Jegyzetek - 1. félév
 
Jegyzetek - 2. félév
 
Jegyzetek - 3. félév
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Bevezetés a skandináv irodalomtudományba 2.
Bevezetés a skandináv irodalomtudományba 2. : Strukturalizmus, posztstrukturalizmus, dekonstruktívizmus

Strukturalizmus, posztstrukturalizmus, dekonstruktívizmus

  2008.05.22. 12:33

...

Strukturalizmus és posztstrukturalizmus

 

-         forradalmi, ez azonban véletlenszerűen lett politikai jellegűvé, ugyanis marginális akadémiai intézményekben fejlődött ki, s fejlődése 1967-68-ban érte el csúcspontját, tehát egybeesett a ’68-as eseményekkel

-         forradalmi, mert a hagyományos akadémiai megközelítések alternatíváját kínálja

-         a nyelv a legfontosabb kutatási terület és minden nem nyelvi intézmény modellje

-         a strukturalista alapelvek a kritikai diskurzusnak a megkérdőjelezéséhez vezettek

 

A nyelvészeti modell

-         új feladat: a kifejezési formákat jelnek kellett tekinteni, melyek jelentése konvenciókon és rendszereken nyugszik

-         Lévi-Strauss- strukturális antropológia megalapítója, szerinte pl. a főzés v. a rokonsági kapcsolatok rendszerek, melyek a nyelvhez hasonlóan strukturálódnak, az egyedi elemeknek csak átfogó rendszer részeként van jelentésük (az antropológus feladata e rendszer feltérképezése)

-         a kultúra minden szinten jelekből áll, melyek úgy strukturálódnak és szerveződnek meg, mint a nyelvi jelek

-         a strukturalista feladata a társadalmi viselkedés összes aspektusát szabályozó konvenciók, szabályok feltérképezése

-         a strukturalizmus a gondolkodásmód ált. forradalma

-         a saussure-i fogalmak bármilyen szisztematikus kiterjesztését tekinthetjük strukturalistának

-         az irodalom nem pusztán nyelvként szerveződik meg, de a nyelvből is jön létre

-         az irodalom különbözik a többi nyelvhasználattól, mivel csak az irodalom ébreszt bennünket tudatára a nyelv valódi /saussure-i/ természetének

-         tehát a nyelvészeti modell 3x-osan is releváns az irodalom esetében: -anyagában (verbális),- formális szerveződésében (szemiológiai), - témáiban (nyelvészeti)

-         Saussure nyelvfelfogása kizárja a referenciális dimenziót, hangsúlyozza, hogy a szavak nem a valóságból nyerik jelentésüket

-         Nem a beszélő tulajdonít jelentést megszólalásának, hanem a nyelvi rendszer egésze- ha ezt az elképzelést átvisszük az irodalomba, kizárjuk a szerzőt és a valóságot az értelmezés premisszái közül

-         A strukturalista megközelítés az irodalomban működő jelentő rendszerek feltárására törekszik (hogyan jön létre a jelentés), a jelölőkre koncentrál a jelöltek rovására

-         Eltérés az újkritikától, formalizmustól:

·        Nem érdeklődik annyira a jelentés iránt, mint az újkritikusok

·        Az irodalom és a nyelv viszonyát nem tartják szembenállás-jellegűnek ,mint a formalizmusban (a kettő közti viszonyt a párhuzamosság /homológia/ jellemzi a strukturalistáknál)

-         az irodalom nyelvét nem tekintik a szöveg által elvben hordozott üzenet alárendeltjének

-         Barthes: az irodalom a nyelv szuverenitását ábrázolja, a nyelv a maga opacitásában az irodalom tartalma is

-         az irodalom által előtérbe helyezett nyelv nem áll ellentétben a mindennapi v. tudományos nyelvvel a strukturalisták szerint

 

 

Poétika és narratológia

-         a poétika az irodalom általános nyelvtanával foglalkozik

-         a jel és a rendszer fogalmának segítségével elemzik a szövegek kül. Szintjeit, visszatérnek Saussure különbségtételéhez a langue és a parole között-> újfajta irodalom- megközelítés: az egyes művek a parole kategóriába kerülnek, melyeket az ált. irodalom langue alá tartozó szabályai irányítanak

-         az irodalomról szóló diskurzusokat ált. szinten olvasásra, kritikára és poétikára oszthatjuk

-         Barthes: Kritika és igazság c. írás- strukturalisták védelme, válasz Raymond Picard Új kritika vagy új csalás c. pamfletjére

·        Körvonalazza a poétika, a kritika és az olvasás közti különbségeket

·        Olvasás: a művel való azonosulás folyamat

·        Kritika: a kritikust biz. távolságra helyezi a műtől, aktívan megalkotjuk a szöveg jelentését, nem pedig passzívan kiolvassuk belőle a jelentést

·        Az egyének privát jelentései v. szándékai nem kaphatnak szerepet az értelmezésben (ezt fogalmazza meg a szubjektum decentrálása)

