Strukturalizmus, posztstrukturalizmus, dekonstruktvizmus
2008.05.22. 12:33
Strukturalizmus s posztstrukturalizmus
- forradalmi, ez azonban vletlenszeren lett politikai jellegv, ugyanis marginlis akadmiai intzmnyekben fejldtt ki, s fejldse 1967-68-ban rte el cscspontjt, teht egybeesett a ’68-as esemnyekkel
- forradalmi, mert a hagyomnyos akadmiai megkzeltsek alternatvjt knlja
- a nyelv a legfontosabb kutatsi terlet s minden nem nyelvi intzmny modellje
- a strukturalista alapelvek a kritikai diskurzusnak a megkrdjelezshez vezettek
A nyelvszeti modell
- j feladat: a kifejezsi formkat jelnek kellett tekinteni, melyek jelentse konvencikon s rendszereken nyugszik
- Lvi-Strauss- strukturlis antropolgia megalaptja, szerinte pl. a fzs v. a rokonsgi kapcsolatok rendszerek, melyek a nyelvhez hasonlan strukturldnak, az egyedi elemeknek csak tfog rendszer rszeknt van jelentsk (az antropolgus feladata e rendszer feltrkpezse)
- a kultra minden szinten jelekbl ll, melyek gy strukturldnak s szervezdnek meg, mint a nyelvi jelek
- a strukturalista feladata a trsadalmi viselkeds sszes aspektust szablyoz konvencik, szablyok feltrkpezse
- a strukturalizmus a gondolkodsmd lt. forradalma
- a saussure-i fogalmak brmilyen szisztematikus kiterjesztst tekinthetjk strukturalistnak
- az irodalom nem pusztn nyelvknt szervezdik meg, de a nyelvbl is jn ltre
- az irodalom klnbzik a tbbi nyelvhasznlattl, mivel csak az irodalom breszt bennnket tudatra a nyelv valdi /saussure-i/ termszetnek
- teht a nyelvszeti modell 3x-osan is relevns az irodalom esetben: -anyagban (verblis),- formlis szervezdsben (szemiolgiai), - tmiban (nyelvszeti)
- Saussure nyelvfelfogsa kizrja a referencilis dimenzit, hangslyozza, hogy a szavak nem a valsgbl nyerik jelentsket
- Nem a beszl tulajdont jelentst megszlalsnak, hanem a nyelvi rendszer egsze- ha ezt az elkpzelst tvisszk az irodalomba, kizrjuk a szerzt s a valsgot az rtelmezs premisszi kzl
- A strukturalista megkzelts az irodalomban mkd jelent rendszerek feltrsra trekszik (hogyan jn ltre a jelents), a jellkre koncentrl a jelltek rovsra
- Eltrs az jkritiktl, formalizmustl:
· Nem rdekldik annyira a jelents irnt, mint az jkritikusok
· Az irodalom s a nyelv viszonyt nem tartjk szembenlls-jellegnek ,mint a formalizmusban (a kett kzti viszonyt a prhuzamossg /homolgia/ jellemzi a strukturalistknl)
- az irodalom nyelvt nem tekintik a szveg ltal elvben hordozott zenet alrendeltjnek
- Barthes: az irodalom a nyelv szuverenitst brzolja, a nyelv a maga opacitsban az irodalom tartalma is
- az irodalom ltal eltrbe helyezett nyelv nem ll ellenttben a mindennapi v. tudomnyos nyelvvel a strukturalistk szerint
Potika s narratolgia
- a potika az irodalom ltalnos nyelvtanval foglalkozik
- a jel s a rendszer fogalmnak segtsgvel elemzik a szvegek kl. Szintjeit, visszatrnek Saussure klnbsgttelhez a langue s a parole kztt-> jfajta irodalom- megkzelts: az egyes mvek a parole kategriba kerlnek, melyeket az lt. irodalom langue al tartoz szablyai irnytanak
- az irodalomrl szl diskurzusokat lt. szinten olvassra, kritikra s potikra oszthatjuk
- Barthes: Kritika s igazsg c. rs- strukturalistk vdelme, vlasz Raymond Picard j kritika vagy j csals c. pamfletjre
· Krvonalazza a potika, a kritika s az olvass kzti klnbsgeket
· Olvass: a mvel val azonosuls folyamat
· Kritika: a kritikust biz. tvolsgra helyezi a mtl, aktvan megalkotjuk a szveg jelentst, nem pedig passzvan kiolvassuk belle a jelentst
· Az egynek privt jelentsei v. szndkai nem kaphatnak szerepet az rtelmezsben (ezt fogalmazza meg a szubjektum decentrlsa)
- a kritikus feladata: egy olyan rtelmezs megalkotsa, mely a szveg ltal tartalmazott jelentsek kzl csak 1et valst meg
- a strukturalista elmlet a konnotcira pt, az irodalom a jelentsek pluralitsn alapszik
- a potika tudatostja legersebben ezt a pluralitst, mivel csak azokkal a mdokkal foglalkozik melyek rvn a jelents ltrejn az irodalomban (nem foglalkozik az irodalom tartalmval)
- Todorov: A Dekameron nyelvtana- ltalban az elbeszls, nem csak 1 knyv struktrjval foglalkozik, clja a narratva /elbeszls/ tudomnynak megalaptsa (ez a narratolgia, Todorov utn)
· Kiindulpont: a struktra nyelvtani formban jelentkezik
· A narratv modell alapja: a nyelvszeti modell
· A nyelvi modell legtermkenyebb hasznlata a hasonlatszer s metaforikus hasznlat
· Az elbeszls szintaxisa az esemnyek kzti kapcsolat, ez T. tanulmnynak f trgya
· A narratv szintaxis alapegysgei T. szerint: az egyszer mondat
· T. narratv nyelvtannak kategrii: fnv, mellknv, ige
· Msodlagos kategrik: tagads s ellentt, hasonlat, modalits, stb.
