Az irodalom elmlete 1. (Wellek)
2008.01.02. 21:34
...Irodalom s irodalomkutats. Az irodalom termszete. Az irodalom funkcija. Az irodalomelmlet, a kritika s az irodalomtrtnet-rs. ltalnos, sszehasonlt s nemzeti irodalomtrtnet.
Ren Wellek – Austin Warren
Az irodalom elmlete
I) Irodalom s irodalomkutats
- a szisztematikus kutats alapvet mdszerei: indukci, dedukci, analzis, szintzis, sszehasonlts
- klnbsg van a termszettudomnyok s a humn tanulmnyok mdszerei s cljai kztt
Dilthey: termszettudomny: megmagyarzs, trtnelemtudomny: megrts
Xnopol: term.tud: ismtld tnyekkel foglalkozik, trt.tud: egymsi utni tnyek
- ma: a klnbzsget, sajtossgot vesszk alapul, mikor egy m vagy egy szerz nagysgt vizsgljuk (mi teszi klnlegess?): egynisg s rtk problmja
- egyetlen malkots sem lehet egszen „egyedlll”, hiszen akkor teljesen rthetetlen lenne
- minden egyes irodalmi m egyszerre ltalnos s partikulris, egyarnt egyedi s ltalnos
- az irodalomkritika s az irodalomtrtnet-rs egyarnt arra trekszik, hogy egy-egy szerz, korszak vagy egy-egy nemzeti irodalom egyedisgt jellemeze -> ltalnos fogalmak szksgesek ehhez
II) Az irodalom termszete
- Mi az irodalom? Mi nem irodalom?
1. irodalomnak tekintnk mindent, ami ki van nyomtatva
2. „nagy mvekre” korltozzuk az irodalom szt -> Ezek jelentsnek szmtanak „irodalmi formjuk vagy eladsmdjuk miatt”. Ilyenkor a kritrium maga az eszttikai rtk + a m ltalnos intellektulis jelentsge. Ez a felfogs pedaggiai szempontbl is ajnlatos.
3. (Wellek-Warren) Az irodalom kifejezst a mvszi, azaz az „imaginatv” (kpzelet alkotta) irodalomra korltozzuk.
- egy kvetkezetes irodalomfogalomnak a „szbeli irodalmat” is magba kell foglalnia
- a nyelv az irodalom anyaga
- klnbsget kell tennnk a nyelv irodalmi, mindennapi s tudomnyos hasznlata kztt
- az idelis tudomnyos nyelv tisztn „denotatv”: arra trekszik, hogy egyrtelm legyen a megfelels jel s jellt kztt – a jel nknyes
- irodalmi nyelvnek van expresszv oldala is: kzvetti az r vagy a beszl hangulatt s magatartst
- az irodalmi nyelv sokkal mlyebben ssze van nve a nyelv trtneti struktrjval
- irodalmi s mindennapi nyelv: elbbi jval cltudatosabb s szisztematikusabban aknzza ki a nyelvi lehetsgeket
- gyakorlati megklnbztets: „rdek nlkli kontemplci”, „eszttikai tvolsg”, „keretbe foglals”
- tmeneti formk: essz, letrajz, retorikus irodalom nagy rsze
- (W-W) legclszerbb, ha azokat a mveket tekintjk az irodalom rsznek, amelyekben az eszttikai funkci uralkodik
- a mvszi irodalom magvt a hagyomnyos mfajokban (mnemekben), a lrban, az epikban, a drmban kell keresnnk – amit jellnek, fikci, a kpzelet vilgba tartozik
- egy regnybeli szerepl csupn azokbl a mondatokbl jn ltre, amelyek lersra szolglnak, illetve amelyeket a szerz a szjba ad – nincs se mltja, se jvje, s olykor letfolytonossga sincs
- az irodalom megklnbztet vonsai (valakik szerint): fiktv jelleg, invenci, kpzeler a fikci minden formjt magba foglalja, mg a legrosszabb regnyt, a legrosszabb kltemnyt s a legrosszabb drmt is ugyanis ha valamire azt mondjuk, hogy mvszet, ezzel mg nem rtkeltk
- a „kpzeleti” (imaginative) irodalom nem felttlenl hasznl kpeket – a fiktv kzlsnek, s gy az irodalom nagy rsznek nem elengedhetetlen tartozka a kpszersg
- az r legfeljebb valamilyen sematizlt krvonalat vagy egyetlen fizikai vonst idz fel
