Az irodalom elmlete 2. (Wellek)
2008.01.02. 21:36
...Az irodalom s az letrajz. Az irodalom s a pszicholgia.
I) Az irodalom s az letrajz
- irodalomkutats egyik legrgibb s legelterjedtebb mdszere az r szemlyisgre s letre alapozott magyarzat
1. az letrajz magyarzza s megvilgtja a tnyleges klti termst
2. letrajz nmagban vett rtk az ember szemlyisgt lltja eltrbe
3. a mvszi alkots pszicholgijt akarja tanulmnyozni
- letrajz: si irodalmi mfaj, kronolgiailag s logikailag a trtnetrs rsze
- letrajzr feladatai: rtelmezni a dokumentumokat, a leveleket, a szemtank beszmolit, az emlkezseket, az nletrajzi nyilatkozatokat, dnteni az anyag eredetisgrl
- Mennyire van joga az letrajzrnak ahhoz, hogy sajt cljainak megfelelen hasznlja fl maguknak a mveknek a tansgt? Mennyire rdekesek s fontosak az irodalmi letrajz eredmnyei maguknak a mveknek a megrtse szempontjbl?
- korai forrsok: oklevelek, anyaknyvi bejegyzsek, hzassglevelek, brsgi aktk + a mvek tansga
az rkra nem lehet truhzni hseik eszmit, rzelmeit, nzeteit, ernyeit s bneit
rvnyes a lrai kltemny „n”-jre is
a magnlet s a m kztti kapcsolat nem egyszer ok-okozati viszony
- szmos klt egy sereg nletrajzi nyilatkozatot hagyott htra: magnlevelek, naplk s nletlersok, nneplyes megnyilatkozsok
- klt kt tpusa: objektv s szubjektv (rejtzkd s nfeltr)
objektv: „a klt negatv kpessge”; a vilg eltt val nyitottsga, konkrt szemlyisgnek eltntetse (novelle, lovagregny, renesznsz szonettek, Erzsbet-kori drma, npkltszet nagy rsze)
szubjektv: szemlyisgnek bemutatsra trekszik, narckpet akar rajzolni magrl, vallani akar s kifejezni magt
- tves az a vlemny, hogy a mvszet tiszta, egyszer nkifejezs, szemlyes rzsek s lmnyek rgztse
- knnyen elfordulhat, hogy a malkots inkbb az r „lmt”, mintsem valsgos lett testesti meg, vagy „larc” csupn, az „anti-n” kivettse
- Mi a szemlyisg szerepe az irodalomban?
- a klt mve lehet larc, dramatizlt stilizci, de gyakran sajt lmnyeinek, a sajt letnek stilizlsa
- mik voltak a klt olvasmnyai, milyen szemlyes kapcsolati voltak ms tollforgatkkal, milyen utazsokat tett, milyen tjakon, milyen vrosokban lt s szerzett benyomsokat irodalomtrtneti problmkat tisztzatnak
- nincs olyan letrajzi adalk, amely mdostani vagy befolysolni tudn a kritikai tletet
- nincs sszefggs „szintesg” s mvszi rtk kztt
II) Az irodalom s a pszicholgia
1. az r (mint tpus s mint egyn) pszicholgiai vizsglata
2. az alkotfolyamat tanulmnyozsa
3. irodalmi mben elfordul pszicholgiai tpusok s trvnyek kutatsa
4. az irodalomnak az olvaskra gyakorolt hatsa
1.
- a klt „megszllott”
- mindenkinek vannak olyan fogyatkossgai, melyek sztnzknt hatnak
- ha az r neurotikus, a neurzis vajon mve tmit nyjtja-e, vagy csak motivcijt?
- Freud felfogsa nem egszen kvetkezetes szerinte az r megtalkodott neurotikus, akit alkotmunkja tart vissza az idegsszeomlstl, de egyszersmind a szakszer kezelstl is; a klt a trsadalom ltal elismert lmodoz, ahelyett, hogy a jellemn vltoztatna, inkbb megrkti s publiklja fantziit
- maga az alkots is a klvilgban vgzett munka egy neme (ezt nem ltja be Freud)
- milyen viszonyban van a kpzelet a hittel?
