| 		
		 
 Pozitivizmus (Russell, Quine) + Sartre
  2007.12.27. 18:48 
A 19. sz. vgi – 20. sz.-i filozfinak kt irnyzata van: 
- egzisztencialista: Dilthey (a 19. sz. 3. harmadban mkdtt, nem igazn egzisztencialista), Sartre 
- pozitivista : Russell, Quine (nem tekintette magt pozitivistnak, de a pozitivizmushoz hasonl gondolatokat fejtegetett, ezrt soroljuk ide) 
 
Egzisztencializmus: trtnetileg a romantikus s az letfilozfiai rnyalatokhoz van kze, ebbl tovbbfejlesztve hoztk ltre. 
 
 
Dilthey gondolatai a korai pozitivizmusra voltak vlaszreakcik. Szerinte a pozitivizmus eszmi elseklyesedtek s az embert nem teljes valsgban vizsglta. Az jkori filozfia egy nagy betegsgben szenved miszerint az embert passzv megismer lnyknt vizsglja, akinek az a feladata, hogy rlsson a vilgra. D. szerint az ember teljes, cselekv lny. Nem beszlhetnk humntudomnyokrl, ha a termszettudomnyos normarendszert akarjuk alkalmazni a humntudomnyokra. 
 
 
Hermenentika: 
Thomas Hobbes tallta ki. 
Lncing: sok ember teszi ki, akik egymssal kapcsoldnak, ezek kitesznek egy nagy, teljes embert (az llamot). Ez a nagy ember gy rez, ahogy a tbbi kicsi, amikbl ll. Teht meg kell rteni sajt magunkat s akkor megismerjk az llamot is.  
 
 
 
Homo homine lupus – ember embernek farkasa.  
Mindenki harca mindenki ellen, ez a bels kzssgek mkdsi elve. A racionalizmust el kell utastani, hiszen nincs sszersg a trsadalmi talakulsban s folyamatokban. 
Az ember llandan harcol s hatalomra tr. Ezt el kell nyomni s el kell szortani. Az erszak alkalmazs jogt pedig t kell ruhzni a szuvernre (kp.-i hatalom) egy trsadalmi szerzds keretben. Ezek utn egyedl nem lehet erszakot alkalmazni. 
Az ember valamiben nagyon profi, ez pedig az ls. 
 
 
 
A humanista tudomnyok klnljenek el a termszettudomnyoktl. A humn tud. mdszerei magba foglaljk ugyan a termtud. mdszereit, de a termtud-nak mg vannak sajt mdszerei is. A szellemtudomnyok kln jl lehatrolhat rszt alkotnak a termszettudomnyokon bell, mdszertani szempontbl. 
Szellemtudomnyok – ez a legjobb sz r, elismeri hogy ez ember cselekv lny (a pozitivizmus hinyos emberkppel lpett fel ebbl a szempontbl). 
Kanthoz kapcsoldik – a szellemtudomnyok trgyt a termtud. trgytl egy dolog vlasztja el: a szabadsg. A termtudomnyok determinisztikus vilgot vizsglnak. 
Sartre: 
 
Egzisztencializmus fajti: 
- Fldrajzi: 
o Nmet: a fenomelgibl alakult ki (Edmund Hasserl a legfbb alakja, Sartre is t hallgatta) 
o Francia 
- Tipolgia: 
o Ateista: Sartre, Heidegger 
o Keresztny 
 
Van egy kzs gondolatuk, ez az egzisztencializmus f gondolata: 
Az egzisztencia mindig megelzi az esszencit. Vagyis ahhoz hogy elgondolkozzunk azon, hogy mi is az ember, mr lteznie kell az embernek. 
Hogyan hatrozzuk meg az ember fogalmt? 
- A cselekedetei ltal. Az ember nem ms, mint amiv sajt magt teszi – szubjektivits elve. Az ember szabadon vlaszt s dnt, ezzel meghatrozza, hogy mit tekint embernek. Nem csak magnak, hanem az egsz vilgnak is kinyilatkoztatja, hogy mit tart embernek: ezt cselekedtem, teht ezt tartom jnak. A cselekedet nem lehet rossz, hanem csak j, mivel megteszem. 
 
Sartre szerint az egzisztencializmus valjban egy humanista tallmny, hiszen az embert visszahelyezi sajt jogaiba. Az ember hatrozza meg, hogy kicsoda/micsoda is  valjban, ez nem Isten feladata. A keresztny egzisztencializmus az embertl ezt elragadta, most S. visszaszolgltatja. 
 
Mi az rtk? 
Nem Istentl szrmazik. Kizrlag az embernek van joga eldnteni, hogy ki , mi . Nem kls mrrendszerrel kell mrni a cselekvseket. 
Nem rzsek irnytjk a cselekedeteket, hiszen azokat a cselekedetek hatrozzk meg. Elbb cselekszem, aztn vannak rzseim a cselekvssel kapcsolatban. 
 
Az emberi termszet ltezse: 
- Adottsg, ami cselekvsre indt, ott van minden cselekvsnkben. 
S. ezt visszautastja – ilyen nincs, de lehet hajlam vagy kpessg, de ezek rtktelenek, amg valamilyen cselekvsben meg nem nyilvnulnak. Pl.: hiba van valakinek j zenei hallsa, attl mg nem lesz zsenilis zeneszerz, pedig a kpessg megvan benne, de a cselekvsei ltal azz vlik. 
 