· T. szerint 1fnv sszekapcsolsa egy igvel= az els lps egy elbeszls fel
- Barthes: Bevezets az elbeszls strukturlis elemzsbe- lltsok a nyelv s az elbeszls homolgijrl
· Az elbeszls alapegysgeit B. szerint narratv hatsuk klnbzteti meg, nem vmifle nyelvi analgia
· A 2 narratv alapegysg B. szerint: fggvny s index
· Fggvny: az esemnyek gy kapcsoldnak egymshoz, hogy esemnysort hoznak ltre (metonimikus kapcsolatokon alapulnak)
· Index: hatrozatlanabb mdon jrulnak hozz a trtnet jelentshez (pl. infk a szereplkrl)- metaforikus kapcsolatok
- Barthes tveszi Emile Benveniste megklnbztetst a nyelv szemlyes s szemlytelen aspektusa kztt- a megklnbztets alapja: tartalmaznak-e utalst a nyelvi elemek a megnyilvnuls pillanatra v. helyzetre
- Barthes azrt hivatkozik Benveniste klnbsgttelre, hogy az elbeszls narrci (ahogy a trtnetet elmondjk) szintjt is tanulmnyozni tudja – kimutatja, hogy a hagyomnyos kritikai gyakorlat a ltszlag szubjektv elemeket mind a szveg nyelvn kvl ll pszicholgiai valsgnak tulajdontotta
- Genette: Narratv diskurzus – alapelv: az elbeszls klnfle szintek interakcijbl ll, az narratolginak a szintek kzti viszonyt kell vizsglni (ezrt nevezi kutatsi trgyt narratv diskurzusnak)
· Narratv diskurzus: szbeli/rott diskurzus, mely 1 esemny v. esemnysor elbeszlsre vllalkozik
· Relcis megkzelts: az elbeszls egyik aspektust sem tekinthetjk fggetlen egysgnek
· Az elbeszlsben csak kijelent md ltezik
· Poust: Az eltnt id nyomban c. regnyt elemzi G.- Proustnl a narratv logika vezet felforgatsa a szingulatv /egyszeri/ s iteratv /ismtl/ mdok sszezavarsa –G. ezen terminusokkal a gyakorisg kl. Kategriit rja le
- Todorv s Genette sszehasonltsa: Todorov A Dekameron nyelvtana tlsgosan szk tmj, a nyelvszetet tlsgosan kzvetlenl alkalmazza, Genette Narratv diskurzusa a narratv elemek tgabb krvel foglalkozik, rugalmasan hasznlja a nyelvi prhuzamot
- Teht: a nyelvszet egy tgan krvonalazott modellt nyjthat az irodalomnak, de a rszletek v. eljrsok szintjn nem hatrozhatja meg, hogyan alkalmazzuk ezt a modellt az irodalomra
Strukturalista kritika
- Todorov: Henry James- tanulmnyok: Todorov az elbeszlsben egy minta krvonalt ltja, mely James minden mvnek szvegbl kiolvashat: ez a minta egy titkos v. hinyz lnyeg
- A hinyz lnyeg hinya rvn mkdik, nem szabad egyetlen jelentst tulajdontani a mnek
- A kritikusnak meg kell elgednie a motvum elvnek krvonalazsval, nem szabad tartlmat tulajdontani neki
- A hinyz lnyeg megjelensi formi James elbeszlseiben: titkos informciknt, ksrtetknt, hall formjban, malkotsknt
- Todorov szerint a hinyz lnyeg malkotsknt megjelen formja a kulcsfontossg vltozat (The Real Thing c. elbeszls)
- A rendszer elsbbsget lvez az brzolt dolgokkal szemben
- Strukturalista kritika: abban klnbzik a hagyomnyos kritiktl, hogy nem prbl kiolvasni egyetlen jelentst az irodalmi szvegbl, viszont tulajdont valamifle tartalmat az irodalomnak- magt a formt
Lisible s scriptible
- Barthes: S/Z c. rs- szakt a potikval s a kritikval
- A potika helyre a szvegek alapvet tipolgija, a kritika helyre a kommentr lp
- Az rtkel tipolgia a szveg megrst helyezi eltrbe, nem struktrnak tekinti, hanem gyakorlatnak
