Jegyzetek - 1. félév
 
Jegyzetek - 2. félév
 
Jegyzetek - 3. félév
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Bevezetés a skandináv irodalomtudományba 1.
Bevezetés a skandináv irodalomtudományba 1. : Az irodalom elmélete 1. (Wellek)

Az irodalom elmélete 1. (Wellek)

  2008.01.02. 21:34

...Irodalom és irodalomkutatás. Az irodalom természete. Az irodalom funkciója. Az irodalomelmélet, a kritika és az irodalomtörténet-írás. Általános, összehasonlító és nemzeti irodalomtörténet.

René Wellek – Austin Warren

Az irodalom elmélete

 

I)       Irodalom és irodalomkutatás

-        a szisztematikus kutatás alapvető módszerei: indukció, dedukció, analízis, szintézis, összehasonlítás

-        különbség van a természettudományok és a humán tanulmányok módszerei és céljai között

·          Dilthey: természettudomány: megmagyarázás, történelemtudomány: megértés

·          Xénopol: term.tud: ismétlődő tényekkel foglalkozik, tört.tud: egymási utáni tények

-        ma: a különbözőséget, sajátosságot vesszük alapul, mikor egy mű vagy egy szerző nagyságát vizsgáljuk (mi teszi különlegessé?): egyéniség és érték problémája

-        egyetlen műalkotás sem lehet egészen „egyedülálló”, hiszen akkor teljesen érthetetlen lenne

-        minden egyes irodalmi mű egyszerre általános és partikuláris, egyaránt egyedi és általános

-        az irodalomkritika és az irodalomtörténet-írás egyaránt arra törekszik, hogy egy-egy szerző, korszak vagy egy-egy nemzeti irodalom egyediségét jellemeze -> általános fogalmak szükségesek ehhez

II)     Az irodalom természete

-        Mi az irodalom? Mi nem irodalom?

·          1. irodalomnak tekintünk mindent, ami ki van nyomtatva

·          2. „nagy művekre” korlátozzuk az irodalom szót -> Ezek jelentősnek számítanak „irodalmi formájuk vagy előadásmódjuk miatt”. Ilyenkor a kritérium maga az esztétikai érték + a mű általános intellektuális jelentősége. Ez a felfogás pedagógiai szem­pont­ból is ajánlatos.

·          3. (Wellek-Warren) Az irodalom kifejezést a művészi, azaz az „imaginatív” (képzelet alkotta) irodalomra korlátozzuk.

-        egy következetes irodalomfogalomnak a „szóbeli irodalmat” is magába kell foglalnia

-        a nyelv az irodalom anyaga

-        különbséget kell tennünk a nyelv irodalmi, mindennapi és tudományos használata között

-        az ideális tudományos nyelv tisztán „denotatív”: arra törekszik, hogy egyértelmű legyen a megfelelés jel és jelölt között – a jel önkényes

-        irodalmi nyelvnek van expresszív oldala is: közvetíti az író vagy a beszélő hangulatát és magatartását

-        az irodalmi nyelv sokkal mélyebben össze van nőve a nyelv történeti struktúrájával

-        irodalmi és mindennapi nyelv: előbbi jóval céltudatosabb és szisztematikusabban aknázza ki a nyelvi lehetőségeket

-        gyakorlati megkülönböztetés: „érdek nélküli kontempláció”, „esztétikai távolság”, „keretbe foglalás”

-        átmeneti formák: esszé, életrajz, retorikus irodalom nagy része

-        (W-W) legcélszerűbb, ha azokat a műveket tekintjük az irodalom részének, amelyekben az esztétikai funkció uralkodik

-        a művészi irodalom magvát a hagyományos műfajokban (műnemekben), a lírában, az epikában, a drámában kell keresnünk – amit jelölnek, fikció, a képzelet világába tartozik

-        egy regénybeli szereplő csupán azokból a mondatokból jön létre, amelyek leírására szolgálnak, illetve amelyeket a szerző a szájába ad – nincs se múltja, se jövője, s olykor életfolytonossága sincs

-        az irodalom megkülönböztető vonásai (valakik szerint): fiktív jelleg, invenció, képzelőerő ® a fikció minden formáját magába foglalja, még a legrosszabb regényt, a legrosszabb költeményt és a legrosszabb drámát is ® ugyanis ha valamire azt mondjuk, hogy művészet, ezzel még nem értékeltük

-        a „képzeleti” (imaginative) irodalom nem feltétlenül használ képeket – a fiktív közlésnek, s így az irodalom nagy részének nem elengedhetetlen tartozéka a képszerűség

