejlődésen ment keresztül.
|