-         a kritikus feladata: egy olyan értelmezés megalkotása, mely a szöveg által tartalmazott jelentések közül csak 1et valósít meg

-         a strukturalista elmélet a konnotációra épít, az irodalom a jelentések pluralitásán alapszik

-         a poétika tudatosítja legerősebben ezt a pluralitást, mivel csak azokkal a módokkal foglalkozik melyek révén a jelentés létrejön az irodalomban (nem foglalkozik az irodalom tartalmával)

-         Todorov: A Dekameron nyelvtana- általában az elbeszélés, nem csak 1 könyv struktúrájával foglalkozik, célja a narratíva /elbeszélés/ tudományának megalapítása (ez a narratológia, Todorov után)

·        Kiindulópont: a struktúra nyelvtani formában jelentkezik

·        A narratív modell alapja: a nyelvészeti modell

·        A nyelvi modell legtermékenyebb használata a hasonlatszerű és metaforikus használat

·        Az elbeszélés szintaxisa az események közti kapcsolat, ez T. tanulmányának fő tárgya

·        A narratív szintaxis alapegységei T. szerint: az egyszerű mondat

·        T. narratív nyelvtanának kategóriái: főnév, melléknév, ige

·        Másodlagos kategóriák: tagadás és ellentét, hasonlat, modalitás, stb.

·        T. szerint 1főnév összekapcsolása egy igével= az első lépés egy elbeszélés felé

-         Barthes: Bevezetés az elbeszélés strukturális elemzésébe- állítások a nyelv és az elbeszélés homológiájáról

·        Az elbeszélés alapegységeit B. szerint narratív hatásuk különbözteti meg, nem vmiféle nyelvi analógia

·        A 2 narratív alapegység B. szerint: függvény és index

·        Függvény: az események úgy kapcsolódnak egymáshoz, hogy eseménysort hoznak létre (metonimikus kapcsolatokon alapulnak)

·        Index: határozatlanabb módon járulnak hozzá a történet jelentéséhez (pl. infók a szereplőkről)- metaforikus kapcsolatok

-         Barthes átveszi Emile Benveniste megkülönböztetését a nyelv személyes és személytelen aspektusa között- a megkülönböztetés alapja: tartalmaznak-e utalást a nyelvi elemek a megnyilvánulás pillanatára v. helyzetére

-         Barthes azért hivatkozik Benveniste különbségtételére, hogy az elbeszélés narráció (ahogy a történetet elmondják) szintjét is tanulmányozni tudja – kimutatja, hogy a hagyományos kritikai gyakorlat a látszólag szubjektív elemeket mind a szöveg nyelvén kívül álló pszichológiai valóságnak tulajdonította

-         Genette: Narratív diskurzus – alapelv: az elbeszélés különféle szintek interakciójából áll, az narratológiának a szintek közti viszonyt kell vizsgálni (ezért nevezi kutatási tárgyát narratív diskurzusnak)

·        Narratív diskurzus: szóbeli/írott diskurzus, mely 1 esemény v. eseménysor elbeszélésére vállalkozik

·        Relációs megközelítés: az elbeszélés egyik aspektusát sem tekinthetjük független egységnek

·        Az elbeszélésben csak kijelentő mód létezik

·        Poust: Az eltűnt idő nyomában c. regényét elemzi G.- Proustnál a narratív logika vezető felforgatása a szingulatív /egyszeri/ és iteratív /ismétlő/ módok összezavarása –G. ezen terminusokkal a gyakoriság kül. Kategóriáit írja le

-         Todorv és Genette összehasonlítása: Todorov A Dekameron nyelvtana túlságosan szűk témájú, a nyelvészetet túlságosan közvetlenül alkalmazza, Genette Narratív diskurzusa a narratív elemek tágabb körével foglalkozik, rugalmasan használja a nyelvi párhuzamot

-         Tehát: a nyelvészet egy tágan körvonalazott modellt nyújthat az irodalomnak, de a részletek v. eljárások szintjén nem határozhatja meg, hogyan alkalmazzuk ezt a modellt az irodalomra

 

Strukturalista kritika

-         Todorov: Henry James- tanulmányok: Todorov az elbeszélésben egy minta körvonalát látja, mely James minden művének szövegéből kiolvasható: ez a minta egy titkos v. hiányzó lényeg

-         A hiányzó lényeg hiánya révén működik, nem szabad egyetlen jelentést tulajdonítani a műnek

-         A kritikusnak meg kell elégednie a motívum elvének körvonalazásával, nem szabad tartlmat tulajdonítani neki

-         A hiányzó lényeg megjelenési formái James elbeszéléseiben: titkos információként, kísértetként, halál formájában, műalkotásként

-         Todorov szerint a hiányzó lényeg műalkotásként megjelenő formája a kulcsfontosságú változat (The Real Thing c. elbeszélés)

