Kant
2007.12.27. 18:46
Kant
Kant nagyra rtkelte Hume-ot.
„Hume bresztett fel dogmatikus szendergsembl.”
Kant kritikai filozfijt lete vgn fogalmazta meg.
Mvei:
- Tiszta s kritikja (ez kell neknk) – ismeretelmleti s metafizikai nzpontok
- Gyakorlati sz kritikja - etika
- tl er kritikja – eszttikai elkpzelsek
Klasszicista, a nmet filozfia els nagy alakja
Kant Hume egy eszmnyt vizsglta, vagyis hogy milyen az apriori tuds termszete…
- minden tuds tapasztalattal kezddik, de nem felttlenl abbl ered.
- a megismers folyamata a tapasztalssal kezddik, az rzkszervek munkjval.
Hume szerint: az analitikus igazsgok (mat. geo. ttelek) s az apriori jelensgek megegyeznek, teljesen ekvivalensek.
Kant szerint ez nem igaz, amik analitikusak azok aprioriak, de fordtva ez nem igaz.
Minden analitikus apriori, de nem minden apriori analitikus. Teht az analitikuson kvl is van apriori eljrs
Ismeret:
- Analitikus: az lltmny az alany rsze/rszfogalma, az lltmny semmi jat nem mond az alanyrl. Pl.: minden test kiterjedt (a test fogalma magban foglalja a kiterjedtsget). Csak levezet, nem bizonyt.
- Szintetikus: az lltmny nem rsze az alanynak, mindig bvt tlet, hozztesz s kiegszt. Ilyen az sszes tapasztalati tudomny sszes lltsa Pl.: A fal fehr. (nem csak fehr falak vannak – hozztett valamit). Itt a tapasztalat alapozta meg az alany s az lltmny kzti kapcsolatot. Csak a tapasztalat tud megalapozni szintetikus ismereteket.
Lteznek apriori szintetikus ismeretek is, ezek a metafizikai tudomnyok. A metafizika Hume szerint nem tudomny, mert se nem matematikai, se nem tapasztalati. Kant az ellenkez kvetkeztetsre jut, szerinte fel kell karolni a metafizikt.
Kanti metafizika:
- messzirl fut neki – Kopernikuszi fordulat (kicsit ksbb trgyalva). Ms tudomnyt is vizsgl eltte.
- Logika: ez vlt legrgebben tudomnny, az sz nmaga trgya, gy nem tkztt ellenllsba, ezrt alakulhatott ki knnyen.
- Matematika: korn valdi tudomnny emelkedett
- Tapasztalati tudomnyok (pl.: fizika, kmia): pl.: Galilei maga vlasztotta klnbz sly golykat gurt le egy lejtn, majd megllaptja, hogy mivel ugyanannyi id alatt rtek le, gy a slynak nincs hatsa a lerkezs idejre. Ebben a ksrletben G. megkrdezi a termszetet, ami a tan szerept jtssza
Akkor helyes a megismers, ha a megismers megfelel annak a trgynak, amit vizsglunk.
Pl.: Ez a fal fehr – ez akkor szmt helyes ismeretnek, ha a fal valban fehr.
A trgyak igazodnak a mi megismer kpessgnk tulajdonsgaihoz, nem a megismers feladata az igazods. Pl.: - ez a fal fehr (tudom, hogy unalmas a pldamondat…)
Ha nem rendelkeznk sznltssal, vagyis a megismer kpessgem egyik tulajdonsgval, akkor nem mondhatnm, hogy ez a fal fehr…
Tr s id – rzkels formi, nem a dolgok rendezformi… (???)
Milyenek ezek a trgyak nmagukban? Mg mieltt a tapasztalat alapjn megismernnk ket…
- senki nem tudhatja
- nevk: magnak val dolgok (Ding am sich)
Ha elkezdnk tapasztalatot gyjteni egy dologrl (rtsd: megtapogatjuk, rnznk), akkor jelensgg vlik s ellentmonds lenne, hogyha a jelensg ltezik, akkor az a dolog ami megjelenik az nincs. – Ezrt kell feltteleznnk a magnak val dolgok ltezst.
„Az ember kt vilg polgra”
- jelensg-vilg
- magnak val dolgok vilga
Tiszta sz kritikja: erre a kt vilg dologra utal.
A spekulatv szt azonostja a jelensgvilggal.
A valsgban a trvnyszersgek csak a jelensgvilg trvnyszersgei.
Hume szerint: az egsz vilg nem tbb mint jelensg – ezzel Kant nem rt egyet, hiszen neki ott vannak a magnak val dolgok, amiknek a trvnyszersgeit a metafizika rja le.
Szolipszizmus – az egsz vilg nem tbb, mint az n kpzetem. Kant szerint ez az sz botrnya. A valsgos vilg a magnak val dolgok vilga.
Nem tudok szabadon dnteni s nem is ltezem, ha csak jelensg-vilg van. A jelensg-vilgban az oksg szigoran rvnyesl, mindennek van oka. Az atomok mozgsa determinlva van. Ha ez gy lenne, akkor nem n dntenk. Az ember ltezsnek, pedig alapvet felttele a szabadsg (akr dntsi szabadsg). Ez a jelensg-vilgban nincs meg, hiszem minden szigoran determinlt. Kell hogy ltezzen egy msik vilg, ahol megvan a szabadsg – magnak val dolgok vilga.
Kopernikuszi fordulat:
transzcendens: a megismers rajtam kvl es dolgai
immanens: a megismersemen belli tulajdonsgok
transzcendentlis megismers: a megismers mdja a megismersem kpessgeibl ered s lehetsget ad a kls vilg trgyainak megismersre.
Azon immanens tulajdonsgokat kell keresni, amik lehetv teszik a kls trgyak megismerst.
Le kell-e rombolnom a tudst, hogy a hit szmra teret nyerjek?
- a tiszta spekulatv szt korltozni kell, mert jogosulatlan ignyeket tmaszt, inzultlja a vele konkurens tbbi gazatot. Megsemmisti a metafizikt s az emberi lny ltezst.
|