-        az író legfeljebb valamilyen sematizált körvonalat vagy egyetlen fizikai vonást idéz fel

-        a metafora ott bujkál mindennapi nyelvünk majd minden formájában, s nyíltan felszínre kerül a szlengben és a közmondásokban

-        a költészet megújítja és tudatosítja bennünk a nyelvnek ezt a metaforikus jellegét éppúgy, mint ahogy felhasználja civilizációnk szimbólumait és mítoszait

-        különbségtevések irodalom és nem irodalom között – a szervezettség, a személyes kifejezés, a közvetítő közeg realizálása és kiaknázása, a gyakorlati cél hiánya, a fiktív jelleg

-        az irodalmi műalkotás nem egyszerű tárgy, hanem inkább nagyon is komplex, rétegezett jellegű, sokjelentésű és –viszonylatú szervezet

-        a műalkotás korszerű elemzésének komplexebb kérdésekkel kell kezdődnie: a mű létezésmódját és rétegeinek rendszerét kell mindenekelőtt megvizsgálnia

III)  Az irodalom funkciója

-        az irodalom természete és funkciója korrelatív

-        egy tárgy természete funkciójából következik: az, amire használható

·          művészet a művészetért

·          Pope: „a költészet a lelki épülés eszköze” ® didaktikus eretnekség

·          reneszánsz doktrína: a költemény élvezet nyújt és tanít; azáltal tanít, hogy élvezetet nyújt

-        az irodalom természete és funkciója lényeges változást nem mutat

-        dulce et utile (a költészet kellemes és hasznos) /Horatius/

·          élvezet, tanítás, propaganda, hangzás és kép, játék, munka

·          Hasznos az, ami nem időfecsérlés, ami nem csak az időtöltés egy formája, hanem olyasmi, ami komoly figyelemre érdemes. Kellemes az, ami nem unalmas, ami nem kötelesség, ami önmaga jutalma.

·          hasznos-e a ponyva?

·          mindenféle művészet „kellemes” és „hasznos” a megfelelő műélvezők számára

·          „magasabb rendű élvezet”

·          esztétikai komolyság, a percepció komolysága

-       van-e funkciója vagy vannak-e funkciói az irodalomnak?

·          a gyakorlatban az irodalom nyilvánvalóan sok minden mást helyettesíthet

-        van-e olyan hatása, haszna, amelyet ilyen mértékben semmi más nem nyújthat?

·          önálló érték rejlik az irodalomban

·          a költészet a megismerés egyik formája

·          az irodalom olyan sajátszerűségek megismerését teszi lehetővé, melyekkel a tudomány és a filozófia nem foglalkozik

·          az irodalom általánosabb, mint a történelem és az életrajzírás, de partikulárisabb, mint a pszichológia vagy a szociológia

·          „tipikus” és „individuális” ® a típust az egyénen vagy az egyént a típuson keresztül mutatja

·          minden emberben, még a legegyszerűbb emberben is, típusok találkoznak össze vagy fonódnak eggyé

·          a dráma és a regény egyik ismeretadó értéke a pszichológiai tapasztalatban keresendő: „a regényíró többet tud az emberi természetről, mint a pszichológus” (Dosztojevszkij, Shakespeare, Ibsen, Balzac)

-        az igazság az irodalomban is ugyanaz, mint irodalmon kívül, azaz szisztematikus, nyilvánosan bizonyítható ismeret

·          az irodalom igazságán érthetjük egyrészt az irodalomban előforduló igazságot

·          másrészt: az igazság két- vagy többalakúságát tételezhetjük föl; különböző megismerésmódokat

·          a megismerés két alapvető típusa: a tudományos ® diszkurzív (bizonyító); a művészi ® megjelenítő

·          megjelenítő szimbolizmusa megismerés egyik formája

·          irodalom ® propaganda; az író nem az igazság fölfedezője, hanem rábeszélő ügynöke „tudatos vagy nem tudatos törekvés úgy befolyásolni az olvasót, hogy fogadja el valaki másnak az életfelfogását”

·          irodalom művésze: „felelőtlen propagandista”

·          művészi koherencia=művészi logika

-        „katarzis” (szó eredete: Arisztotelész: Poétika)

·          az irodalom funkciója az, hogy levezesse bennünk – az írókban vagy az olvasókban – az érzelmek feszültségét ® egy tragédia nézője vagy egy regény olvasója tehát megkönnyebbülést, felszabadulást érez, érzelmei gyújtópontot találnak, a az esztétikai élményt „a lélek nyugalma” követi

·          megszabadít-e az irodalom érzelmeinktől, vagy felkelti őket?

