| 
 Pozitivizmus (Russell, Quine) + Sartre  2007.12.27. 18:48 A 19. sz. vgi – 20. sz.-i filozfinak kt irnyzata van: - egzisztencialista: Dilthey (a 19. sz. 3. harmadban mkdtt, nem igazn egzisztencialista), Sartre - pozitivista : Russell, Quine (nem tekintette magt pozitivistnak, de a pozitivizmushoz hasonl gondolatokat fejtegetett, ezrt soroljuk ide) 
 Egzisztencializmus: trtnetileg a romantikus s az letfilozfiai rnyalatokhoz van kze, ebbl tovbbfejlesztve hoztk ltre. 
 
 Dilthey gondolatai a korai pozitivizmusra voltak vlaszreakcik. Szerinte a pozitivizmus eszmi elseklyesedtek s az embert nem teljes valsgban vizsglta. Az jkori filozfia egy nagy betegsgben szenved miszerint az embert passzv megismer lnyknt vizsglja, akinek az a feladata, hogy rlsson a vilgra. D. szerint az ember teljes, cselekv lny. Nem beszlhetnk humntudomnyokrl, ha a termszettudomnyos normarendszert akarjuk alkalmazni a humntudomnyokra. 
 
 Hermenentika: Thomas Hobbes tallta ki. Lncing: sok ember teszi ki, akik egymssal kapcsoldnak, ezek kitesznek egy nagy, teljes embert (az llamot). Ez a nagy ember gy rez, ahogy a tbbi kicsi, amikbl ll. Teht meg kell rteni sajt magunkat s akkor megismerjk az llamot is.  
 
 
 Homo homine lupus – ember embernek farkasa.  Mindenki harca mindenki ellen, ez a bels kzssgek mkdsi elve. A racionalizmust el kell utastani, hiszen nincs sszersg a trsadalmi talakulsban s folyamatokban. Az ember llandan harcol s hatalomra tr. Ezt el kell nyomni s el kell szortani. Az erszak alkalmazs jogt pedig t kell ruhzni a szuvernre (kp.-i hatalom) egy trsadalmi szerzds keretben. Ezek utn egyedl nem lehet erszakot alkalmazni. Az ember valamiben nagyon profi, ez pedig az ls. 
 