- a metafora ott bujkl mindennapi nyelvnk majd minden formjban, s nyltan felsznre kerl a szlengben s a kzmondsokban
- a kltszet megjtja s tudatostja bennnk a nyelvnek ezt a metaforikus jellegt ppgy, mint ahogy felhasznlja civilizcink szimblumait s mtoszait
- klnbsgtevsek irodalom s nem irodalom kztt – a szervezettsg, a szemlyes kifejezs, a kzvett kzeg realizlsa s kiaknzsa, a gyakorlati cl hinya, a fiktv jelleg
- az irodalmi malkots nem egyszer trgy, hanem inkbb nagyon is komplex, rtegezett jelleg, sokjelents s –viszonylat szervezet
- a malkots korszer elemzsnek komplexebb krdsekkel kell kezddnie: a m ltezsmdjt s rtegeinek rendszert kell mindenekeltt megvizsglnia
III) Az irodalom funkcija
- az irodalom termszete s funkcija korrelatv
- egy trgy termszete funkcijbl kvetkezik: az, amire hasznlhat
mvszet a mvszetrt
Pope: „a kltszet a lelki pls eszkze” didaktikus eretneksg
renesznsz doktrna: a kltemny lvezet nyjt s tant; azltal tant, hogy lvezetet nyjt
- az irodalom termszete s funkcija lnyeges vltozst nem mutat
- dulce et utile (a kltszet kellemes s hasznos) /Horatius/
lvezet, tants, propaganda, hangzs s kp, jtk, munka
Hasznos az, ami nem idfecsrls, ami nem csak az idtlts egy formja, hanem olyasmi, ami komoly figyelemre rdemes. Kellemes az, ami nem unalmas, ami nem ktelessg, ami nmaga jutalma.
hasznos-e a ponyva?
mindenfle mvszet „kellemes” s „hasznos” a megfelel mlvezk szmra
„magasabb rend lvezet”
eszttikai komolysg, a percepci komolysga
- van-e funkcija vagy vannak-e funkcii az irodalomnak?
a gyakorlatban az irodalom nyilvnvalan sok minden mst helyettesthet
- van-e olyan hatsa, haszna, amelyet ilyen mrtkben semmi ms nem nyjthat?
nll rtk rejlik az irodalomban
a kltszet a megismers egyik formja
az irodalom olyan sajtszersgek megismerst teszi lehetv, melyekkel a tudomny s a filozfia nem foglalkozik
az irodalom ltalnosabb, mint a trtnelem s az letrajzrs, de partikulrisabb, mint a pszicholgia vagy a szociolgia
„tipikus” s „individulis” a tpust az egynen vagy az egynt a tpuson keresztl mutatja
minden emberben, mg a legegyszerbb emberben is, tpusok tallkoznak ssze vagy fondnak eggy
a drma s a regny egyik ismeretad rtke a pszicholgiai tapasztalatban keresend: „a regnyr tbbet tud az emberi termszetrl, mint a pszicholgus” (Dosztojevszkij, Shakespeare, Ibsen, Balzac)
- az igazsg az irodalomban is ugyanaz, mint irodalmon kvl, azaz szisztematikus, nyilvnosan bizonythat ismeret
az irodalom igazsgn rthetjk egyrszt az irodalomban elfordul igazsgot
msrszt: az igazsg kt- vagy tbbalaksgt ttelezhetjk fl; klnbz megismersmdokat
a megismers kt alapvet tpusa: a tudomnyos diszkurzv (bizonyt); a mvszi megjelent
megjelent szimbolizmusa megismers egyik formja
irodalom propaganda; az r nem az igazsg flfedezje, hanem rbeszl gynke „tudatos vagy nem tudatos trekvs gy befolysolni az olvast, hogy fogadja el valaki msnak az letfelfogst”
irodalom mvsze: „feleltlen propagandista”
mvszi koherencia=mvszi logika
- „katarzis” (sz eredete: Arisztotelsz: Potika)
az irodalom funkcija az, hogy levezesse bennnk – az rkban vagy az olvaskban – az rzelmek feszltsgt egy tragdia nzje vagy egy regny olvasja teht megknnyebblst, felszabadulst rez, rzelmei gyjtpontot tallnak, a az eszttikai lmnyt „a llek nyugalma” kveti
megszabadt-e az irodalom rzelmeinktl, vagy felkelti ket?
szksgszer-e, hogy a mvszet mindig katartikus legyen?