·          szükségszerű-e, hogy a művészet mindig katartikus legyen?

-        „a szépség mentsége: létezése” (Emerson)

-        mi a költészet haszna?

-        a költészetnek sok lehetséges funkciója van, első és legfőbb az, hogy hű legyen önnön természetéhez

IV)  Az irodalomelmélet, a kritika és az irodalomtörténet-írás

-        „literary scholarship” (búvárkodás az irodalomban)

-        „philology” (filológia)

-        „kutatás”

-        az irodalom egyidejű rendként való felfogása

-        az irodalom egy kronológiai rendhez s a történeti folyamathoz szervesen tartozó művek sora

-        irodalom elveit és kritériumait tanulmányozzuk vagy a konkrét irodalmi alkotásokat

-        elszigetelten vagy időrendi sorban

-        irodalomelmélet: irodalom elveinek, kategóriáinak, kritériumainak és az ehhez hasonló jelenségeknek tanulmányozása

-        konkrét művek tanulmányozása: irodalomkritika és irodalomtörténet

-        az elmélet és a gyakorlat kölcsönösen áthatják egymást

-        minden kor önmagában teljes egység, s benne a maga külön, mással össze nem mérhető költészeti típusa fejeződik ki

-        a műalkotást saját kora s valamennyi későbbi korszak értékeinek viszonylatában kell látnunk

-        a műalkotás egyszerre „örök” (azaz megőriz bizonyos azonosságot) és „történeti” (azaz kimutatható fejlődésfolyamaton megy keresztül)

-        relativizmus, abszolutizálás

-        perspektivizmus: egy költészet, egy irodalom van, melynek különböző korszakai összemérhetők, s amely fejlődő, változó, lehetőségekben gazdag jelenség

-        élő szerzők tudományos vizsgálata ® probléma: nincs teljes életmű és távlat

V)    Általános, összehasonlító és nemzeti irodalomtörténet

-        irodalommal foglalkozó tanulmányok: elmélet, történet, kritika

-        összehasonlító:

·          1: a szóbeli irodalom, különösen a népmesei témák és vándorlásuk tanulmányozása; hogyan és mikor kerültek bele a „magasabb”, a „művészi” irodalomba

·          a szájhagyomány tanulmányozása szerves része az irodalomtudománynak, mivel elválaszthatatlan az írott művek tanulmányozásától, s mert mindig volt és máig is van folyamatos kölcsönhatás a szóbeli és az írott formájú irodalom között

·          a felsőbb osztályok irodalma a népköltészetet mélyrehatóan befolyásolta

·          számos alapvető irodalmi műfaj és téma népi eredetű

·          a folkloristák mind nagyobb figyelmet fordítanak a modellek, formák és eszközök tanulmányozására, az irodalmi formák morfológiájára, a mese előadójának, narrátorának és közönségének problémájára

·          2: két vagy több irodalom közötti viszonyok tanulmányozása

·          3: az irodalom egészére, a „világirodalomra”, az „általános” vagy „egyetemes” irodalomra irányul

-        nemzeti:

·          világirodalom: jelentheti a klasszikusok nagy kincsesházát, így a terminus a „remekművek” szinonimájává vált

·          nemzetek fölötti irodalomtörténet

·          germán, román, szláv irodalmak

·          a témák és formák, eszközök és műfajok története nyilvánvalóan nemzetközi. legtöbb műfajunk a görög és a római irodalomból származik, de a középkor folyamán jelentős változásokon mentek keresztül, s számuk is nagymértékben gyarapodott

·          középponti kérdés a „nemzeti jelleg” meghatározása, és az, hogy mennyiben járulnak hozzá az egyes nemzetek külön-külön az általános irodalmi folyamathoz

·          önálló nemzeti irodalmak-e az egyazon nyelven írott irodalmak; az amerikai és a modern ír irodalom bizonyosan azok

·          Az egyetemes irodalom és a nemzeti irodalmak feltételezik egymást. Egy mindenütt megjelenő európai konvenció minden egyes országban módosul; az egyes országokban külön kisugárzó központok is vannak, s vannak rendkívüli, egyénileg kimagasló alakok, akiknek hatása révén válik el az egyik nemzeti tradíció a másiktól.

 

 
Számláló
Indulás: 2007-12-03
 
Óra
 
Egyéb
 
Naptár
2024. December
HKSCPSV
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?