Norvégia
2007.12.06. 19:21
Norvégia
Történelme
- 1905-ben lett független Svédországtól
- Első világháborúból kivonta magát, de a második világháborúban német megszállás alá került
- 1960-as évek: gazdasági fellendülés (kőolaj, földgáz)
- Nem tagja az EU-nak
Földrajza
Fekvése: Észak-Európa, határos az Északi-tengerrel és az Észak-Atlanti-óceánnal, Svédországtól nyugatra
- Kb 2/3-a hegy
- Kb 50000 sziget
- Legszirtesebb és leghosszabb tengerpart
Területe: 324 220 km2 szárazföld: 307 860 km2 víz: 16 360 km2 – rövid, de bőséges folyók
Határai:
- Finnország (729 km)
- Svédország (1619 km)
- Oroszország (167 km)
Partvonal: 21 925 km
- Nagy szigetek
- Hosszú fjordok
- Kisebb szigetek és öblök
Éghajlat:
- Tengerpart mentén: mérsékelt – észak-atlanti áramlás enyhíti
- Ország belseje: hidegebb
- Nyugati part: egész évben esős
- Bőséges csapadék
- Fjordok melegebbek, mint a tenger
Felületi szerkezet:
- Elgleccseresedett
- Fennsíkok és hegyek, köztük termékeny völgyek
- Tengerpart: mélyen bevágó fjordok
- Legalacsonyabb pont: Norvég-tenger (0 m)
- Legmagasabb pont: Glittertinden (2472 m)
Természeti kincsek: kőolaj, réz, földgáz, pirit, vasérc, cink, ólom, halászat, fa, vízenergia
Népesség
Lakóinak száma: 4,5 millió fő – nagy része tengerparton lakik
Népcsoport: germánok, lappok
Vallások: evangélikus lutheránus (államegyház), egyéb protestáns, római katolikus
Nyelv: norvég (hivatalos nyelv), lappul és finnül beszélő kisebbség
Kormány
Norvég Királyság vagy Norvégia
Ország kódja: N
Főváros: Oslo
Közigazgatási területek:
12 tartomány: Akershus, Aust-Agder, Buskerud, Finnmark, Hedmar, Hordaland, More og Romsdal, Nordland, Nord-Trøndelag, Oppland, Oslo, Østfold, Rogaland, Sogn og Fjordane, Sør-Trøndelag, Telemark, Troms, Vest-Agder, Vestfold
Pénznem: norvég korona
Pártok: Vörös Választói Szövetség, Szocialista Baloldal, Munkáspárt, Középpárt, Liberális Párt, Kereszténydemokrata Párt, Konzervatív Párt, Haladás Pártja
Éghajlat
- Földrajzi fekvéséhez képest enyhe éghajlat
- Nem fagynak be partmenti vizei – ok: passzátszél, meleg áramlatok
- Évről-évről nagy ingadozások - legmelegebb: július közepe, leghidegebb: január, február
- Part mentén és a hegyekben később köszönt be a nyár
- Hegyek: belső területeket megóvják a csapadéktól Kelet-Norvégiában (kontinentális éghajlat) – éves csapadék átlaga: 300 mm
nyugati part: legtöbb csapadék – 3000 mm
- Legtöbb eső: július, augusztus
- Szél: erőssége és iránya változó – part mentén és a hegyekben erős szél
- Növényzet: boróka, nyírfazuzmó, moha
Gazdaság
- Terület ¾-e terméketlen, művelhető földek: Oslói- és Trondheimi-medence, fjordok mentén
- Tenger fontos szerepe: halászat (tőkehal, hering)– meleg Golf-áramlat jó hatása
kiviteli cikkek: halkonzerv, mélyhűtött hal + halliszt, olaj Úszó halfeldolgozó gyárakban dolgozzák fel a halat.
- Tengerhajózás: fuvarozásra alkalmas kereskedelmi flotta + országon belül kereskedelem és teherforgalom (tenger mindig jégmentes)
- Energia: színesfémkohászat, ötvözetgyártás, ammóniaelőállítás, elektrokémiai ipar
- 5 norvég találmány: viking hajók, szigonyágyú, vízi erőművek, sonar (halrajokat fedezi fel), kőolaj- és földgázkitermelő szigetek kifejlesztése – gazdasági fejlődésben fontos szerepet játszottak
- Iparágak: bányászat, papíripar, vegyi alapanyag ipar, színesfém- és alumíniumgyártás, élelmiszeripar, textilipar, faipar, bútoripar, gumi- és műanyagipar, fémipari termékek, gépek és berendezések, villamossági és optikai termékek, szállítóberendezések
- Szolgáltatások nagy szerepe a gazdaságban: építés, tatarozás, nagy-és kiskereskedelem, javító szolgáltatások, szállásadás, szállítás, hírközlés, utaztatás, pénzügyi szolgáltatások, üzleti szolgáltatások, ingatlanforgalom, oktatás
- Magas bérek – külföldi munkaerőt vonzzák
- Import: évről-évre bővül
Közlekedés
- 50 reptér és leszállópálya (SAS, Breathens, Widerøe)
- Délen: sűrűbb vasúthálózat (Oslo S – legforgalmasabb vasútállomás)
vasútvonal vége: Bodø
- Ahol véget ér a vasút, ott busz visz tovább
- Fjordok bejáratánál: komp, Hurtigruten
- Városi közlekedés: busz, villamos (Oslo, Bergen, Trondheim), metró, taxi, kocsi, kerékpár
|