Jegyzetek - 1. félév
 
Jegyzetek - 2. félév
 
Jegyzetek - 3. félév
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Bevezetés a skandináv irodalomtudományba 2.
Bevezetés a skandináv irodalomtudományba 2. : A modern nyelvészet és az irodalom nyelve (Saussure, Jakobson stb)

A modern nyelvészet és az irodalom nyelve (Saussure, Jakobson stb)

  2008.05.22. 12:30

...

A modern nyelvészet és az irodalom nyelve

 

 

-         Saussure (svájci filológus és nyelvész)- strukturalizmus megteremtése-társadalmi és kulturális életminden formáját nyelvi jelegű, nyelvi jelekkel párhuzamba állítható jelek rendszerei vezérlik

-         genfi előadássorozat: 1906-1911-> Bevezetés az általános nyelvészetbe c. könyv

 

 

A jel fogalma Saussure-nél

 

-         a nyelvek rendszerek, melyek önkényes és differenciális jelekből állnak

-         1 nyelvi jel=1hangkép(v. ennek írott formája)+ fogalom

                            jelölő /signifiant/                            jelölt /signifié/

-         valóságos és nyelvi világ szétválasztása- a szavak határozzák meg a dolgok jelentését és nem fordítva- például: színskála: a színnevek mindenféle nyelv paradigmái

-         a jel funkciója a többi jelel való kapcsolatától, az ezektől való különbségektől függ, a szavakat egymástól való különbségeik alapján azonosítjuk

-         langue= nyelvi rendszer

-         parole= egyedi kommunikációs aktus (a rendszer hozza létre, határozza meg)

-         a vizsgálatok tárgya a langue

-         Saussure szembeállítja a nyelv szinkronikus és diakronikus vizsgálatát (1), ill. a szintagmatikus és asszociatív kapcs.-okat (2) a nyelvi rendszeren belül

 

1.      - régebben: diakronikus vizsgálatok- hogyan változik időben a nyelv, ez csak a nyelvi jelenségek részleges magyarázatát adja

-szinkronikus kutatás- hogyan működik a nyelv egy adott időben, mint rendszer

 

2.      - szintagmatikus terminus: szekvenciális v.  kobminatorikus kapcsolat, melyeket egy adott nyelvi rendszer megenged

- asszociatív kapcsolatok: hiány jellegű kapcsolatok, a nyelvi jel differenciális mivoltából következik

 

-         1szekvenciában úgy teremtünk értelmet 1 szónak, hogy más, a szekvenciában meg nem jelenő szavak háttere elé helyezzük

-         1 adott szó- különféle asszociációkötegek metszéspontja

-         formalizmus~ Saussure: sok közös felfogás, pl:  

                                              - funkció v. hatás vizsgálatán van a hangsúly

                                              - az érdekli, a nyelv hogyan alakítja át a dolgok észlelését

                                                    - rendszer és különbség fogalma központi jelentőségű

 

 

A prágai iskola

 

-         a formalizmus és a saussure-i elmélet (strukturalizmus) egyesítése programjukban

-         fontos szövegei: Tézisek (1929)

                                  Jan Mukarovsky írásai

-         nyelvtudomány: a nyelvi rendszer strukturális törvényeit kell tanulmányoznia

-         irodalomtudomány. A „struktúra” a formalista forma és eszköz fogalmakat váltja fel

-         a struktúra irodalmi szöveg esetén: az irodalmi szöveg jelek sora, melyben a jelölőket és jelölteket egyetlen bonyolult kapcsolatrendszer szabályozza

-         költői szöveg= funkcionális struktúra  (funkció elmélete: Jakobson: Nyelvészet és poétika, 1958)-> minden üzenetnek 6 különböző funkciója lehet:

1.      feladó-> emotív funkció (a feladó érzéseinek kifejezése)

2.      címzett-> konatív funkció (a befogadó attitűdjeinek befolyásolása)

3.      kontextus-> referenciális funkció (üzenet külső környezetének középpontba állítása)

4.      kód-> metanyelvi funkció (az üzenet nyelvtani jelenségre hívja fel a figyelmet)

5.      a kontaktus eszköze-> fatikus funkció (kifejezések, melyek célja jelenlétünk jelzése)

6.      az üzenet-> poétikai funkció (üzenet hangsúlyozása)

-         a funkciót az hozza létre, hogy az üzenet ezen tényezők egyikére koncentrál (ld. fent)

-         a felfogás előnye: nem szükséges abszolút értelemben különbséget tennünk a különféle típusú szövegek közt

-         1 szövegben több funkció is jelen lehet

-         fontos előrelépés a formalistákhoz képest: szemiotikai (szemiotika= szemiológia, jelek tanulmányozása a társ.-i életen belül) keretbe helyezték az elméleteket

-         a művészet a konvencionális jelrendszerek felborításával segít kitörni a nyelv börtönéből

-         tehát: a prágai iskola strukturalizmusa a formalista álláspont szemiotikai változata

