A modern nyelvszet s az irodalom nyelve (Saussure, Jakobson stb)
2008.05.22. 12:30
A modern nyelvszet s az irodalom nyelve
- Saussure (svjci filolgus s nyelvsz)- strukturalizmus megteremtse-trsadalmi s kulturlis letminden formjt nyelvi jeleg, nyelvi jelekkel prhuzamba llthat jelek rendszerei vezrlik
- genfi eladssorozat: 1906-1911-> Bevezets az ltalnos nyelvszetbe c. knyv
A jel fogalma Saussure-nl
- a nyelvek rendszerek, melyek nknyes s differencilis jelekbl llnak
- 1 nyelvi jel=1hangkp(v. ennek rott formja)+ fogalom
jell /signifiant/ jellt /signifi/
- valsgos s nyelvi vilg sztvlasztsa- a szavak hatrozzk meg a dolgok jelentst s nem fordtva- pldul: sznskla: a sznnevek mindenfle nyelv paradigmi
- a jel funkcija a tbbi jelel val kapcsolattl, az ezektl val klnbsgektl fgg, a szavakat egymstl val klnbsgeik alapjn azonostjuk
- langue= nyelvi rendszer
- parole= egyedi kommunikcis aktus (a rendszer hozza ltre, hatrozza meg)
- a vizsglatok trgya a langue
- Saussure szembelltja a nyelv szinkronikus s diakronikus vizsglatt (1), ill. a szintagmatikus s asszociatv kapcs.-okat (2) a nyelvi rendszeren bell
1. - rgebben: diakronikus vizsglatok- hogyan vltozik idben a nyelv, ez csak a nyelvi jelensgek rszleges magyarzatt adja
-szinkronikus kutats- hogyan mkdik a nyelv egy adott idben, mint rendszer
2. - szintagmatikus terminus: szekvencilis v. kobminatorikus kapcsolat, melyeket egy adott nyelvi rendszer megenged
- asszociatv kapcsolatok: hiny jelleg kapcsolatok, a nyelvi jel differencilis mivoltbl kvetkezik
- 1szekvenciban gy teremtnk rtelmet 1 sznak, hogy ms, a szekvenciban meg nem jelen szavak httere el helyezzk
- 1 adott sz- klnfle asszociciktegek metszspontja
- formalizmus~ Saussure: sok kzs felfogs, pl:
- funkci v. hats vizsglatn van a hangsly
- az rdekli, a nyelv hogyan alaktja t a dolgok szlelst
- rendszer s klnbsg fogalma kzponti jelentsg
A prgai iskola
- a formalizmus s a saussure-i elmlet (strukturalizmus) egyestse programjukban
- fontos szvegei: Tzisek (1929)
Jan Mukarovsky rsai
- nyelvtudomny: a nyelvi rendszer strukturlis trvnyeit kell tanulmnyoznia
- irodalomtudomny. A „struktra” a formalista forma s eszkz fogalmakat vltja fel
- a struktra irodalmi szveg esetn: az irodalmi szveg jelek sora, melyben a jellket s jellteket egyetlen bonyolult kapcsolatrendszer szablyozza
- klti szveg= funkcionlis struktra (funkci elmlete: Jakobson: Nyelvszet s potika, 1958)-> minden zenetnek 6 klnbz funkcija lehet:
1. felad-> emotv funkci (a felad rzseinek kifejezse)
2. cmzett-> konatv funkci (a befogad attitdjeinek befolysolsa)
3. kontextus-> referencilis funkci (zenet kls krnyezetnek kzppontba lltsa)
4. kd-> metanyelvi funkci (az zenet nyelvtani jelensgre hvja fel a figyelmet)
5. a kontaktus eszkze-> fatikus funkci (kifejezsek, melyek clja jelenltnk jelzse)
6. az zenet-> potikai funkci (zenet hangslyozsa)
- a funkcit az hozza ltre, hogy az zenet ezen tnyezk egyikre koncentrl (ld. fent)
- a felfogs elnye: nem szksges abszolt rtelemben klnbsget tennnk a klnfle tpus szvegek kzt
- 1 szvegben tbb funkci is jelen lehet
- fontos elrelps a formalistkhoz kpest: szemiotikai (szemiotika= szemiolgia, jelek tanulmnyozsa a trs.-i leten bell) keretbe helyeztk az elmleteket
- a mvszet a konvencionlis jelrendszerek felbortsval segt kitrni a nyelv brtnbl
- teht: a prgai iskola strukturalizmusa a formalista llspont szemiotikai vltozata
- a f kutatsi trgy a szveg, nem az irodalom egsznek struktrja (ld. 60-as vek strukturalizmusa)