-         A rendszer elsőbbséget élvez az ábrázolt dolgokkal szemben

-         Strukturalista kritika: abban különbözik a hagyományos kritikától, hogy nem próbál kiolvasni egyetlen jelentést az irodalmi szövegből, viszont tulajdonít valamiféle tartalmat az irodalomnak- magát a formát

 

Lisible és scriptible

-         Barthes: S/Z c. írás- szakít a poétikával és a kritikával

-         A poétika helyére a szövegek alapvető tipológiája, a kritika helyére a kommentár lép

-         Az értékelő tipológia a szöveg megírását helyezi előtérbe, nem struktúrának tekinti, hanem gyakorlatnak

-         B. tipológiája a lisible /olvasható/ és scriptible /írható/ megkülönböztetésén alapszik

-         A scriptible a pozitív terminus, a lisible az amit felismerünk és amit már tudunk

-         Az olvasható szöveg az, melyet olvasóként passzívan befogadunk, az írható szöveg az olvasó aktív részvételét követeli meg (az olvasó hozzájárul a szöveg megalkotásához)

-         A scriptible folyamat

-         Kommentár: teljesen önkényes olvasási egységeken alapszik –lexikák

-         A tisztán lineáris előrehaladás a szövegben, amely a lexikák azonosítását követeli, meg tudja őrizni a szöveg pluralitását

-         A struktúra 3. főbb megbontása Barthes kódfogalma, szerinte 5 fő kód van az irodalomban:

1.      hermeneutikai kód (enigmát hozunk létre és oldunk meg a szövegben)

2.      szemikus kód (a témákat határozza meg)

3.      szimbolikus kód (a szféra, ahol a jelentések sokrétűvé válnak)

4.      proairetikus kód (cselekvést és viselkedést határozza meg)

5.      kulturális kód (társ.-i és tud. infót nyújt)

-         ezeket a kódokat a szerző és az olvasó is ismeri, a szövegben játszott szerepük teszi a szöveget szöveggé

-         a valóság maga is szöveg, melyet kódok alkotnak-> ha a valóságról írunk ,nem szavakat rendelünk dolgokhoz, hanem szöveget szöveghez

-         az igazságnak nincs valódi helye az irodalmi szövegben

-         a strukturalizmus ezen fokán a hangsúly az olvasás és az olvasó felé tolódik

-         Jonathan Culler: A szemiotika mint olvasáselmélet- a szöveg nyelvtana világosabban megjelenik az olvasóknak az irodalomról adott beszámolóiban, mint a tényleges irodalmi művekben

 

Derrida és a posztstrukturalizmus

-         Jacques derrida- egyszerre folytatja és bírálja a stukturalizmust

-         D. szerint a strukturalizmus öntudatlanul elárulta a saussure-i forradalom alapelvét

-         A strukturalizmus alapfogalmainak, módszertanának megkérdőjelezése

-         Derrida fogalma: logocentrizmus és différance

-         Logocentrizmus: gondolatformák, melyek valamilyen külső hivatkozási pontra támaszkodnak, pl az igazság fogalmára

-         Fonocentrizmus: a beszéd prioritása az írással szemben, ez logocentrikus feltevésen alapszik (a beszéd közvetlenül kifejezi a jelentést v. szándékot)

-         Derrida a fonocentrizmus csábításával úgy kerül szembe, hogy a nyelvet az írás egy fajtájaként írja le /archi-écriture/

-         D. a logocentrizmussal a différance fogalmát állítja szembe (a szó szándékosan többértelmű, différer ige= késleltet, különbözik)

-         Différance: a nyelv mögött v. benne működő erő, ez hozza létre azokat a különbségeket, melyek a nyelvet adják

-         D. az önkényesség és differencialitás elvét hangsúlyozza a jel fogalmával szemben, mivel ez utóbbi is entitássá, metafizikai fogalommá válhat

-         Bizonyos irodalmi művekben D. a différance-elv erősebb tudatosságát fedezte fel, mint más művekben

-         D. szerint az írást nem a szerző szándéka v. bevallott célja irányítja

-         Minden nyelvet a différance játéka határoz meg, nem csak az irodalmi nyelvet

-         Minden magát tudományosnak nevező diskurzus szükségképpen logocentrikus

-         Sem a nyelv, sem az irodalom nem szilárd entitás

-         A strukturalizmus számára mind nagyobb gondot jelentett az irodalomról szóló diskurzus természete- D. megoldási javaslata: a grammatológia és a dekonstrukció

-         D. írásaiban a szemiológiát a grammatológia váltja fel, mely kérdezés jellegű

-         A strukturalista elemzés helyébe a dekonstrukció lép, mely szintén kikérdez

-         Grammatológia- az írás tudománya

Dekonstrukció- a grammatológia azon formája, mely adott szövegekkel foglalkozik

 
Számláló
Indulás: 2007-12-03
 
Óra
 
Egyéb
 
Naptár
2024. Szeptember
HKSCPSV
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?