 
 A humanista tudomnyok klnljenek el a termszettudomnyoktl. A humn tud. mdszerei magba foglaljk ugyan a termtud. mdszereit, de a termtud-nak mg vannak sajt mdszerei is. A szellemtudomnyok kln jl lehatrolhat rszt alkotnak a termszettudomnyokon bell, mdszertani szempontbl. Szellemtudomnyok – ez a legjobb sz r, elismeri hogy ez ember cselekv lny (a pozitivizmus hinyos emberkppel lpett fel ebbl a szempontbl). Kanthoz kapcsoldik – a szellemtudomnyok trgyt a termtud. trgytl egy dolog vlasztja el: a szabadsg. A termtudomnyok determinisztikus vilgot vizsglnak. Sartre: 
 Egzisztencializmus fajti: - Fldrajzi: o Nmet: a fenomelgibl alakult ki (Edmund Hasserl a legfbb alakja, Sartre is t hallgatta) o Francia - Tipolgia: o Ateista: Sartre, Heidegger o Keresztny 
 Van egy kzs gondolatuk, ez az egzisztencializmus f gondolata: Az egzisztencia mindig megelzi az esszencit. Vagyis ahhoz hogy elgondolkozzunk azon, hogy mi is az ember, mr lteznie kell az embernek. Hogyan hatrozzuk meg az ember fogalmt? - A cselekedetei ltal. Az ember nem ms, mint amiv sajt magt teszi – szubjektivits elve. Az ember szabadon vlaszt s dnt, ezzel meghatrozza, hogy mit tekint embernek. Nem csak magnak, hanem az egsz vilgnak is kinyilatkoztatja, hogy mit tart embernek: ezt cselekedtem, teht ezt tartom jnak. A cselekedet nem lehet rossz, hanem csak j, mivel megteszem. 
 Sartre szerint az egzisztencializmus valjban egy humanista tallmny, hiszen az embert visszahelyezi sajt jogaiba. Az ember hatrozza meg, hogy kicsoda/micsoda is  valjban, ez nem Isten feladata. A keresztny egzisztencializmus az embertl ezt elragadta, most S. visszaszolgltatja. 
 Mi az rtk? Nem Istentl szrmazik. Kizrlag az embernek van joga eldnteni, hogy ki , mi . Nem kls mrrendszerrel kell mrni a cselekvseket. Nem rzsek irnytjk a cselekedeteket, hiszen azokat a cselekedetek hatrozzk meg. Elbb cselekszem, aztn vannak rzseim a cselekvssel kapcsolatban. 
 Az emberi termszet ltezse: - Adottsg, ami cselekvsre indt, ott van minden cselekvsnkben. S. ezt visszautastja – ilyen nincs, de lehet hajlam vagy kpessg, de ezek rtktelenek, amg valamilyen cselekvsben meg nem nyilvnulnak. Pl.: hiba van valakinek j zenei hallsa, attl mg nem lesz zsenilis zeneszerz, pedig a kpessg megvan benne, de a cselekvsei ltal azz vlik. 
 Az egzisztencialista irodalmat eltlik. S. reagl r: nem az a baj, hogy alantas hsk szerepelnek bennk (hiszen Zolval nem volt gond), hanem, hogy ezek az emberek gy vannak brzolva, hogy felelsek azrt amilyenek (Nana nem tehet arrl amilyen). Ez megrmiszti a kritikusokat s az olvast. Az egzisztencialista rk nem mentik fel a figurikat, mind egytl egyig bns. 
 S. fellp az ellen, hogy az embernek ltezik fogalma az ember ltezse eltt. Ha az embert Isten teremtette, akkor ltezett egy emberfogalom, aminek a mintjra alkotta Isten az embereket. A 18. sz.-i francia ateistk megtartottk azt az elgondolst, hogy az ember fogalma megelzi az ember egzisztencijt. S. szerint ez egy olyan maradvny, amit fel kell szmolni. A POZITIVISTK: 
 Quine: inkbb analitikus filozfus 
 Russell: a (logikai) pozitivizmus els kpviselje Ketts szempont: (asszem az rsa)  - tanknyvszer msodirodalom  - dokumentum is: dokumentlja az r eszmit 
 2 hres eszme: - A tuds ketts elmlete:  - lers rvn szerzett  - ismeretsg rvn szerzett 
 - Russelli elmletek (a tuds ketts elmletn bell) 
 A tuds ketts elmlete: - Ismeretsg rvn szerzett tuds: Vannak olyan adatok a megismersben, amelyek a tovbbi megismers alapjai. Ezekkel kzvetlen megismersben vagyunk. Az elmnkben lv kategrik az univezlk. R. szerint ltezik klvilg (ugye a szolipszizmus szerint csak n ltezem s nincs klvilg, minden, amit ltok az csak a kpzetem – ez cfolhatatlan) R. azt mondja, hogy ltezik egy rajtunk kvlll vilg s ez egy sztnszeren megjelen hit, amely abbl a bizonyossgbl addik, hogy vannak az elmmben rzelmi adatok is. Ez viszont csak hit, nem bizonyossg. Csak a ltemrl van bizonyossg, ezzel kzvetlen ismeretsgben llok. Ennl a rsznl lankadt a figyelmem, ha nem rtitek az nem a ti hibtok, n se rtem. 
 Bizonyossg kategrijba tartozik: - rzett adataim - ezekrl szl eszmim (gondolataim, ideim) - emlkkpek (ltezik ugye rzett meg szlelt adat – ha becsukom a szemem ezek emlkk vlnak) - ltalnos fogalmak (elmmben vannak, Locke-i idek) 
 - Lers rvn szerzett ismeret:  - fizikai trgyakrl  - msok njrl ltalnos fogalmak segtsgvel vgezzk. A lers funkcija, hogy a fizikai trgyakat s msok njt hozzfrhetv tegye szmunkra. 
 A fizikai trgyak jellemzi: - fggetlenek az rzkelsnktl - trben mozognak (a trben elfoglalt hely mozog egytt a trgyakkal) - rzkelhet tulajdonsgaik vannak (de a valsgban mondjuk nincs sznk, mert az rzett adat csak a tudatunkban van) 
 
 
 Na, most egy bonyolultabb rsz jn (vagy csak nekem bonyolult?) 
 Ltezik egy olyan individuum, aki  - megrta a Waverley-t  - klt volt  - s nincs belle tbb 
 Ez lenne Walter Scott. 
 Htha matematikailag jobban megy: Minden x-re igaz az olyan y, hogy: -  rta a Waverley-t - klt - x = y 
 Az lltsok finom szerkezett gy lehet meghatrozni, hogy prediktumot lltunk egy individuumba. 2 fle individuum nv van: o tulajdonnv (Jnos) o a nv s az egyed kzti kapcsolat nem konvencin nyugszik. Pl.: a jelenlegi magyar kirly – a szavak jelentse alapjn tudjuk hogy kirl van sz. Univerzlk (ltalnos fogalmak): magyar, kirly – ezek metszete jelenti azt a bizonyos szemlyt. 
 
 Quine: (kb. 4 perc maradt r) 
 F gondolata: ne szaportsuk feleslegesen a ltezket. 
 Mit jelent az, ha az ajtban megjelenik egy kopasz vagy/s szakllas ember? Mieltt megjelent volna meg volt a lehetsg, hogy az ajtban vagy egy kopasz vagy egy szakllas ember jelenik meg. Teht van egy lehetsg szerinti kopasz ember s van egy lehetsg szerinti szakllas ember. Na de mi van akkor, ha egy kopasz-szakllas ember jelenik meg? Tk flsleges szaportani a lehetsg szerinti ltezk szmt. 
 2 kpzeletbeli elmlet: - MacX – ami egy r ember neve (ugye X helyre brmit behelyettesthetnk) - Whyman (mirtpasi) – aki a mirtekkel foglalkozik 
 Ezek ellen lp fel Q., mert szaportannk az ilyenekkel a lehetsges ltezk szmt. 
 Ez j: A PEGAZUS NEM LTEZIK. Ez az llts mire vonatkozik? A pegazusra? Hiszen az nem ltezik… hogy llthatnnk brmit is egy olyan dologrl, ami nem ltezik… A ltezsi kijelentsek nem a dolgokrl szlnak, hanem a szrl, nyelvi kifejezseink rendszerrl. |