Descartes
2007.12.27. 18:43
Ren Descartes
Az jkori filozfia kt ramlata halad prhuzamosan Kantig.
- racionalista
- empirista
Descartes racionalista.
Megbzhat ismeretek rendszert akarja kialaktani, mert gy vli, hogy amit eddig tanult az nem megbzhat. Mindent egyesvel akar megvizsglni, s amihez a legkisebb ktsg is fr, azt elveti. Ksbb ezt tl nagy feladatnak tallja, hiszen tl sok az ismeret. Az Elmlkedsekben visszakozik, megvalsthatatlannak vli a feladatot, hiszen az ismeretek szma vgtelen. Msik megoldst tall: nem egyesvel kell megvizsglni az ismereteket, hanem az ismeretek kztt hierarchit kell fellltani. Valdi feladat: elegend csak az alapelveket alapos elemzs trgyv tenni, gy llthatjuk fel a hierarchit. Ha az alapelvek hamis ismeretekre plnek, az oda tartoz sszes elvet el kell vetni.
Milyen forrsbl erednek a tvedsek?
- Amit ltunk abban biztosak lehetnk - kzvlekeds. Erre rzki csaldsokkal cfol r D. De nem minden ltvny csalds.
- lom argomentum: ilyenkor a valsg az, hogy alszom. De lmomban ugyanolyan tapasztalatra teszek szert, mint amikor bren vagyok. Olyan az lom, mint amikor a fest kpzeletbeli tjat fest, vagy portrt. Csak a kpzeletnkben van meg az az ember, akit lefest. Az elemek, amikbl az lom sszell valsak. De lehet olyan festmny is, int lom is, amely semmi sem igaz. Csak szneket s formkat ltunk (a kortrs mvszetre kell gondolni). A festnek kellenek a sznek, ezek nlkl nem tud festeni, mint ahogy lmodni sem tudunk sznek nlkl.
- Dmon argomentum: Isten kzvetlenl ltet belnk gondolatokat, akr bren vagyok, akr nem. Isten gy teremtette meg Descartes megismerst, hogy ha valamirl D. azt hiszi, hogy igaz, akkor abban csaldjon. Isten, a vgtelen jsg nem tenne ilyet, nem fr ssze vele. A csal Isten fogalma ellentmondsos volna. Elkpzelhet Isten gonosz varinsa, egy dmon, aki kpes D.-t megtveszteni. „Csaljon meg engem, ahogy csak akar, de azt nem tudja elrni, hogy ne engem tvesszen meg.” Ha minden gondolata is tves D.-nak, van egy igaz gondolata, az, hogy a dmon t tveszti meg, teht D. ltezik, ebben nem tudja t megcsalni. Teht D. az ltalnos ktelyt is vissza tudja verni.
Ekkor felvetl egy krds: mi vagyok n? ki vagyok n?
Van egy korltozs: amg engem megtvesztenek, addig nem lehet a ltezsemben megtveszteni. Csak ekkor lehetek biztos a ltezsemben.
Gondolkod llek: nem tartozik ide a test meg az rzkszervek, csak a lnyem gondolkod eleme, amelyre igaz volt, hogy engem tveszt meg a dmon.
Nem mondja ki sz szerint, de ez van benne: Gondolkodom, teht vagyok.
A filozfia clja gyakorlati D. szerint.
Etika: milyen mdon mondja meg, hogy mit kell tennnk?
Clja van: gyakorlati.
Az embernek (lelke halhatatlan) nem csak az e vilgi ltt kell alapul venni. A cselekedeteknek ernyesnek kell lennik, hogy dvzlhessnk.
Szksgesek a megfelel ismeretek, mert ha azok nem igazak, akkor olyan cselekedeteket hajtunk vgre, amik negatvak. Ez szk intervallumban elenyszik, de hosszban fontos.
A ktsget azrt kell nagy fokon vizsglni, hogy ez ltal a bizonyossg kritriumt is maximlis fokon rjk el.
Nem szabad, hogy az emberek ktsges ismeretek tudatban hozzk meg dntseiket.
Teolgiai: Istentl kaptuk a megismer kpessget. Ha Isten nem biztostotta a bizonyossg lehetsgt, mgis eltl minket, akkor a bns s nem mi. Ez persze lehetetlen. Isten igazsgos br s lehetv tette szmunkra a megismers lehetsgt (j s rossz felismerse).
Minden ember kpes a megismersre, csak rajtunk mlik, hogy hasznljuk-e vagy sem. Ha nem tudjuk beltni egy-egy ttel igaz voltt akkor inkbb tartzkodjunk az tlet hozstl.
Cenzuralizmus: empirizmus ga, mely szerint minden ismeret a tapasztalatbl ered, de kifejezetten az rzkszervi tapasztalatbl
A 17. szzad vgtl a racionalizmus szemben ll a cenzuralizmussal, mivel az a tapasztalat rzki s rtelmi tpusaiban hisz.
Descartes hasonlata: az ablakbl kicsit lefel kinzve embereket ltok jnni-menni; azonban ltni nem az embereket ltom, hanem csak a ruhkat, kalapokat. Vagyis minden esetben, amikor rzkelek, az elmmet hasznlom: az rzkszervi adatok gy vlnak tapasztalatt, hogy az rtelem gondolati ton megragadja ket.
rzkelni csak a fizikai trgyak „kltakarjt” tudjuk csupn (ahogyan a ruhjukat ltjuk az embereken), a trgyak mibenltt az rtelmemmel ragadom meg; vagyis az rzkels a gondolkods specilis mdja.
|