- eidetikus kpzelervel (nem utkpekrl vagy emlkkpekrl van s, jellegk mgis rzki, perceptulis) szimptomatikus kpessg szinesztzia, sznes halls
- Jung: az egyni „tudattalan” alatt foglal helyet a „kollektv tudattalan”
- Jung ngy f tpust a gondolkods, az rzs, az intuci, illetve az rzkels dominns jellege hatrozza meg, s az extrovertlt vagy introvertlt jelleg bontja alosztlyokra
homo scriptor
klt: megszllott (spontn, ihletett, prfcis, vtesz primitv klt, smn, romantikus, expresszionista, szrrealista) s mves (jl kpzett, dolgt rt, felels brdok, renesznszok, neoklasszicistk) a nagy kltk egyszerre mindkettk
- Nietzsche: Apolln s Dionszosz
- Ribot:
plasztikus: lnk vizulis kpzelervel rendelkez klt, aki a percepci rvn elsdlegesen a klvilg megfigyelsbl mert sztnzst
diffluens (auditv s szimbolikus): sajt rzseibl mert, azokat vetti ki olyan ritmusokban s kpekben, amelyek egysgt hangulatnak ereje teremti meg
- Rusu:
szimpatikus tpus
dmonikus-anarchikus
dmonikus-kiegyenslyozott
2.
- „alkot folyamaton” az egymsra kvetkez mozzanatok teljes sorozatt rtjk, az irodalmi m tudatalatti eredettl kezdve egszen azokig a vgs javtsokig, amelyek egyes rk esetben az egsz folyamat legigazibban „alkot” szakaszt kpezik
- Erlebnis (lmny) s Dichtung (kltszet)
- a mvsz minden benyomst mvszete alaktja; nem nyers tapasztalatokat akkumull
- „inspirci” – az alkots tudattalan tnyezje (mzsk, szentllek…)
El lehet-e idzni inspircit? beidegzettsgek, serkentszerek, rtusok (tudatalatti felszabadtsa) anyagi okok, vszakok, napszakok…
- Van-e a paprra vets mdjnak kimutathat hatsa az irodalmi stlusra?
toll, rgp (jabban szmtgp), diktls
- tudatos vagy technikai jelleg eljrsok
- asszocici („szellemessg”), disszocici („tlet”), kombinci (j egsz alkotsa egymstl fggetlenl tapasztalt elemekbl)
- kzvett eszkze a sz szimbolikus hasznlat
- asszocici alapjai: id- vagy trbeli rintkezs, hasonlsg, klnbzsg
- elbeszl rnl: jellemalkots s a trtnet „invencizussga”: eredeti, valsgos emberek msolata, plgium
- csak a bellrl, lehetsgesknt felismert njeinkbl tmadhatnak „eleven hsk”, azaz nem „lapos”, hanem „krljrhat” figurk
- Milyen viszonyban vannak ezek az „l jellemek” a regnyr valdi njvel?
- Hasznlhat-e a pszicholgia maguknak az irodalmi mveknek az rtelmezsre s rtkelsre?
trsok, javtsok; alternatvk: kidomborthatjk a vgs szveg egyes rtkeit
3.
- a mvek nem elsdlegesen pszicholgiai tanulmnyok vagy elmleti megnyilatkozsok, hanem drmk vagy melodrmk, amelyekben a realisztikus llektani motivcinl fontosabb a helyzetek hatsossga
- a mben a pszicholgia igazsg csak akkor teremt mvszi rtket, ha nveli a komplexitst s koherencit – egyszval: ha mvszet
III) Az irodalom s a trsadalom
- az irodalom trsadalmi intzmny, kzvett eszkze, a nyelv a trsadalom alkotsa
- a klt a trsadalom tagja s a kznsghez szl, ha csak hipotetikusan is
- az irodalomnak trsadalmi haszna, funkcija is van
-
|