Platn
2007.12.27. 13:53
PLATN: AZ LLAM
Dialogikus formban rdott: szereplk kztt prbeszd folyik, de a szereplk nem egyenrangak, hanem a dialgusok fszereplje Szkratsz (akinek filozfijval szinte csak itt tallkozhatunk, ezen kvl jelentsebb egyedl Xenophn: Emlkezsek Szkratszrl c. mve).
Platn-Szkratsz mfaj: korai dialgusok kzel llnak eredeti Szkratsz-filozfihoz, de Platn fejldsvel eltvolodik ettl, innentl kezdve Szkratsz Platn szcsve lesz
Platn feldolgozza a megelz filozfiai hagyomnyt, integrlja azt sajt nzetrendszerbe; akikre reagl:
Pardemidsz: filozfija, hogy a ltez egy s mozdulatlan – a nem ltezre gondolni sem szabad, de nem is lehetsges. Klnbsg van a tapasztalhat s a valdi vilg kztt, a megismers nyelvi-logikai eszkzkkel trtnik, de csak a ltez az, ami megismerhet. A ltez egy, mert: ha 2 rszre oszlana, akkor valami el kne, hogy vlassza; ha ez a valami egy ltez dolog, akkor nem vlaszthatja szt a ltezt, mivel annak a rsze, ha viszont nem ltez, akkor nincs J, teht a ltez: egy. Ez a felfogs hasonlt Zdn ltszat-ellentmondsaihoz, pl. a gyorslb Akhilleusz s a teknsbka esete: elmletben ha Akhilleusz akrmilyen kis elnyt ad a teknsnek a futversenyben, sohasem rheti utol, mert elbb be kell hoznia a tekns elnyt, de mire behozn, a tekns mr – ha csak kicsit is – tovbbhaladt, gy ezt megint be kne hoznia. Teht a folyamat a vgtelensgig ismtldik; ez az ellentmonds a tapasztalati s az rtelmi megismers kztt (mert ugye a tapasztalat az, hogy Akhilleusz seperc alatt beri s lehagyja a teknst). Pardemidsz s Zdn elmletei kpezik Platn ideatannak alapjt.
Hrakleitosz: Platn kritizlja elmlett, miszerint minden mozog s rkk vltozik + a tz a legfbb akh (selv), ez a vilg logikai mintja (hiszen megfoghatatlan, llandan vltozik – „nem lehet ktszer ugyanabba a patakba lpni”). Platn szerint az rtelmi prblkozs a megismersre ez alapjn eleve kudarcra lenne tlve, mivel nem lenne mit megragadni; szerinte a tapasztalati vilg ltezi valban llandan mozognak, vltoznak, de a megismers sorn nem a vltoz ltezk, hanem a bennk megtallhat, lland lnyeget ragadjuk meg gondolati ton (mivel ez nincs alrendelve a tapasztalati vilg vltozsnak). Az gy szerzett ismeret a tuds (mert amit megismertnk, az ksbb sem vltozik meg, nem kell llandan trtkelni) – a tuds a ltezre, a nem tuds a nem ltezre irnyul. A tuds rtelmi kpessgnk, de csak igazi filozfusok tehetnek r szert, akik meg tudjk klnbztetni a valdi lnyeget a ltszattl – mert a ltszat ismerete nem valdi tuds, hiszen az vltozik: ez a „vlekeds” vagy „sejts” (de persze ez tbb a nem tudsnl, hiszen az a nem ltezre vonatkozik). A valdi megismers tllp a sejtsen; pl. nem lennnek szp dolgok, ha nem ltezne maga a szpsg – a megismershez pedig ezt kell meglelni.
Nem csak olyan ltezs van, amely az rzkszerveinkkel tapasztalhat, van egy msik alakja is (minden fogalomnak).
A klnll ltezbl rszeslnek az rzkszerveink.
ltalnos fogalmak: IDEK
Platn a llekvndorlst elfogadta (itt az egyiptomi hats rvnyesl).
A llekvndorls gondolata majd Descartesnl lesz fontos. Platonl a llekvndorls kedvez s pozitv elmlet, mert megalapozza evilgi ltnk s tevkenysgnk felelssgt, gondolni kell a kvetkezmnyekre (a szerint szletnk jj, hogy hogyan ltk le az elz letnket).
Platn megllaptja, hogy a vilgban lthat szp s j dolgokat akkor ltjuk igazn, ha szrevesszk a mlyebb gondolati tartalmat is – ezt is ismerni kell. Ismerni kell mg a vonatkoztatsi pontokat s szempontokat, amelyekhez kpest helyezkednek el a szp s j dolgok a vilgban. Vannak olyan emberek, akik a gondolati tartalmat nem is akarjk felismerni, de ilyen emberek nem is kpesek irnytani az llamot. Ltni kell az idekat (gondolatokat, eszmket).
rk: a trsadalom irnyti, feladatuk: a j idejt kell tanulmnyozniuk.
Van-e a megismersnek szmunkra hasznos vonatkozsa?
Nem, mert nem vesszk szre a mlyebb tartalmat, gy tk flsleges trekedni a megismersre, mert nem vezet a felismers boldogsghoz. gy a felismers semmire sem j.
Sok idea van, de mind a jhoz viszonytja magt. Van j a l idejban, a szk idejban… stb. Minden idea rszesedik a j idejbl, ha nem rszesedik, akkor nincs rtelme
Arisztotelsz anyag s forma elmlete: a vilg egy passzv anyag, ami az idektl kapja a formjt. Arisztotelsz Platn elgondolshoz kszt keretet.