- strukturalista elemzs feladata: a fennll irodalmi/nyelvi gyakorlattl eltr dolgok azonostsa a szveg 1szintjn, majd e szint struktrjnak sszekapcsolsa ms szintekkel (gy llaptja meg a szveg egsznek struktrjt)
- a prgai iskola ellen szl:
· nem llapthat meg objektv eszkzkkel, hol vgzdik a szveg struktrjt vizsgl (vgtelen a szveg minden kompetensnek kapcsolatait vizsgl lers a dominns fogalma ellenre-dominns: a legnagyobb fok deformcit mutat szvegszintre irnytja a figyelmet)
· tovbbi szelekcis szempontra is szksg van
· nehz kizrni a szubjektivitst a strukturlis vizsglatbl
· a tartalom szintjn nehezen kivitelezhet az elemzs
- a formalizmus s a prgai iskola dnt jelentsget tulajdont az jtsnak az irodalomban-> megkzeltsk a modern korra jellemz eszttikai mrcket vetti vissza a korbbi irodalomra is
Roman Jakobson nyelvszeti potikja
- a prgai iskola azzal, hogy az irodalmi szveget funkcionlis struktrnak tekinti, totalitst hangslyozza, melyet az egyes alkotrszek klcsnhatsa hoz ltre
- Jakobson ragaszkodik hozz, hogy a klti s nem klti szvegek kzti klnbsget tisztn nyelvszeti eszkzkkel is meghatrozhatjuk
- Potika: azzal foglalkozik, mitl lesz egy verblis zenetbl malkots
- Jakobson tanulmnya a legersebb formban fogalmazza meg a nyelvszet irodalomtudomnyi jelentsgt
- A prgai iskola szerint a klti szvegek egy norma megsrtsvel klnbztetik meg magukat ms szvegektl, J. msfajta empirikus nyelvszeti kritriumot javasol
- szelekcis s kombincis tengely= Saussure klnbsgttele a nyelvi hinnyal s a nyelvi jelenlttel sszefgg kapcsolatok kztt
- minden nyelvi zenet egy ketts folyamat termke
1. az zenetben meg nem jelen, de a kdban (= langue) asszocilt elemek kivlasztsa
2. a kivlasztott elemek sszekombinlsa egy szekvenciv
- a szekvenciban megjelen elemek kapcsolatt az rintkezs jellemzi, a jelen nem lv elemekt (Saussure- asszociatv kapcs.) a hasonlsg vagy egyenrtksg
- az egyenrtksg a verblis szekvencia jelen lv tnyezi kztt is dominns szerephez jut- sszeolvad 2 aspektusa, amit Jakobson a nyelv ktplus struktrjnak nevez
- az egyenrtksg-kapcsolatok legalbb 2 klnbz tpus struktrt fognak t:
· a nyelvi forma azonnal szembetl hasonlsgait (szintagmatikus struktrk)
· olyan, nyelvtani s ms klasszifikciknak megfelel csoportostsokat, melyek szrevehetsge attl fgg, mennyire kpes az olvas kategorizlni a szveg nyelvtani jellegzetessgeit (paradigmatikus kapcsolatok)
- Jakobson a klti nyelv teljes hatsnak technikai magyarzatt nyjtja, nem az olvas tudatos megrtnek lerst v. rtelmezst
- Mindkt fajta egyenrtksg megklnbztet jegye a klti nyelv jelents rsznek
- az a krds, milyen jelentsget s funkcit tulajdontunk ezen jellemzkek, amennyiben jelen vannak
- Jakobson elemzsei az egyenrtksg kimutatsra irnyulnak, ritka a jelentsgk elemzse
- A vers hatsai: a rend s szimmetria velnk szletett vgyt elgtik ki, megknnyeblst s meglepetst keltenek
- Nyelvszet s potika c. rs: ezek azok az eszkzk, melyek segtsgvel a klti zenet nmagra irnytja a figyelmet, ezzel elmlytve a jelek s trgyak dichotmijt
- Mukarovsky szerint az zenetre val belltdst egy normtl val eltrs hozza ltre (Tzisek c. rs), Jakobson szerint a klti szveg sajtos szimmetrija v. konvergencija jtssza ezt a szerepet
- Az zenetre val belltds a valsg megjult rzkelshez vezet
- A kltszetben a verblis forma szintjn jellemz prhuzamossgok, szimmetrik arra indtjk az olvast, hogy hasonl szimmetrikat keressen a jelents szintjn is- ez tbbrtelmsghez vezet
- Az ilyen sszefggseket az hozza ltre, hogy az olvas a maga rzkenysgt s tapasztalatt beleviszi a szvegbe
- Jakobson elmletnek rdekessge: megmutatja az irodalom nyelvszeti megkzeltsnek ernyeit s korltait is
Stilisztika
- prgai iskola, Jakobson:
