Hermeneutika, fenomenolgia
2008.05.22. 12:34
Olvass s rtelmezs
- minden irodalomelmletnek szmot kell adnia a jelentsrl-> Richards szerint a szerz s olvas kzti kzvetlen kommunikci eredmnye, az jkritikusok szerint a szveg szavainak inherens rsze, a strukturalistk szerint a szveg struktrjbl ered
- olvass & rtelmezs elmlete a jelents, megrts s kommunikci termszetrl alkotott elfeltevsre pl (ezek visszatr problmk forrsai)
- a szveg mint objektv tny ll szemben az rtelemads szubjektv aktus -> objektivizmus s szubjektivizmus kzti vita
- objetivizmus kpviseli: minden szvegnek 1 helyes rtelmezse van
- szubjektivistk: annyi jelents, ahny olvas
- a fenti 2 llspont= a jelents logicista (a jelents olyan idelis trgy, melyet az egyes korok individuumai kpesek jra azonostani) s historicista felfogsval (a jelents trtneti kpzdmny, melyet az elforduls kontextusa, az rtelmez trtneti szitucija hatroz meg)
Hermeneutika s fenomenolgia
- hermeneutikai elmlet eredete: 17. sz., nmet protestns teolgusok rsai, akik a Biblia megrtsnek mdszert fejlesztettk ki
- a hermeneutika 2. „romantikus” korszaka- Friedrich Schleiermacher, legfbb cl: kongenialits (a szerz pszichikumban vgbemen jelentsadsi folyamat jrateremtse a kritikus/olvas ltal)
- Sch.- hermeneutikai kr: a rsz s az egsz klcsnsen fgg egymstl, organikus kapcs.
- Az irodalmi mvet a kritikustl s olvastl elvlaszt szakadk negatv mozzanat, ezt hol trtneti rekonstrukcival, hol emptival kell thidalni
- Wilhelm Dilthey- a hermeneutiknak ugyanazt a szerepet kell betltenie a humn tudomnyokban /Geistewissenschaften/, mint a tudomnyos mdszereknek a termszettudomnyokban /Naturwissenschaften/
- A term. Tudomnyokban a megismers formja a magyarzat, a humn tud.-okban a megrts (ms szubjektumok v. elmk megrtse)
- Edmund Husserl- fenomenolgia atyja- j mdon akartak kzelteni a tuds s lt problmjhoz
- H. szerint a filozfia a mentlis folyamatok megfigyelsvel kezddik
- H.-n a tudat mindig vminek a tudata: az intencionalits terminust hasznlja azon tudati mkds /noesis/ lersra, mely vminek /noema/ a tudata
- Epoch /fenomenolgiai redukci/: az analzis csupn a nlklzhetetlen logikai struktrkra irnyul
- A tudat alapelemeinek szigor analzise az interszubjektv vilg
- Martin Heidegger – visszahozta a fenomenolgiba a trtnetisget, az interszubjektv vilg jfelfogst dolgozta ki
- Kritizlta Husserlt, szerinte a megrts nem autonm emberi aktivits, hanem mdium, mely a vilg s az ember kztt kzvett, s biz. rtelemben jellemzi ltt
- Heidegger: Lt s id (1927)- a vilgot kzs vilgknt rja le, melyet a nyelvi formban megjelen megrts kzssge teremt s tart fenn-> a megrts ily mdon nyelvi, trtneti s ontolgiai (a lt krdsvel kapcs.)
- Az rtelmezs azon alapul, amit mr tudunk- elzetes megrts /Vorverstandnis/, melyet nem lehet elvlasztani a jelen val lttl /Dasein/
A szveg, a szerz s az olvassi processzus fenomenolgija
1.) Roman Ingarden
- Az irodalmi malkots (1931), Az irodalmi malkots megismersrl (1937)
- Husserl hatsa lthat
- A szveg mint eszttikai objektum rdekli
- Az irodalmi mvet tbbrteg kpzdmnyknt rja le
- A m struktrjt heterogn rtegek alkotjk, ezek eltr tartalmak, ms a szerepk, de klcsnsen meghatrozzk egymst
a.) szhangzsok s ezekre pl magasabb fok nyelvi hangzskpzdmnyek
b.) jelentsegysgek rtege
c.) sematizlt ltvnyok rtege ( szveg azon elemei, melyek kiknyszertik az olvas aktivitst)
d.) brzolt trgyiassgok rtege
- a relis trgy individulis s minden oldalrl meg van hatrozva
- a fikcis trgy esetn a ler jelleg szavak s mondatok szintjn hzagok keletkeznek, melyeket az olvasnak kell kitltenie
- I. nem tesz klnbsget kritikus s olvas kzt
- I. szerint az irodalmi jelents nem pszicholgiai esemny, nem puszta idelis tartalom, hanem van benne egy rmutat mozzanat
2.) A genfi iskola
- a szerzi tudat feltrsval foglalkoznak
- kpviseli: M. Raymond, A. Bguin, G. Poulet, J. Rousset, stb.