Platn nap hasonlata:
Mint ahogy a nap megvilgtja/lthatv teszi a lthat dolgokat, gy a j ideja felismerhetv teszi a felismerhet dolgokat.
Gondolati (eszmei) megismers
rzkelhet dolgok Csak megismerhet, de nem rzkelhet
dolgok (gondolati megismers)
Prhuzamossg figyelhet meg Platn szerint:
Megvan a lthat dolog s a lt szerv, a szem. Megvan a lts kpessge (a szemben) s a lthatsg kpessge. De mg hinyzik egy kzeg: a fny (kzvett kzeg, ami a napbl ered)
↓
LTS
Megvan a megismers trgya s megvan a llek. Megvan a megismerhetsg kpessge s megvan a megismers kpessge is a llekben. A kzvett kzeg az igazsg.
↓
FELISMERS
Ha ltrejn a megismers, akkor beszlhetnk igazsgrl.
Honnan ered az igazsg?
A fny a napbl ered → az igazsg j idejbl (a j idejbl rszeslnie kell annak a dolognak, amit megismernk).
Ms a j s ms a j szltte (pl. igazsg).
Osztott vonal hasonlat:
4 fle lehet a megismersnk trgya s 4 fle a megismer kpessg (birtokosa a llek).
Elgondolhat dolgok (idek)
Aximk: nem vgs fogalmak, hanem visszavezethetk alapabb fogalmakra, fel kell ezeket bontani, ez a dialektus felismers
Matematikai (aximkbl kiindulva, bizonytson keresztl) s geometriai felismers (kpekbl kiindulva s kpszeren is megjelenik a felismers)
Lthat s rzkelhet dolgok
Tkrzds (vzfelleten vagy vegen, sima fnyes felleten is). Tkrkpek vagy msolatok ezek.
A tkrkpek eredetiei vannak legalul.
Egy idea sok pldnyban valsul meg. Pl. sok l van a vilgon, de l ideja csak egy.
A megismers 4 fle kpessge:
- sz kpessge: dialektikus mdon megismerjk az alapvet fogalmakat
- rtelem kpessge: matematikai s geometriai felismers
- hit kpessge: tkrzdsek
- tallgats kpessge: tkrzdsek trgyai
Mi a klnbsg a hit kpessge s a tallgats kpessge kztt?
J plda r a Barlang hasonlat:
Az emberek a barlang kijratnak httal lnek. A barlang faln rnyak mozognak. Olyan, mint a mozi. A tz biztostja az rnykpek megjelenst. Az emberek hta mgtt van a tz, s a vettvszon a barlang fala. A film: a tz s az emberek kztt egy t vezet, ami el egy falat hztak fel. Itt klnfle szemlyek jrnak, akiknek csak a feje ltszik a fal miatt. Ezek az emberek a fejkn faragott kpeket s szobrokat visznek. Ez a mozifilm.
Platn feloldja a hasonlatot: mi vagyunk a barlanglakk, a mi vilgunk vetl ki.
A hasonlatban dupla rejtjelezs van:
1. A valdi figurkbl rnyak lesznek, olyan mint a bbjtk (a hordozott szobrokbl) Erre pl a 2. szint rejtjelezs
2. A valdi vilgban vannak olyan alakok, amiket egyltaln nem ltnak (a trgyakat hordoz embereket, akik megbjnak a fal mgtt)
3. szr: nem mindegy, hogy melyek azok a trgyak, amiket nem ltnak → ezek jelents dolgok, mint pl. a mozgatk (a trgyakat hordozk). Ezek utalnak az igazi, lnyeges okokra, amiket nem mindenki kpes szrevenni s ezeket mg rnyk formjban sem ltjk.
Mit hallanak a barlanglakk s ezek milyen forrsbl szrmaznak?
- A mozgatk (akik a trgyakat mozgatjk) hangokat adnak ki, de a barlanglakk nem kzvetlenl halljk ezeket a hangokat, hanem visszaverdsek formjban. Platn szerint a falakrl verdik vissza a hang, ez az alacsony fal miatt van, ami mgtt a mozgatk elrejtznek. Platn az rnyakra a grg tkrzds szt hasznlja.
A kznsg (barlanglakk) le van ktzve a nyakuknl s a lbuknl. Egy id utn egyeseket feloldoznak. A felszabadtott barlanglakk elindulnak kifel, szreveszik a valdi trgyakat: a tzet, a mozgatkat. A barlang kijrathoz egy meredek t vezet (ez szimbolizlja a felemelkedst), de ez az t nemcsak meredek, hanem grngys is. A felszabadtott barlanglaknak esze gban sincs vgigjrni ezt az utat, de mgis kijut. Hogyan? Hzzk, vonszoljk t. Nem a sajt akaratbl megy ki a szabadba. A szeme nem brja a nagy fnyt, ezrt elszr homlyosan majd tisztbban lt.
Egyre tbb a fny:
Milyen trgyakkal tallkozik a barlanglak?
- a csillagokat szemlli
- fnyes trgyak felletn a tkrzdseket
- a tkrkpek eredetieit
- a Napot (legvgn, legfbb jt)
Hogy ezeket megismerte a barlanglak, mr nem szeretne visszamenni a barlangba. Knyszerteni kell t (megint), hogy visszatrjen s segtsen felvilgostani a trsaikat, de bolondnak tartjk t s megvetik a tbbiek.
A mi letnk is olyan, mint a barlanglakk.
|