Az angolszsz jkritika
2008.05.22. 12:31
Angolszsz jkritika
- irodalomelmleti, s –kritikai irny a hbor eltti Angliban, ahol I.A.Richards s T.S.Eliot munkssga indtotta tjra
- Amerikban az tvnes, hatvanas vekben John Crowe Ransom, W.K.Wimsatt , Cleanth Brooks s Allen Tate vittk tovbb
- Hasonlsgok a prgai iskolval s az orosz formalizmussal:
· Elvetettk a pozitivista irodalomtudomnyt, figyelmt az irodalomra mint irodalomra fordtotta
· Hangslyoztk az irodalom megklnbztetst az rs ms fajtjtl, e klnbsgeket teoretikus fogalmakkal prbltk meghatrozni
· Meghatrozsaikban kzponti szerpet jtszottak a struktrra s klcsns sszefggsekre vonatkoz gondolatok
· Az irodalmi szveget szerzjtl s trtneti kontextustl lnyegben fggetlen trgynak tekintettk
- az jkritikusok nem ismertk a formalistk munkssgt
- olyan alternatvt knl, mely megknnyti az olvask s kritikusak letrl s vilgrl alkotott nzeteinek sszeegyeztetst
- kiemeltk az irodalom kapcsolatt a val vilggal
- empirikus s humanista
I.A.Richards
Mvei:
- Az irodalomkritika alapelvei (1942)
- A jelents jelentse (C.K.Ogden+Richards)
- Tudomny s kltszet (1926)
- Gyakorlati kritika (1929)
- mvei htat fordtanak a pozitivista tudomnynak, olyan kritikt szorgalmaznak, melyek az irodalom sajtos tulajdonsgaival foglalkozik, ezek meghatrozsban az emberi tapasztalat s emberei rtk az irnyad
- az olvasnak az irodalomra adott reakcijra s e reakci rtkelsre helyezi a hangslyt
- az olvass folyamatnak elemzse rdekli s azon kritriumok megllaptsa, melyek segtsgvel rtkelhetv vlik az olvass adta lmny
- a kritikusnak 2 dologra van szksge: a kommunikci s az rtkels elmletre
- ksrlet egy szisztematikus elmleti keret megalkotsra, ennek alapja a nyelv 2fle funkcijnak megklnbztetse:
1. szimbolikus /referencilis/ funkci -a szavak feladata az objektv vilgra val rmutats, pl. tudomnyos prza
2. emotv funkci- szubjektv rzsek, attitdk keltse, pl. kltszet (mely R. szerint pszeudokijelents)
- R. kevesebbet trdik a kltszet s a mindennapi diskurzus klnbsgnek hangslyozsval
- A kltszet nyjtotta lmny csak intenzitsban, nem jellegben tr el az emotv lmnyektl
- A j az impulzusok kibontakoztatsa s a velk jr hajlamok kielgtse, de msok ignyeit is figyelembe kell vennnk- a moralits problmjnak megoldsa az, hogy az ellenttes impulzusokat kibktsk, gy hogy egyttesen a lehet legnagyobb fok kielglst eredmnyezzk
- Ez a kibkts a mvszetben nagyon magas szinten megy vgbe- ez a kpzeler coleridge-i elmletnek materialista jrafogalmazsa
- A mvszetek felfrisstik s felerstik az letre adott reakciinkat azltal, hogy szaktanak megszokott beidegzdseinkkel, de a hangsly az lmnyre esik
- Az olvas szerepe kap hangslyt a szerz s a szveg helyett
- A megfelel mentlis llapotot, melyet az olvasnak/kritikusnak kell magban ltrehoznia, a szerz mentlis llapotnak is tekinti
- rt olvas: aki reproduklni tudja a versben a klt ltal kifejezett impulzusokat
- A szveget ttetsz kzegnek, a szerz s az olvas lmnye kzvettjnek tekinti
- Gyakorlati kritika c. m: azon tnyezk vizsglata, melyek gtoljk az olvast a mentlis llapot megkzeltsben