-         a fő kutatási tárgy a szöveg, nem az irodalom egészének struktúrája (ld. 60-as évek strukturalizmusa)

-         strukturalista elemzés feladata: a fennálló irodalmi/nyelvi gyakorlattól eltérő dolgok azonosítása a szöveg 1szintjén, majd e szint struktúrájának összekapcsolása más szintekkel (így állapítja meg a szöveg egészének struktúráját)

-         a prágai iskola ellen szól:

·        nem állapítható meg objektív eszközökkel, hol végződik a szöveg struktúráját vizsgáló (végtelen a szöveg minden kompetensének kapcsolatait vizsgáló leírás a domináns fogalma ellenére-domináns: a legnagyobb fokú deformációt mutató szövegszintre irányítja a figyelmet)

·        további szelekciós szempontra is szükség van

·        nehéz kizárni a szubjektivitást a strukturális vizsgálatból

·        a tartalom szintjén nehezen kivitelezhető az elemzés

 

-         a formalizmus és a prágai iskola döntő jelentőséget tulajdonít az újításnak az irodalomban->   megközelítésük a modern korra jellemző esztétikai mércéket vetíti vissza a korábbi irodalomra is

 

 

 

Roman Jakobson nyelvészeti poétikája

 

-         a prágai iskola azzal, hogy az irodalmi szöveget funkcionális struktúrának tekinti, totalitását hangsúlyozza, melyet az egyes alkotórészek kölcsönhatása hoz létre

-         Jakobson ragaszkodik hozzá, hogy a költői és nem költői szövegek közti különbséget tisztán nyelvészeti eszközökkel is meghatározhatjuk

-         Poétika: azzal foglalkozik, mitől lesz egy verbális üzenetből műalkotás

-         Jakobson tanulmánya a legerősebb formában fogalmazza meg a nyelvészet irodalomtudományi jelentőségét

-         A prágai iskola szerint a költői szövegek egy norma megsértésével különböztetik meg magukat más szövegektől, J. másfajta empirikus nyelvészeti kritériumot javasol

-         szelekciós és kombinációs tengely= Saussure különbségtétele a nyelvi hiánnyal és a nyelvi jelenléttel összefüggő kapcsolatok között

-         minden nyelvi üzenet egy kettős folyamat terméke

1.      az üzenetben meg nem jelenő, de a kódban (= langue) asszociált elemek kiválasztása

2.      a kiválasztott elemek összekombinálása egy szekvenciává

-         a szekvenciában megjelenő elemek kapcsolatát az érintkezés jellemzi, a jelen nem lévő elemekét (Saussure- asszociatív kapcs.) a hasonlóság vagy egyenértékűség

-         az egyenértékűség a verbális szekvencia jelen lévő tényezői között is domináns szerephez jut- összeolvad 2 aspektusa, amit Jakobson a nyelv kétpólusú struktúrájának nevez

-         az egyenértékűség-kapcsolatok legalább 2 különböző típusú struktúrát fognak át:

·        a nyelvi forma azonnal szembeötlő hasonlóságait (szintagmatikus struktúrák)

·        olyan, nyelvtani és más klasszifikációknak megfelelő csoportosításokat, melyek észrevehetősége attól függ, mennyire képes az olvasó kategorizálni a szöveg nyelvtani jellegzetességeit (paradigmatikus kapcsolatok)

-         Jakobson a költői nyelv teljes hatásának technikai magyarázatát nyújtja, nem az olvasó tudatos megértének leírását v. értelmezését

-         Mindkét fajta egyenértékűség megkülönböztető jegye a költői nyelv jelentős részének

-         az a kérdés, milyen jelentőséget és funkciót tulajdonítunk ezen jellemzőkek, amennyiben jelen vannak

-         Jakobson elemzései az egyenértékűség kimutatására irányulnak, ritka a jelentőségük elemzése

-         A vers hatásai: a rend és szimmetria velünk született vágyát elégítik ki, megkönnyebülést és meglepetést keltenek

-         Nyelvészet és poétika c. írás: ezek azok az eszközök, melyek segítségével a költői üzenet önmagára irányítja a figyelmet, ezzel elmélyítve a jelek és tárgyak dichotómiáját

-         Mukarovsky szerint az üzenetre való beállítódást egy normától való eltérés hozza létre (Tézisek c. írás), Jakobson szerint a költői szöveg sajátos szimmetriája v. konvergenciája játssza ezt a szerepet

-         Az üzenetre való beállítódás a valóság megújult érzékeléséhez vezet

-         A költészetben a verbális forma szintjén jellemző párhuzamosságok, szimmetriák arra indítják az olvasót, hogy hasonló szimmetriákat keressen a jelentés szintjén is- ez többértelműséghez vezet

-         Az ilyen összefüggéseket az hozza létre, hogy az olvasó a maga érzékenységét és tapasztalatát beleviszi a szövegbe

-         Jakobson elméletének érdekessége: megmutatja az irodalom nyelvészeti megközelítésének erényeit és korlátait is

 

 

Stilisztika

 

-         prágai iskola, Jakobson:

