Aquinói Szent Tamás
2007.12.27. 18:42
AQUINÓI SZENT TAMÁS
- 1226-1274
- a nagy vagy érett skolasztika képviselője, ekkor születnek teológiai összegzései.
A leghíresebb: Summa Theologica. Felépítése: feltesz egy kérdést, erre válasz, erre ellenvetés, erre válasz.
Istenérv vagy út: AST-nak 5+3 van
- Istenérv: Szent Antinovic fogalmazta meg. Isten az, aminél nagyobbat nem lehet gondolni. Márpedig, ha elgondolunk egy nagy lényt, ami nem létezik és nagyobb, mint Isten, és hozzágondoljuk a létezést (így még nagyobb lett) és már meghaladja Isten nagyságát (ugye Isten létezik), akkor biztos, hogy ez a lény nem létezik, mert nagyobb lenne, mint Isten. Ez pedig paradoxon lenne, mert semmilyen létező nem lehet nagyobb Istennél
- Actus – ami mozog. De semmi nem mozog magától.
2 fajta mozgás van:
- Képesség szerinti mozgás: most nem mozog, de képes rá
- Tényleges mozgás: actus szerint
Mi van a kettő határán? – nem tudom. Egy ténylegesen mozgó tárgy tud megmozdítani egy másik tárgyat, ami képes a mozgásra. Mint a biliárdgolyók, ahogy meglökik egymást.
Hideg és meleg példája: Ami potenciálisan (képesség szerint) meleg, az per pillanat hideg. Ami aktuálisan meleg az fel tudja melegíteni az aktuálisan hideg, de képesség szerint meleg tárgyat (az újkorban ezt megkérdőjelezik).
El kell jutni az első mozgatóhoz, amit semmi sem mozgat. Ez Isten = a mozdulatlan mozgató.
- Létrehozó ok: van egy első ok, Isten, Őt nem okozta semmi. Ha az okok a végtelenségig nyúlnának vissza, akkor nem lenne ok, mert nincs első ok, ami a többi okot okozta, így nem lenne okozat sem.
- arisztoteliánus, nagyon sokat hivatkozott Arisztotelészre
Istenérvek:
- 2 funkcionális negatív istenérv
- Az ellentétes elvek közül, ha az egyik végtelen, akkor az, amelyik végtelen megsemmisíti a másikat. Isten végtelen és Ő a legfőbb jó, tehát meg kéne semmisítenie a rosszat, mégis van rossz a Földön, tehát Isten nem létezik.
- William Ockham: Ockham-borotvája: „E szerint a magyarázatoknak nem szabad az okokat szükségtelenül gyarapítani. Ha egy jelenségre két, egyenlő valószínűséggel bíró magyarázat lehetséges, akkor azt kell elfogadni, amelyik kevesebb létező feltételezésével ad magyarázatot az explanandumra. Például, ha egy hasadt fatörzs fekszik a földön, akkor ez lehet egy villámcsapás miatt, vagy mert egy titkos kormányzati fegyverprogramot teszteltek. A legegyszerűbb kielégítő magyarázat Ockham borotvája alapján a logikus is egyben: az ok a villámcsapás.” – Wikipédia
Tehát a dolgok vagy természeti jelenségek vagy az ember által okozottak, így Isten feleslegessé válik, ami felesleges azt el kell hagyni → Istent el kell hagyni.
- 0. Istenérv – már vettük múlt órán
- 5 Istenért – kettőt vettünk múlt órán (egymásra épülnek)
3. Vannak olyan dolgok, amelyek képesek a létezésre is meg a nem létezésre is, ezek a keletkező dolgok. Ezek lehetetlen, hogy mindig léteztek, tehát a létezésük esetleges. Ha nincsenek szükségszerűen létező dolgok, minden esetleges, akkor valamikor volt egy olyan állapot, amikor semmi sem volt. De ha valamikor semmi sem volt, akkor ma sem lenne semmi, mert ahhoz, hogy a nem létezőből létező legyen kell valami, ami ezt kiváltja és annak muszáj léteznie. Tehát nem minden létező esetlege, van, ami szükségszerű. A szükségszerűen létező dolgok is vagy kapják valamitől a létezésüket, vagy saját magukból ered a szükségszerűségük. Más szükségszerűségének az oka: Isten (épül a 2. istenérvre).
4. Valami, ami a legjobb az a leginkább létező. Ha valamilyen nemben valami a legtökéletesebb, akkor abban a nemben az okozza a többi dolgot. Ez Isten.
5. Dolgok kormányzása. Vannak dolgok, amelyeknek nincs értelme, mégis léteznek (természeti tárgyak) és van bennük célszerűség. Szándékosan jutnak el a célhoz, de csak irányítással (pl.: nyíl és íjász esete). Van egy értelmes lény, aki az összes létező dolgot a cél felé rendezi, ez Isten.
Válasz a két negatív istenérvre:
- Isten, a legfőbb jó azért tűri a rosszat, mert még a rosszat is tudja fordítani.
- Hogy vannak természeti dolgok (amik értelmetlenek), attól még van egy mélyebb irányító azok mögött. Ez Isten (mint kitalálhattátok). Hivatkozás az 5. istenérvre.
|