- „a szpsg mentsge: ltezse” (Emerson)
- mi a kltszet haszna?
- a kltszetnek sok lehetsges funkcija van, els s legfbb az, hogy h legyen nnn termszethez
IV) Az irodalomelmlet, a kritika s az irodalomtrtnet-rs
- „literary scholarship” (bvrkods az irodalomban)
- „philology” (filolgia)
- „kutats”
- az irodalom egyidej rendknt val felfogsa
- az irodalom egy kronolgiai rendhez s a trtneti folyamathoz szervesen tartoz mvek sora
- irodalom elveit s kritriumait tanulmnyozzuk vagy a konkrt irodalmi alkotsokat
- elszigetelten vagy idrendi sorban
- irodalomelmlet: irodalom elveinek, kategriinak, kritriumainak s az ehhez hasonl jelensgeknek tanulmnyozsa
- konkrt mvek tanulmnyozsa: irodalomkritika s irodalomtrtnet
- az elmlet s a gyakorlat klcsnsen thatjk egymst
- minden kor nmagban teljes egysg, s benne a maga kln, mssal ssze nem mrhet kltszeti tpusa fejezdik ki
- a malkotst sajt kora s valamennyi ksbbi korszak rtkeinek viszonylatban kell ltnunk
- a malkots egyszerre „rk” (azaz megriz bizonyos azonossgot) s „trtneti” (azaz kimutathat fejldsfolyamaton megy keresztl)
- relativizmus, abszolutizls
- perspektivizmus: egy kltszet, egy irodalom van, melynek klnbz korszakai sszemrhetk, s amely fejld, vltoz, lehetsgekben gazdag jelensg
- l szerzk tudomnyos vizsglata problma: nincs teljes letm s tvlat
V) ltalnos, sszehasonlt s nemzeti irodalomtrtnet
- irodalommal foglalkoz tanulmnyok: elmlet, trtnet, kritika
- sszehasonlt:
1: a szbeli irodalom, klnsen a npmesei tmk s vndorlsuk tanulmnyozsa; hogyan s mikor kerltek bele a „magasabb”, a „mvszi” irodalomba
a szjhagyomny tanulmnyozsa szerves rsze az irodalomtudomnynak, mivel elvlaszthatatlan az rott mvek tanulmnyozstl, s mert mindig volt s mig is van folyamatos klcsnhats a szbeli s az rott formj irodalom kztt
a felsbb osztlyok irodalma a npkltszetet mlyrehatan befolysolta
szmos alapvet irodalmi mfaj s tma npi eredet
a folkloristk mind nagyobb figyelmet fordtanak a modellek, formk s eszkzk tanulmnyozsra, az irodalmi formk morfolgijra, a mese eladjnak, narrtornak s kznsgnek problmjra
2: kt vagy tbb irodalom kztti viszonyok tanulmnyozsa
3: az irodalom egszre, a „vilgirodalomra”, az „ltalnos” vagy „egyetemes” irodalomra irnyul
- nemzeti:
vilgirodalom: jelentheti a klasszikusok nagy kincseshzt, gy a terminus a „remekmvek” szinonimjv vlt
nemzetek fltti irodalomtrtnet
germn, romn, szlv irodalmak
a tmk s formk, eszkzk s mfajok trtnete nyilvnvalan nemzetkzi. legtbb mfajunk a grg s a rmai irodalombl szrmazik, de a kzpkor folyamn jelents vltozsokon mentek keresztl, s szmuk is nagymrtkben gyarapodott
kzpponti krds a „nemzeti jelleg” meghatrozsa, s az, hogy mennyiben jrulnak hozz az egyes nemzetek kln-kln az ltalnos irodalmi folyamathoz
nll nemzeti irodalmak-e az egyazon nyelven rott irodalmak; az amerikai s a modern r irodalom bizonyosan azok
Az egyetemes irodalom s a nemzeti irodalmak felttelezik egymst. Egy mindentt megjelen eurpai konvenci minden egyes orszgban mdosul; az egyes orszgokban kln kisugrz kzpontok is vannak, s vannak rendkvli, egynileg kimagasl alakok, akiknek hatsa rvn vlik el az egyik nemzeti tradci a msiktl.
|