·        mind2 a szöveg specifikusan irodalmi vagy költői sajátosságait próbálja meghatározni

·        e definícióban domináns szerepet szán a nyelvnek

·        szöveg~ szerző, szöveg~ valóság viszonyait csak másodlagos szempontnak tekintik

·        hasonló az olvasóról tartott elképzelésük: nem veszik számításba az olvasó esetleges hozzájárulását a szöveghez

 

-         a prágai iskolát, Jakobson téziseit manapság a stilisztikának nevezett tárgy részeként kezelik

-         a stilisztikai művek bár a nyelvi forma felől közelítik meg az irodalmi szövegeket, nem állítják, hogy az irodalom alapvető vonásait tisztán nyelvészeti fogalmakkal írhatnánk le, nagyobb teret engednek más tényezőknek (pl. olvasó szerepe)

-         stilisztika: az irodalomtudomány azon ága, mely a szövegek nyelvi formájával foglalkozik (-> stílus=  irodalmi nyelvhasználat) + az általános nyelvészet azon ága, mely a nem irodalmi nyelvhasználat változatait tanulmányozza (főként azon változatokat, melyek a nyelvhasználat kontextusával függenek össze)

-         az irodalom nyelvének /stílusának felfogásai az irodalmi stilisztikában:

1.      díszítmény stilisztikája

·        legrégebbi elképzlés

·        feltételezi, hogy az írást automatikusan         szebbé teszik biz. Standardizált nyelvi díszítmények /ornatus/- költői alakzatok (metafora, hiperbola, stb.)

·        használatát z írás különböző típusai által megkövetelt hangnem összefüggésében értelmezték- a dekórum elvével összhangban

·        példa: Auerbach: Mimézis (1942-45)- a valóság ábrázolásának történetével foglalkozik a nyugati irodalomban, a nagy stílus klasszikus elmélete, a komoly tárgyakkal foglalkozó stílusnak nem realisztikusnak kell lennie, hanem kifinomult nyelvet kell használnia, különféle stílusszinteket nem szabad vegyíteni

 

2.      önmagára utalás stilisztikája

§         az egyenértékűség- struktúrák a figyelem a nyelvi üzenet egészére való irányítását szolgálják

 

 

3.      ábrázolás stilisztikája

·        nyelvhasználat, mely tükrözi v. megerősíti a szöveg tartalmát

 

4.      modor stilisztikája

·                                                                     egy szövegre, egy szerző életművére, egy írócsoport műveire, irodalmi korszakra sajátosan jellemző nyelvhasználat

·                                                                    a stílust ilyenkor vmi szövegen kívüli dologgal kapcsoljuk össze

·                                                                    tekinthetjük a szerzői személyiség kifejeződésének (Buffon: „a stílus maga az ember”)

·        a stílust a külső kapcsolódási pontoktól függetlenül is felfoghatjuk modorként (pl. megpróbálhatjuk azonosítani a szöveg nyelvhasználatának sajátos mintáit)

-         a kategóriák átfedhetik egymást, rávilágítanak a stilisztikai és nyelvészeti kutatások különbségeire

-         1. és 2. az irodalmi nyelv ált. sajátosságaival foglalkozik, 3. és 4. a szerzők és szövegek egyedi vonásaival

-         1. és 2. között sok a közös vonás, mivel mind2 magában foglalja a standardtól való eltérés gondolatát- különbség: 1. szerint az eltérés egy irányban képzelhető el (megemelés, kidolgozás) érzelmi hatás érdekében, 2. szerint bármilyen irányban végbemehet, nem kell feltétlenül érzelmi hatáshoz kapcsolódnia

-         Riffaterre stilisztikai funkciója: az üzenetre való beállítódás, de ez nem az egyenértékűségek terméke, nem külső normák megsértéséből ered, hanem a szöveg által teremtett normák megsértéséből

-         A stílus nyelvi szabályosság létrehozása, mely várakozásokat ébreszt az olvasóban

-         R. szerint a normális nyelv maga is stilisztikai hatások forrása lehet egy szövegben

-         R. javaslata: az átlagosan művelt olvasókat tekintsük informátornak az objektív stíluselemzéshez, akik rámutatnak a szöveg pontjaira, ahol a nyelv meglepetéseket kelt (R. később a szuperolvasót javasolja)

-          

-         R. felismerései egy lépéssel tovább viszik Jakobson álláspontját, ám R. nem számol a stílus sokféleségével és változékonyságával

-         A stílus ábrázolásként való felfogása: a stílust az irodalmi tartalom hozzávetőleges értelmezéséhez próbálja kötni – legismertebb példa: Leo Spitzer munkássága

-         Spitzer: az egyes szövegekre koncentráló stíluselemzést dolgozott ki

·        Nyelvészet és irodalom c. tanulmánykötet (1948) : S. módszerét filológiai körnek nevezi

·

 
Számláló
Indulás: 2007-12-03
 
Óra
 
Egyéb
 
Naptár
2025. Február
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
<<   >>
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?