- B. tipolgija a lisible /olvashat/ s scriptible /rhat/ megklnbztetsn alapszik
- A scriptible a pozitv terminus, a lisible az amit felismernk s amit mr tudunk
- Az olvashat szveg az, melyet olvasknt passzvan befogadunk, az rhat szveg az olvas aktv rszvtelt kveteli meg (az olvas hozzjrul a szveg megalkotshoz)
- A scriptible folyamat
- Kommentr: teljesen nknyes olvassi egysgeken alapszik –lexikk
- A tisztn lineris elrehalads a szvegben, amely a lexikk azonostst kveteli, meg tudja rizni a szveg pluralitst
- A struktra 3. fbb megbontsa Barthes kdfogalma, szerinte 5 f kd van az irodalomban:
1. hermeneutikai kd (enigmt hozunk ltre s oldunk meg a szvegben)
2. szemikus kd (a tmkat hatrozza meg)
3. szimbolikus kd (a szfra, ahol a jelentsek sokrtv vlnak)
4. proairetikus kd (cselekvst s viselkedst hatrozza meg)
5. kulturlis kd (trs.-i s tud. inft nyjt)
- ezeket a kdokat a szerz s az olvas is ismeri, a szvegben jtszott szerepk teszi a szveget szvegg
- a valsg maga is szveg, melyet kdok alkotnak-> ha a valsgrl runk ,nem szavakat rendelnk dolgokhoz, hanem szveget szveghez
- az igazsgnak nincs valdi helye az irodalmi szvegben
- a strukturalizmus ezen fokn a hangsly az olvass s az olvas fel toldik
- Jonathan Culler: A szemiotika mint olvasselmlet- a szveg nyelvtana vilgosabban megjelenik az olvasknak az irodalomrl adott beszmoliban, mint a tnyleges irodalmi mvekben
Derrida s a posztstrukturalizmus
- Jacques derrida- egyszerre folytatja s brlja a stukturalizmust
- D. szerint a strukturalizmus ntudatlanul elrulta a saussure-i forradalom alapelvt
- A strukturalizmus alapfogalmainak, mdszertannak megkrdjelezse
- Derrida fogalma: logocentrizmus s diffrance
- Logocentrizmus: gondolatformk, melyek valamilyen kls hivatkozsi pontra tmaszkodnak, pl az igazsg fogalmra
- Fonocentrizmus: a beszd prioritsa az rssal szemben, ez logocentrikus feltevsen alapszik (a beszd kzvetlenl kifejezi a jelentst v. szndkot)
- Derrida a fonocentrizmus csbtsval gy kerl szembe, hogy a nyelvet az rs egy fajtjaknt rja le /archi-criture/
- D. a logocentrizmussal a diffrance fogalmt lltja szembe (a sz szndkosan tbbrtelm, diffrer ige= ksleltet, klnbzik)
- Diffrance: a nyelv mgtt v. benne mkd er, ez hozza ltre azokat a klnbsgeket, melyek a nyelvet adjk
- D. az nknyessg s differencialits elvt hangslyozza a jel fogalmval szemben, mivel ez utbbi is entitss, metafizikai fogalomm vlhat
- Bizonyos irodalmi mvekben D. a diffrance-elv ersebb tudatossgt fedezte fel, mint ms mvekben
- D. szerint az rst nem a szerz szndka v. bevallott clja irnytja
- Minden nyelvet a diffrance jtka hatroz meg, nem csak az irodalmi nyelvet
- Minden magt tudomnyosnak nevez diskurzus szksgkppen logocentrikus
- Sem a nyelv, sem az irodalom nem szilrd entits
- A strukturalizmus szmra mind nagyobb gondot jelentett az irodalomrl szl diskurzus termszete- D. megoldsi javaslata: a grammatolgia s a dekonstrukci
- D. rsaiban a szemiolgit a grammatolgia vltja fel, mely krdezs jelleg
- A strukturalista elemzs helybe a dekonstrukci lp, mely szintn kikrdez
- Grammatolgia- az rs tudomnya
Dekonstrukci- a grammatolgia azon formja, mely adott szvegekkel foglalkozik
|