- az rs az a folyamat, mely sorn az lmnyek kilpnek a nmasgbl s szavak formit, struktrit ltik magukra (a tudatmkdst fejezik ki)
- a kritikus feladata: feltrni a kifejezett s a szvegben kdolt lmnyt
- a szerz ekkppen feltrul tudatmkdse egyedi jelleget lt, melynek megismersben az emptia segt
- a nyelv s stlus ltal nyilvnul meg a szerz szellemi univerzuma
- ezt az elmletet brltk a posztstrukturalistk (ok: a jelenlt s ntudat hangslyozsa, temporalits s trtnetisg httrbe szortsa)
- minden kifejezs az emberi ntudat kifejezdse- nem l. Elfogadott
- a genfi iskola szerint a malkots nem egy korbbi vals lmnyrl tanskodik, hanem a sajtos formt lt kifejezs alkotja az lmnynek a szvett
3.) Wolfgang Iser
- az olvas s az olvassi folyamata rdekli
- Az olvass aktusa (1976)- alapkrds: hogyan van 1 szvegnek az olvas szmra jelentse?
- Az irodalmi m nem meghatrozand trgy, hanem olyan hats, amit meg kell tapasztalnunk
- Iser elmlete eklektikus
- Az irodalmi trgy szerinte a szveg s az olvas interakcija
- Fogalmai: odartett olvas, irodalmi repertor, irodalmi stratgia
- Odartett olvas: egyszerre aktv s passzv- aktv a jelents ellltsban, passzv amennyiben helyt a textulis struktrk jellik ki
- A trs.-i, trtneti s kulturlis normk adjk a repertort, melyre az olvas az olvasskor tmaszkodik
- Irodalmi stratgii: eltr-httr, tma-horizont stratgik (funkcijuk a szveg defamiliarizlsa, olvashoz val eljuttatsa anlkl, hogy meghatrozn azt)
- Iser Roland Posnertl klcsnzi az elsdleges s msodlagos kd fogalmt
- Az olvasst olyan kzvett kzegnek tekinti, melyen keresztl a tudat realizlja nmagt, ehhez nlklzhetetlen az olvas njnek s azt megismer tudatnak elvlasztsa (ez nehezen fr ssze azzal, hogy I. az olvasst interaktvnak tekinti)
Interpretci, igazsg s trtnelem: hermeneutikai megkzeltsek
1.) Hans-Georg Gadamer
- a hermeneutika a szvegjelents vizsglatakor a trtneti szempontokat a megkzelts integrns rszv teszi (a fenomenolgival ellenttben)
- Gadamer: Igazsg s mdszer (1960)- az igazsg s a mdszer elvlasztsra utal
- G. a filozfiai hermeneutikt olyan eszkznek tekinti, mely alkalmas arra, hogy korriglja az igazsg s mdszer termszettudomnyra jellemz azonostst
- Kiindusi pontja: Heidegger- a filozfia kzppontjban a trtnetisgnek s idbelisgnek kell llnia
- Az idbeli tvolsg /Zeitabstand/ produktv elem
- Krds: hogyan kerlhet el, hogy ne rtsk el a szveget a kezdettl?
->ehhez 1. tudatoss kell tenni elfeltevseinket, melyek befolysolhatjk az rtelmezs aktust, 2. tisztban kell lennnk azzal ,hogy a modernsgben a historizmus egy biz. fajtja eljogokat lvez, 3. fel kell eleventennk s t kell rtkelnnk az eltlet /Vorurteil/ fogalmt
klnbsgttel legitim s illegitim eltlet kzt- G. szerint az sz mdszeresen kimunklt hasznlata segt, amennyiben az autorits s a hagyomny megfelel rtkelsvel trsul (szmra az autorits az eltlet s az igazsg forrsa is)
- az rtelmezs interszubjektv aktus, olyan elemek alkotjk, melyek a hagyomnyhoz kapcsolnak minket: az elzetes megrts, a tkletessg ellegzse, az igazsggal val kapcsolat
- az idbeli tvolsg G. szmra a hermeneutikai folyamat produktv alapja: a hagyomny s autorits trhza
- minden trgy a szveg s a trtneti gondolkods kombincija- magba foglalja a trtneti valsgot s a trtneti megrts valsgt (ezt az sszeolvadst a hatstrtnet /Wirkungsgeschichte/ terminussal jellemzi)
- G. szerint sajt horizontunk s a mlt horizontja sszeolvad: a megrts a mlt s a jelen horizont sszeolvadsa /Horizontverschmelzung/
2.) E.D.Hirsch, Jr.
