Szent goston
2007.12.27. 14:06
SZENT GOSTON
Mik hatottak r?
- manicheizmus: a j s a rossz kzdelme. Sttsg vs. Vilgossg.
- platonikus (neoplatonikus) eszmk: Platn kveti pl.: Plotinos. Csak egy elv van a Hen.
Plotinus (H)ennedjai.
Vallomsok. 10. knyv:
Isten keressrl szl. Az egsz Vallomsok egy irnytott nletrajz.
Hogyan indult el, hogyan kereste, hogyan tallta meg Istent.
A 10. knyv mr nem letrajz, hanem kvetkeztetsek. ltalnosan teszi fel a krdst: Hogyan talljuk meg Istent?
- kls vilgban keresi: krdezi a folyk halait, a mez virgait – ti vagytok-e Isten? Vlasz- nem, de minket is teremtett. Szent goston rjn, hogy a kls vilgban csak Isten lenyomata tallhat.
- bels keress: el kell klnteni az nen bell a testi valt s a lelket. A llek irnytja s lteti a testet. Amire emlkszem az van a lelkemben. Ha Szent goston a lelkben megtallja Istent, akkor emlkezs formjban tallja meg. Ha Isten elhagyta t, akkor elfelejti t.
Isten nem csak az lelkben van meg. A hely fogalmt mshogy kell hasznlni: Isten nem csak a llekben, hanem a llek fltt is van. A llek bels embere, aki irnytja s lteti a lelket: Isten. A hely itt nem trbeli megjells.
7. knyvben hasonlat:
goston sokat ltta a tengert (vgtelensg szimbluma)
„Olyan az Isten a llekhez kpest, mint a tenger a szivacshoz kpest.”
A tenger gy lteti s tpllja a szivacsot, mint Isten a lelket.
A llek s az emlkezet ugyanaz goston szerint, de az emlkezet egy kpessg.
Mshol goston gy nyilatkozik, hogy az emlkezet a llek gyomra – senki sem azonos a sajt gyomrval.
A lleknek vannak rzelmei:
- harag
- vgyakozs
Ha haragszom, az a lelkemben van, de ha mr emlkszem a haragomra, akkor mr nem haragszom (annyira). Ez a llekben s az emlkezetben van.
Hogyan tartalmazza az emlkezet a trgyait?
- rzkszervi tapasztalat tjn bekerl trgyak – ezeknek a kpe kerl be az emlkezetbe (ugye egy igazi szk nem kerlhet be)
- nem rzkszervi tapasztalat tjn bekerl trgyak: ezek intellektulis / mentlis / gondolati / elmeszer trgyak, ezek teljesen megvannak az emlkezetnkben, pl.: geometriai ttelek vagy a szabad mvszetek.
Hogyan jutunk ezekhez a trgyakhoz?
Platn: „A tuds nem ms, mint visszaemlkezs.”
A csecsem amint n, egyre tbb idet ismer fel, mert az elz letben valamilyen foly partjn csodlhatta az nmagukban ltsz, tiszta idekat. gy a trgyak szletsnk ta ott vannak az emlkezetnkben, de olyan rszben, amit nem tudunk minden pillanatban hasznlni.
Pl.:
- az emlkezetnk mly barlangjban: van egy felszni rteg, ezt rgtn lehet ltni, amint belpnk a barlangba, de van egy mlyebb rsz, ami nem ltszik rgtn, s kutatni kell.
- rejtett zug – hasonlat, metafora
- „emlkezetem gas-bogas stor tbora” – rendezetlen, ssze-vissza vannak a strak a tborban s nem ltni, hogy mit csinlnak az emberek a strakban, de feltrhat.
- „emlkezetem tgas csarnoka” – rendezett, de az oszlopok mgtt megbjhatnak trgyak, ha ms irnybl kzeltnk, ms szemszgbl nzzk, akkor meglthatjuk ket. Egybknt messzire s sok mindent lehet ltni.
- „emlkezetem rejtett ble” – ezek a trgyak egy blben vannak. goston egy tengerjrn van , ltja a partot, de nem ltja a kiktben a kisebb-nagyobb dolgokat az bl miatt. Egy bl mindig tbb oldalrl zrt, de szpen lassan k is behajznak az blbe.
Ezekben a rejtett zugokban az ismereteink rszei tallhatak fajtk szerint rendezve. El kell hozni s ssze kell lltani ezeket a rszeket (puzzle) ezt pedig csak tanulssal lehet elrni.
Isten keress legfbb akadlya: a felejts – az emlkezet nem gy mkdik, ahogy kne neki. Az emlkezetben benne van a felejts is. Emlkszem arra, hogy felejtette.
Ha emlksznk arra, hogy felejtettnk, akkor a felejts nem volt tkletes, hiszen akkor lenne tkletes, ha egyltaln nem emlkeznnk a felejtsre.