· Az sszetett jelentsek befogadsi nehzsgeinek, a hangok s kpek ltal kivltott olvasi reakcik elkerlhetetlen eltrseinek forrsa maga a szveg
· A hibk msik rsze az olvaskban van- gondolatok/rzsek, melyek torztjk v. gtoljk a rjuk tett hatst
· A hibk korriglhatk
- A jelents jelentse: R. a szimbolizmuskapcsn beszl a kommunikcirl
· A nyelv s a valsg lnyegi sztvlasztsnak leszgezsbl indul ki
· A szavak inkbb gtat jelentenek kztnk s a vilg kztt, nem vagyunk kpesek elszakadni a nyelv struktrjtl
· Saussure: a szavak jelentse nem fgg a dolgokhoz val viszonyuktl, de a m szerzi szerint a szavakat arra hasznljuk, hogy rmutassunk dolgokra, jelentsk attl a dologtl fgg, amire rmutatunk
· llspontjuk empirikus, arra pl, hogy a tuds tapasztalatbl fakad
- R. elmletnek egyes rszei ma mr elavultak:
-a klti nyelv tisztn emotv
-az irodalmi rtk materialista felfogsa
a szerz- szveg- olvas kapcsolatrl vallott nzetei
- elmletnek pozitv elemei annak humanizmusa, empirizmusa, organicista felfogsa (a szveg mkdse valamennyi alkotrsz klcsnhatsn nyugszik, akr egy l organizmus esetn)
- tantvnya: William Empson, mve: A tbbrtelmsg ht tpusa, 1930- a kltszet tbbrtelmsgnek kifejezsbeli analzise
Amerikai jkritika
- kzeltsmdjuk empirikus, humanista, organicista s elmleti volt
- nem annyira az olvass lmnye foglalkoztatta ket, mint inkbb a mdiumnak, magnak az irodalmi szvegnek az objektv tulajdonsgai
- az amerikai jkritika Richards s Eliot mvnek tvzetbl szletett
- Eliot kltszetrl szl rsai elutastott Richards vlekedst, miszerint a kltszet lnyegt az emotv nyelv hasznlata adja, s hogy pusztn a szerz lmnyeit kzvetti az olvas fel
- Eliot szerint a j kltszet trgyiastja az rzseket s a dolgok lersn keresztl fejezi ki azokat- a trgyi megfelel rvn, a j kltszet gondolati kltszet
- Az „jkritika” fogalma J.C. Ransomtl ered (knyve: jkritika)
- Az amerikaiak az ltaluk javasolt alternatv kritikai mdszereket kidolgozott irodalomelmletekkel tmasztottk al
- Wimsatt: A verblis ikon c. rs
- Brooks: A szp mv vza c. rs
- Az jkritikt fleg dli kollgiumokban kezdemnyeztk
- Wimsatt, Bearsley: A szndk tveszmjrl, A hats tveszmjrl c. esszk (1946, 1949, in: Sewanee Review)
· A pozitivista tudomnnyal szemben knlt alternatva megalapozst ksrli meg, mely a szvegek sajtosan irodalmi vonsait veszi szmba a tudomny ltal hagyomnyosan megkvnt objektivitssal s szigorral
· A szerzk szerint a vers nem egy individuum privt alkotsa, hanem a nyilvnossg krbe tartoz trgy
· A szerz alkotst meghatroz lmnyek csak trtneti rdekessggel brnak, csak azok fontosak, melyek a szvegben trgyiasulnak
· A szerz szndka csak annyiban rdekes, hogy sikerlt-e valban verset alkotnia
· A legtbb dolog, ami hasznlhat az irodalomtudomnyban, ki van zrva a kritika szfrjbl
· Szigoran behatrolt a trtnelem szerepe az irodalom tanulmnyozsban
· A hats tveszmje c. rs: a vers nem csak rzsek kzvettje, hanem egyedi tulajdonsgokkal rendelkez, nll trgy
· A szerzk szerint az ellenttek kibktse nem a szerz v. olvas szellemi tettnek, hanem a szvegjelents v. –struktra objektv tnynek tekintend