Az egzisztencialista irodalmat eltlik. 
S. reagl r: nem az a baj, hogy alantas hsk szerepelnek bennk (hiszen Zolval nem volt gond), hanem, hogy ezek az emberek gy vannak brzolva, hogy felelsek azrt amilyenek (Nana nem tehet arrl amilyen). Ez megrmiszti a kritikusokat s az olvast. Az egzisztencialista rk nem mentik fel a figurikat, mind egytl egyig bns. 
 
S. fellp az ellen, hogy az embernek ltezik fogalma az ember ltezse eltt. Ha az embert Isten teremtette, akkor ltezett egy emberfogalom, aminek a mintjra alkotta Isten az embereket. 
A 18. sz.-i francia ateistk megtartottk azt az elgondolst, hogy az ember fogalma megelzi az ember egzisztencijt. S. szerint ez egy olyan maradvny, amit fel kell szmolni. 
A POZITIVISTK: 
 
Quine: inkbb analitikus filozfus 
 
Russell: a (logikai) pozitivizmus els kpviselje 
Ketts szempont: (asszem az rsa) 
 - tanknyvszer msodirodalom 
 - dokumentum is: dokumentlja az r eszmit 
 
2 hres eszme: 
- A tuds ketts elmlete: 
 - lers rvn szerzett 
 - ismeretsg rvn szerzett 
 
- Russelli elmletek (a tuds ketts elmletn bell) 
 
A tuds ketts elmlete: 
- Ismeretsg rvn szerzett tuds: 
Vannak olyan adatok a megismersben, amelyek a tovbbi megismers alapjai. Ezekkel kzvetlen megismersben vagyunk. 
Az elmnkben lv kategrik az univezlk. 
R. szerint ltezik klvilg (ugye a szolipszizmus szerint csak n ltezem s nincs klvilg, minden, amit ltok az csak a kpzetem – ez cfolhatatlan) 
R. azt mondja, hogy ltezik egy rajtunk kvlll vilg s ez egy sztnszeren megjelen hit, amely abbl a bizonyossgbl addik, hogy vannak az elmmben rzelmi adatok is. Ez viszont csak hit, nem bizonyossg. Csak a ltemrl van bizonyossg, ezzel kzvetlen ismeretsgben llok. 
Ennl a rsznl lankadt a figyelmem, ha nem rtitek az nem a ti hibtok, n se rtem. 
 
Bizonyossg kategrijba tartozik: 
- rzett adataim 
- ezekrl szl eszmim (gondolataim, ideim) 
- emlkkpek (ltezik ugye rzett meg szlelt adat – ha becsukom a szemem ezek emlkk vlnak) 
- ltalnos fogalmak (elmmben vannak, Locke-i idek) 
 
- Lers rvn szerzett ismeret: 
 - fizikai trgyakrl 
 - msok njrl 
ltalnos fogalmak segtsgvel vgezzk. 
A lers funkcija, hogy a fizikai trgyakat s msok njt hozzfrhetv tegye szmunkra. 
 
A fizikai trgyak jellemzi: 
- fggetlenek az rzkelsnktl 
- trben mozognak (a trben elfoglalt hely mozog egytt a trgyakkal) 
- rzkelhet tulajdonsgaik vannak (de a valsgban mondjuk nincs sznk, mert az rzett adat csak a tudatunkban van) 
 
 
 
Na, most egy bonyolultabb rsz jn (vagy csak nekem bonyolult?) 
 
Ltezik egy olyan individuum, aki  
- megrta a Waverley-t  
- klt volt  
- s nincs belle tbb 
 
Ez lenne Walter Scott. 
 
Htha matematikailag jobban megy: 
Minden x-re igaz az olyan y, hogy: 
-  rta a Waverley-t 
- klt 
- x = y 
 
Az lltsok finom szerkezett gy lehet meghatrozni, hogy prediktumot lltunk egy individuumba. 2 fle individuum nv van: 
o tulajdonnv (Jnos) 
o a nv s az egyed kzti kapcsolat nem konvencin nyugszik. Pl.: a jelenlegi magyar kirly – a szavak jelentse alapjn tudjuk hogy kirl van sz. Univerzlk (ltalnos fogalmak): magyar, kirly – ezek metszete jelenti azt a bizonyos szemlyt. 
 
 
Quine: (kb. 4 perc maradt r) 
 
F gondolata: ne szaportsuk feleslegesen a ltezket. 
 
Mit jelent az, ha az ajtban megjelenik egy kopasz vagy/s szakllas ember? 
Mieltt megjelent volna meg volt a lehetsg, hogy az ajtban vagy egy kopasz vagy egy szakllas ember jelenik meg. Teht van egy lehetsg szerinti kopasz ember s van egy lehetsg szerinti szakllas ember. Na de mi van akkor, ha egy kopasz-szakllas ember jelenik meg? Tk flsleges szaportani a lehetsg szerinti ltezk szmt. 
 
2 kpzeletbeli elmlet: 
- MacX – ami egy r ember neve (ugye X helyre brmit behelyettesthetnk) 
- Whyman (mirtpasi) – aki a mirtekkel foglalkozik 
 
Ezek ellen lp fel Q., mert szaportannk az ilyenekkel a lehetsges ltezk szmt. 
 
Ez j: 
A PEGAZUS NEM LTEZIK. Ez az llts mire vonatkozik? A pegazusra? Hiszen az nem ltezik… hogy llthatnnk brmit is egy olyan dologrl, ami nem ltezik… 
A ltezsi kijelentsek nem a dolgokrl szlnak, hanem a szrl, nyelvi kifejezseink rendszerrl. 
 |