- rvnyessg az rtelmezsben (1967)
- Figyelembe veszi az analitikus filozfia s az angolszsz jkritika eljrsait is
- Szmba veszi azokat a jelentselmleteket, melyeket nem tekint kielgtnek: radiklis historizmus, pszichologizmus, autonomizmus
- A szerzi jelents rehabitlsa a jelents s jelentsg megklnbztetsn alapszik
- Jelents- a szerz ltal meghatrozott
- Jelentsg- a jelents, ill. 1 szemly, koncepci v. szituci kztti viszony adja
- Akkor beszlhetnk jelentsrl, ha vki utalni akar vmire-> minden jelents a valsgra val utalshoz ktdik
- Token s tpus megklnbztetse
- A jelents- tpus az, ami magba foglalja az 1 tpusba tartoz jelentsek sszessgt, a token a tpus konkrt pldja
- A jelents meghatrozott, a jelentsg potencilisan vgtelen
- H. les klnbsget tett az rtelmezs (jelents) s a kritika (jelentsg) kztt
- rtelmezs- olyan tevkenysg, melyet a valsznsg irnyt
- Hermeneutikai kr sajtos felfogsa: nem rsz-egsz, hanem mfaj-jelleg kztti ingamozgsra utal
- H. megklnbzteti az olvast s a kritikust
3.) Paul Ricoeur
- eklektikus szerz
- rtelmezselmlet (1976)
- Tmaszkodik Saussure-re, Jakobsonra, a beszdaktus-elmletre, a fenomenolgira, a hermeneutikra, pszichoanalzisre
- 2 fontos szemantikai elmlethez fordul: az egyik jelcentrikus, a msik kijelents-centrikus
- a kijelents-centrikus szemantika rehabilitlsra vllalkozik azltal, hogy a hegeli dialektikhoz s a kommunikcielmlethez (Jakobson) kapcsolja
- a szerz szndkolt beszd-aktusa mindig egy szitucihoz kapcsoldik
- a szveg megrtse az olvass utn trtnik
- az rtelmezs nlklzhetetlen, mert az rott szvegnl a jelents a szerztl s szndkolt befogaitl egyarnt elszakadt
Recepcielmlet: olvask s olvaskzssgek
1.) Hans-Robert Jauss
- Az irodalomtrtnet mint az irodalomtudomny provokcija (1967)
- A pozitivista irodalomtrtnet-rs, a marxizmus s formalizmus bemutatsa, hinyossgaik szmbavtele
- Meg kell riznnk az irodalom trtneti kzvettsnek ignyt s az irodalmi formk trtneti vizsglatt, hogy teremthessnk egy j recepcieszttikt
- Az irodalomtrtnet az j mvek befogadsnak s ltrejttnek folyamatra sszpontost az elvrs-horizontok /Erwartungshorizonte/ (az olvask kzs elfeltevsei) trtneti vltozsnak nyomon kvetsvel
- Az elvrs-horizont a szubjektum felett ll
- A mlt s jelen dialgusnak hatsai az irodalom trtnetisgre:
A mvet egy irodalmi sorba helyezi el a szvegesemnyek dialektikus fejldsben, ahol az egyik m ltal felvetett problmt a kv. viszi tovbb
Az idbeli sorozat vizsglatt egy keresztmetszeti megkzeltsnek kell kiegsztenie
Az irodalomtrtnetet olyan specilis trtnelemnek kell tekintennk, melynek viszonya az lt. trtnelemhez egyszerre aktv s passzv
- elmlete gyakorlati segtsget ad a kritikusoknak s emellett koherens elkpzels
- brlat: nem tesz klnbsget a kritikus s az olvas kztt, nem veti behat vizsglat al a szerzt a kznsghez kapcsol mechanizmust
- termkeny gondolatai: 1 hagyomny sosem bonthat fel lnyegi s lnyegtelen rszre, a mvszet kreatv trsadalmi funkcival rendelkezik
2.) Stanley Fish
- Van szveg ezen a szeminriumon? (1980)- esszk, eladsok
- Problmk ,melyekkel foglalkozott: szveg sttusa, rtelmezi autorits forrsa jelents termszete, rtelmezs hatrai
- Hangslyozza, hogy vmilyen norma mindig jelen van
- Az individuumok kztti kommunikcihoz nlklzhetetlenek a kzssgi s konvencionlis hitek
|