Felejts: minden trgynak van egy kls burka (legyen az gondolati, vagy valdi trgy), ha felejtnk akkor ez a kls burok eltnik.
De ezt a burkot mg birtokoljuk (ha emlksznk a felejtsre), nem tnt el teljesen, a burok pedig rmutat a trgyra s elindtja bennnk az jrafelismerst.
Pl.: tojs s hja (ez ron pldja), nincs meg a tojsunk, de megvan (egyben) a hja. A hjbl elkezdnk kvetkeztetni, hogy mi lehet benne, ugye a formval tisztban vagyunk.
Keress s megtalls modell:
- elvesztjk
- keressk
- megtalljuk
(ki gondolta volna…)
A megtalls felttele:
- Pl.: egy asszony elveszti a drachmjt, valaki megtallja, felveszi, odaviszi az asszonynak, s ezt krdezi: „ez volt az?”.
Az asszony csak akkor vlaszol igennel, ha emlkszik, hogy milyen volt a drachma, teht a megtalls alapvet felttele az emlkezs.
Boldogsg: minden ember ezt keresi, nincs kivtel.
Ha az emberek keresik a boldogsgot, akkor valamikor elvesztettk azt. Csak akkor lehet, brki boldog, ha tudja, hogy milyen volt a boldogsg. Mindenki ismeri a boldogsgot, minden ember emlkszik a boldogsgra, csak elfelejtettk. Ebbl az kvetkezik, hogy mindenki volt mr boldog.
Ha letnk kezdettl keressk a boldogsgot, akkor mikor voltunk boldogok?
goston errl nem nyilatkozik, Platonista, mgsem mondja ki, hogy a llek a szletsnk eltt volt boldog (olyan, mint amikor a valamilyen foly partjn nmagukban csodlhattuk az idekat, a boldogsg idejt is, majd ittunk a foly vizbl s mindent elfelejtettnk).
Milyen mdon tartalmazza az emlkezet a boldogsgot?
- „Olyan, mint amikor Karthg kpre gondolok?” - itt boldog idket tlttt goston
Emlkezet trgyai:
- trgyak kpmsai: ilyen Karthg is
- Mentlis / gondolati trgyak: az emlkezet rejtett zugaiban vannak meg
Nem, nem ilyen mdon.
- „Olyan, mint amikor egy szmra gondolok?”
Nem, mert a szmot birtokoljuk, amikor rgondolunk (fel tudjuk hasznlni sszeadshoz, kivonshoz), a boldogsgot nem birtokoljuk, amikor rgondolunk (nem tudjuk felhasznlni).
- „Olyan, mint az kesszls?”
Nem felttlenl birtokoljuk, amikor rgondolunk. Elveti.
- „Olyan, mint az rm?”
„Taln gy van a dolog.” – vlaszolja sajt magnak goston (hatrozott egy pali)
Brmilyen rm megfelel a pldnak? - Nem.
- rzkszervek ltal okozott rm
- az igazsgban val rvendezs – ez a boldogsg
Az emberek sok mindenrl azt hiszik, hogy igaz (torzul az igazsghoz val viszony) s amikor kiderl, hogy nem az, boldogtalansgot eredmnyez. (pl. azt, hiszed, hogy megtalltad az igaz szerelmet, de amikor otthagy a prod, kiderl, hogy nem az, akkor elg boldogtalan vagy)
Boldogsg (?) – itt egy kicsit lemaradtam
Pozitv viszony a krnyez vilghoz, amelyben nem li meg negatvan az alany, hogy kiderl, hogy nem igaz.
Jnos evangliuma szerint: Isten=boldogsg
goston ksrtsei:
- szexulis ksrts: lmban parznlkodik – felbred, de emlkszik az lmra, gy vli, hogy bns dolgokat csinlt lmban, de nincs bntudata, mert lmban csinlta, gy enyhbb elbrls al esik a dolog.
Istenhez beszl (kvzi gyn) s ezt krdezi Tle: „Amikor n alszom akkor n nem n leszek?” – ht vlaszt nem kapott.
- torkossg ksrtse: legegyszerbb ksrts. Az tel kell az letben maradshoz, de rmt is okoz. Hol a hatr a kett kztt?
Istenhez: „Mert nem szeret Tged Uram az, aki melletted mst is szeret.”
- hangok ksrtse: pl. templomi nek, rmet okoz a szp nek hallgatsa, tovbb elvonja a figyelmet a prdikcirl. goston legszvesebben szmzn, de azokra az egyszer emberekre is gondol, akiknek csak zenvel lehetsges az ima (?).
- kvncsisg ksrtse: hogyan tudjuk a ltvny ksrtstl elklnteni?
↓ ↓
tudsra irnyul a szp dolgokra irnyul
Ezek terelnek el Istentl.
|