· mind2 a szveg specifikusan irodalmi vagy klti sajtossgait prblja meghatrozni
· e definciban dominns szerepet szn a nyelvnek
· szveg~ szerz, szveg~ valsg viszonyait csak msodlagos szempontnak tekintik
· hasonl az olvasrl tartott elkpzelsk: nem veszik szmtsba az olvas esetleges hozzjrulst a szveghez
- a prgai iskolt, Jakobson tziseit manapsg a stilisztiknak nevezett trgy rszeknt kezelik
- a stilisztikai mvek br a nyelvi forma fell kzeltik meg az irodalmi szvegeket, nem lltjk, hogy az irodalom alapvet vonsait tisztn nyelvszeti fogalmakkal rhatnnk le, nagyobb teret engednek ms tnyezknek (pl. olvas szerepe)
- stilisztika: az irodalomtudomny azon ga, mely a szvegek nyelvi formjval foglalkozik (-> stlus= irodalmi nyelvhasznlat) + az ltalnos nyelvszet azon ga, mely a nem irodalmi nyelvhasznlat vltozatait tanulmnyozza (fknt azon vltozatokat, melyek a nyelvhasznlat kontextusval fggenek ssze)
- az irodalom nyelvnek /stlusnak felfogsai az irodalmi stilisztikban:
1. dsztmny stilisztikja
· legrgebbi elkpzls
· felttelezi, hogy az rst automatikusan szebb teszik biz. Standardizlt nyelvi dsztmnyek /ornatus/- klti alakzatok (metafora, hiperbola, stb.)
· hasznlatt z rs klnbz tpusai ltal megkvetelt hangnem sszefggsben rtelmeztk- a dekrum elvvel sszhangban
· plda: Auerbach: Mimzis (1942-45)- a valsg brzolsnak trtnetvel foglalkozik a nyugati irodalomban, a nagy stlus klasszikus elmlete, a komoly trgyakkal foglalkoz stlusnak nem realisztikusnak kell lennie, hanem kifinomult nyelvet kell hasznlnia, klnfle stlusszinteket nem szabad vegyteni
2. nmagra utals stilisztikja
az egyenrtksg- struktrk a figyelem a nyelvi zenet egszre val irnytst szolgljk
3. brzols stilisztikja
· nyelvhasznlat, mely tkrzi v. megersti a szveg tartalmt
4. modor stilisztikja
· egy szvegre, egy szerz letmvre, egy rcsoport mveire, irodalmi korszakra sajtosan jellemz nyelvhasznlat
· a stlust ilyenkor vmi szvegen kvli dologgal kapcsoljuk ssze
· tekinthetjk a szerzi szemlyisg kifejezdsnek (Buffon: „a stlus maga az ember”)
· a stlust a kls kapcsoldsi pontoktl fggetlenl is felfoghatjuk modorknt (pl. megprblhatjuk azonostani a szveg nyelvhasznlatnak sajtos mintit)
- a kategrik tfedhetik egymst, rvilgtanak a stilisztikai s nyelvszeti kutatsok klnbsgeire
- 1. s 2. az irodalmi nyelv lt. sajtossgaival foglalkozik, 3. s 4. a szerzk s szvegek egyedi vonsaival
- 1. s 2. kztt sok a kzs vons, mivel mind2 magban foglalja a standardtl val eltrs gondolatt- klnbsg: 1. szerint az eltrs egy irnyban kpzelhet el (megemels, kidolgozs) rzelmi hats rdekben, 2. szerint brmilyen irnyban vgbemehet, nem kell felttlenl rzelmi hatshoz kapcsoldnia
- Riffaterre stilisztikai funkcija: az zenetre val belltds, de ez nem az egyenrtksgek termke, nem kls normk megsrtsbl ered, hanem a szveg ltal teremtett normk megsrtsbl
- A stlus nyelvi szablyossg ltrehozsa, mely vrakozsokat breszt az olvasban
- R. szerint a normlis nyelv maga is stilisztikai hatsok forrsa lehet egy szvegben
- R. javaslata: az tlagosan mvelt olvaskat tekintsk informtornak az objektv stluselemzshez, akik rmutatnak a szveg pontjaira, ahol a nyelv meglepetseket kelt (R. ksbb a szuperolvast javasolja)
-
- R. felismersei egy lpssel tovbb viszik Jakobson llspontjt, m R. nem szmol a stlus sokflesgvel s vltozkonysgval
- A stlus brzolsknt val felfogsa: a stlust az irodalmi tartalom hozzvetleges rtelmezshez prblja ktni – legismertebb plda: Leo Spitzer munkssga
- Spitzer: az egyes szvegekre koncentrl stluselemzst dolgozott ki
· Nyelvszet s irodalom c. tanulmnyktet (1948) : S. mdszert filolgiai krnek nevezi
·
|