· A komplexits s koherencia egytt adjk az irodalmi szveg elemzsnek legfontosabb szempontjt
- hasonlsg az jkritikusok s formalistk kzt:
Ø a struktrra s bels sszefggsekre vonatkoz gondolatok kitntetett szerepe
Ø a kritika objektv jellegnek hangslyozsa
Ø a szerz s olvas megklnbztetse a szvegtl
- nem fordtottak klnsebb figyelmet az eltvolts, szokatlansg vizsglatra
- a jelents magyarzata: - Richards szerint- a jelents magyarzata a szavak rmutat hasznlatban keresend
- Wimsatt, Brooks- mentalista nzpont, a kltszetet a tudssal, mintsem az rzelmekkel hoztk kapcsolatba, funkcija nem a dolgokra val rmutats, a jelents nll gondolati kpzdmny, jelents-kiterjesztsknt ktdik az anyagi vilghoz
- W. s B. az irodalmi struktrt nem tekintettk teljesen zrt rendszernek, llspontjuk saussure s Richards kztt van
- A kltszet lnyegi ismertetjegye W.& B. szerint: az ellenttek kiegyenltse, melynek formja a szavak objektv jelentsnek objektv elrendezse- az elrendezs formi: analgia jellemzi, melynek eszkze fknt a metafora
- A j metaforban 2 trgy egymsra ruhzza a kultra ltal hozzjuk kapcsolt kpzetek egsz krt
- J irodalom az, ahol a szveg valamennyi eleme rszt vesz az ellenttek sszebktsben
- Wimsatt irodalomfelfogst egy szemiotikai elmlettel kapcsolja ssze- C.W.Morris behaviorista „ikonikus” s „szimbolikus” jel megklnbztetse
- Az ikonikussgot a klti nyelv metrikai szerkezeteiben, a klnfle beszdalakzatokban kereshetjk
- A kltszet meghatroz vonsa az irnia is
· Irnia: egy llts mdosul attl, hogy az olvas ellenttes szndkot tulajdont szerzjnek, v. az olvas tud olyan tnyezrl, melyek sszetkzsbe kerlnek a kijelentssel
· Kzel ll a paradoxonhoz (2 egymssal ellenttes elem trstsa 1lltsban)
- Brooks: A parafrzis eretneksge c. m – az irodalom rtke nem a benne tallhat kijelentsekben tallhat, hanem kapcsolatrendszerkben, e kapcsolatokat a kpzelet szabja+
- Az jkritika korltai:
· Stluskritikusi nzpont: nem fordtottak elg figyelmet a szveg nyelvszeti formira
· Strukturalista ~ : tlzott ragaszkods az irodalom referencilis funkcijhoz, mivel kapcsolatot lttak az irodalom s a val vilg kztt.
· Posztstrukturalista ~ : tagadjk az irodalom az jkritikusok ltal felttelett egysgt
- „A szndk veszmjnek” brlata: llts, miszerint egy szveg szavainak jelentse publikus termszet, elfogadhat a szavak sztri jelentse /denotci/ esetn, de problematikus a szavakhoz trsul kpzetek /konnotci/ esetn
- objektv sajtossga-e a kltszetnek az ellenttes tnyezk struktrja?- sok minden ellene szl: 1. ktsges, hogy e fogalomra tmaszkodva megklnbztethet a kltszet s a nem kltszet, 2. ktsges, hogy az ellenttek kiegyenltse megbzhat elv a kltszet meghatrozsra
- az irodalom lnyegi sajtsgait abszolt s objektv fogalmakkal trtn definilsa csak biz. irodalmi alkotsok esetben relevnsak s csak egy megkzeltsmdot jelentenek a sok kzl
- az jkritiknl gretesebbek azon iskolk trekvsei, melyek egyforma figyelmet fordtanak a szvegstruktra lersra s az olvas tudsnak szmbavtelre, ill. e 2 klcsnhatsaira
|